דיווח: שני הרוגים בהפגנות האלימות בטורקיה נגד ארדואן

(עדכון) גם בשעות הלילה לא שרר שקט באזור פארק גזי שבלב כיכר טקסים באיסטנבול - מוקד המחאה שפרצה שלשום בטורקיה ■ אבנים יודו לעבר משרדו של ארדואן, וצעירים הציתו שריפות במספר מוקדים בעיר

טורקיה בוערת: ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" על 2 הרוגים בהפגנות הענק נגד ר"מ טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. כך דווח בגלי צה"ל. קרוב ל-1,000 איש נעצרו בהפגנות נגד ממשלת ארדואן ברחבי טורקיה בסוף השבוע; עשרות נפצעו. גם הבוקר נמשכים העימותים עם המשטרה.

ההפגנות האלימות נמשכות זה היום השלישי. מאות מפגינים הציתו הלילה שריפות ברובע טונאלי בבירה אנקרה, ומפגינים צעירים השליכו אבנים בסמוך למשרדו של ראש הממשלה ארדואן באיסטנבול.

בכיכר טקסים, שהיוותה את מוקד המהומות ביומיים האחרונים, טרם התחדשו ההפגנות ובשעות הלילה הסיגו כוחות המשטרה את הרכבים המשוריינים מהכיכר. משרד הפנים הטורקי הודיע אתמול בערב כי יחקור את האלימות המשטרתית ואת השימוש בגז מדמיע, וכי במידת הצורך "יינקטו צעדים נגד אנשי משטרה שהשתמשו בכוח לא מידתי".

ראש הממשלה ארדואן הגיב על המהומות וקרא למפגינים להפסיק את מחאתם. "אם תאספו 100 אלף איש - אני יכול לאסוף מיליון", אמר. ארדואן הוסיף וציין כי לא ישנה את תכניותיו בעקבות ההפגנות, שנולדו בעקבות תכניות פיתוח באזור כיכר טקסים במרכז איסטנבול.

בעקבות המשך העימותים האלימים שפרצו באיסטנבול והתפשטות המחאה גם לערים נוספות בטורקיה, אומר הנשיא עבדוללה גול כי ההפגנות הגיעו ל"רמה מדאיגה". על פי דיווחים בטורקיה, המשטרה נסוגה מכיכר טקסים ומאפשרת את המשך ההפגנה.

עשרות אלפי אזרחים טורקים מפגינים נגד מדיניות ממשלת ארדואן בשורה של ערים במדינה, ולשכת הנשיא הטורקי פרסמה הצהרה שבה אמר גול כי יש "להפעיל את השכל הישר". הוא קרא למשטרה לנהוג בפרופורציות: "כולנו צריכים להיות בוגרים כדי שההפגנות יירגעו".

המחאה האלימה, שמהלכה נפגעו מאות בני אדם, פרצה בעקבות התנגדות המפגינים לתוכניות הפיתוח של כיכר טקסים באיסטנבול, אך היום הבהיר ראש הממשלה רג'יפ טאיפ ארדואן כי הוא ימשיך לפעול לקידום התוכניות.

ארדואן: לא נאפשר התפרעות של קיצונים

"המשטרה תמשיך להפגין נוכחות כי כיכר טקסים לא יכול להפוך לאזור שבו מתפרעים קיצונים", אמר ארדואן בנאום ששודר בטלוויזיה הטורקית. הוא הדגיש כי ממשלתו תנקוט באמצעים הנחוצים "כדי להבטיח את ביטחון האנשים ורכושם".

סגן ראש הממשלה, בולנט ארינץ', התייחס גם הוא לעימותים הקשים ואמר כי המשטרה טעתה כשהחליטה להשתמש בגז מדמיע לפיזור המפגינים. "היה יעיל יותר לנסות לשכנע את המפגינים, שמתנגדים להקמת מרכז קניות באזור הכיכר, במקום לרסס אותם בגז", אמר ארינץ' לסוכנות AP.

הסיבה למחאה: תכנית פיתוח במרכז העיר

המחאה החלה בהפגנה נגד עקירת עצים בפארק במרכז איסטנבול, והפכה תוך שעות להפגנת ענק כנגד מדיניות הממשלה. בית המשפט הורה לעכב את ההחלטה לעקור את העצים, אך ההחלטה באה מאוחר מדי. התכנית של הממשלה היא לבנות מרכז מסחרי בפארק סמוך לכיכר טקסים בעיר, הכיכר המרכזית של העיר הגדולה בטורקיה.

אלפים גדשו את הרחובות סמוך לכיכר על מנת למחות נגד ראש הממשלה ארדואן ומדיניותו. המפגינים אף הקימו מחסומים ויידו אבנים לעבר ניידות משטרה. "אין לנו ממשלה, יש לנו את ארדואן", "הממשלה לא מקשיבה לנו, ולכן הקיץ הזה הולך להיות קיץ של מחאה" אמרו המפגינים לעיתונאים. הפרות סדר נרשמו גם באנקרה ובאיזמיר. המפגינים קראו לראש הממשלה להתפטר מתפקידו לאלתר.

מחאה זו באה לאחר הפגנה גדולה בראשון במאי, אז עשרות אלפים הפגינו נגד מדיניות הממשלה, והתעמתו עם כוחות המשטרה באיסטנבול שבאו לשמור על הסדר. הביקורת לא איחרה לבוא. מחלקת המדינה האמריקנית הביעה אמש את דאגתה לנוכח עשרות הפצועים בהפגנות באיסטנבול, וגינתה את התמודדות הרשויות בטורקיה עם המפגינים.