שמיים פתוחים: איזי ג'ט תשיק קו חדש לרומא החל מ-200 דולר

הסכם שמיים פתוחים נכנס לשלב המעשי: בפעם הראשונה ייפתח קו שיופעל בידי חברה שאינה שייכת למדינת היעד ■ בישראל מעריכים כי החברה תפתח בעתיד טיסות מנתב"ג גם לאמסטרדם ולפריז

אחרי השביתה, המחלוקת והפשרה בין החברות הישראליות לממשלה, הסכם "שמיים פתוחים" יוצא לפועל בפעם הראשונה: חברת התעופה המוזלת איזי ג'ט תטוס לישראל מאיטליה, למרות שהיא איננה חברה איטלקית. החברה תטוס לישראל החל מחודש ספטמבר פעמיים בשבוע, במחיר שיכול להיות נמוך משמעותית מזה שמציעות החברות הסדירות - החל מ-200 דולר לטיסה הלוך ושוב.

חברת התעופה המוזלת "איזי ג'ט", השנייה בגודלה באירופה, נכנסה לשוק הישראלי ב-2008. מתוקף היותה חברה בריטית, היא טסה לישראל מלונדון וממנצ'סטר וחברת הבת השוויצרית שלה טסה לישראל מבזל וז'נבה (שוויץ איננה חלק מהסכם שמיים פתוחים משום שהיא אינה חברה באיחוד האירופי). הקווים של החברה לישראל בעלי תפוסה גבוהה מאוד, ועוד לפני חתימת ההסכם הודיעה איזי ג'ט כי בכוונתה לפתוח יעדי טיסה נוספים מנתב"ג לאירופה, ונציגיה בארץ היו מהתומכים הבולטים בחתימה על הסכם שמיין פתוחים.

בשלב הראשון, החברה תטוס לארץ מנמל התעופה דה וינצ'י (פיומיצ'ינו) הסמוך לרומא פעמיים בשבוע, בימי שלישי ושבת. במחיר הכרטיס כלול המושב בלבד, ועל תוספות כמו מזוודה, ארוחה או הושבה מראש יש לשלם תוספת. מחיר הכרטיס הוא נמוך יותר ככל שמזמינים את הטיסה מוקדם יותר, וטיסה שמוזמנת ברגע האחרון יכולה להיות יקרה כמו טיסה בחברה סדירה ואף למעלה מכך.

תוך חמש שנים: יוסרו המגבלות על טיסות מאירופה

רומא היא אחד מיעדי התיירות הפופולאריים מישראל, וכיום טסות לבירת איטליה החברות אל-על, ישראייר, מרידיאנה ואליטליה. בנוסף להיותה יעד תיירות בפני עצמה, היא יכולה לשמש יעד נוח לטיסות המשך שכן נמל התעופה המשני של העיר, צ'מפיאנו, משמש את חברת הלואו קוסט "ריאן אייר" שטסה ליעדים נוספים באירופה במחירים שיכולים לרדת לכמה אירו בודדים בלבד.

בענף התיירות מקווים שהקו החדש הוא סנונית ראשונה מתוך קווים חדשים רבים שיביא הסכם שמיים פתוחים - שכן עד היום למעלה מ-70% מהטסים באיזי ג'ט היו תיירים ולא ישראלים. ההסכם עצמו אומר כי בתהליך הדרגתי שיימשך 5 שנים, כל חברה אירופית תוכל לטוס לישראל מכל יעד שתבחר ב-27 מדינות האיחוד, והחברות הישראליות יוכלו לטוס מנתב"ג לכל יעד באירופה, בלי הגבלה על מספר התדירויות או גודל המטוסים.