גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההאקרית הישראלית שמחוזרת ע"י גופי הביטחון הגדולים

קרן אלעזרי היא האקרית מגיל 14 ■ בראיון ל"ליידי גלובס" היא מספקת הצצה למקצוע בו מרוויחים מאות דולרים בשעה

בגיל 13 היא הקימה אתר אינטרנט והעלתה אליו סרטוני וידיאו, מהלך חלוצי, אם לוקחים בחשבון שהשנה הייתה 1994. בגיל 14 גילתה שלמשחקים הטכנולוגיים שלה יש שם, והיא בעצם האקרית. בגיל 18 גילה אותה צה"ל והיא גויסה לחיל המודיעין, ובגיל 19 הגיעה לכנס ההאקינג הראשון שלה. היום, בגיל 31, קרן אלעזרי היא מומחית אבטחת מידע מהמובילים בעולם, עובדת עם נאט"ו ומסייעת לחברות גלובליות וישראליות להתגונן מפני התקפות שמבצעים "חבריה למקצוע".

יש לה תואר ראשון בהיסטוריה ובפילוסופיה של המדעים מאוניברסיטת תל אביב. את התואר במדעי המחשב לא השלימה מעולם. "מהר מאוד הבנתי שהאוניברסיטה היא לא מקום ללמוד בו טכנולוגיה. זה מקום שמלמדים בו שפות תכנות מיושנות שכבר לא משתמשים בהן. ללמוד שם היה פשוט לא אקטואלי.

"חוץ מזה, מאז ומתמיד הייתי אוטודידקטית. עוד כילדה טיפלתי באתר האינטרנט שלי כמו כל האקר טוב, הסתכלתי על דפי אינטרנט אחרים, מצאתי את הקוד שלהם ושכפלתי אותו. מאז ומתמיד התעניינתי במה שקורה מאחורי הקלעים, וזו המהות של האקר: לא לשבור ולקלקל, אלא לפרק מערכת טכנולוגית ולהבין איזה כבל מתחבר לאן. כשהייתי בת שש הלכתי עם אמא שלי לקופת חולים, והיה שם תור ארוך מאוד, כי הפקידה לא הסתדרה עם המחשב. בזמן שכולם קיטרו, אני פשוט זחלתי מתחת לשולחן וחיברתי שם את הכבלים".

- מה היה הטריגר שהפך אותך להאקרית?

"אנג'לינה ג'ולי. בגיל 14 ראיתי את הסרט 'האקרס' שבו היא מככבת, וזו הייתה הפעם הראשונה שידעתי שזה הדבר שאני אוהבת לעשות. הבנתי שזו תופעה שקיימת בכל העולם, זה לא רק את לבד בבית. את חלק מקבוצה חברתית שיכולה להיות חיובית, אפילו אם היא פועלת על הגבול האפור. בעקבות הסרט התחלתי לחפש קבוצות צ'ט ופורומים שיש בהם עוד מידע על האקינג. הדבר הראשון ששאלו אותי בכל מקום היה מה ה-ASL שלי: Age Sex Location. לא תמיד גיליתי מה המין שלי, הצגתי את עצמי כגבר כדי שיסכימו לדבר איתי".

אביה של אלעזרי היה מראשי יחידת המודיעין 8200, מה שהשפיע לא מעט על בחירת הקריירה שלה. "אבא שלי הוא כמו טוני סטארק (איירון מן), ממציאן כזה. מגיל צעיר שיחקתי עם מודמים, חתיכות של מחשבים, מכשירי קשר, גדג'טים של שנות ה-80. בואי נאמר שהיו לי גם ברביות וגם רובוטריקים, וכנראה שאהבתי יותר את הרובוטריקים".

- כילדה, בילית יותר לבד?

"בהחלט. הייתי ילדה חנונית שבילתה שעות עם אנציקלופדיות וגדג'טים. ההורים טיפחו את הסקרנות והעצמאות שלי, וסייעו לי להתמודד עם האתגרים החברתיים שבאו יחד עם זה. היום, גיק הוא שיק, וילדים כאלה הם מנהיגי העתיד".

- איך הסביבה הגיבה לעיסוק שלך?

"העובדה שאני בת לא מנעה ממני להירשם לחוג רובוטיקה בבית הספר, למרות שהדימוי של האקרים לא פשוט. מצד אחד הם בעלי כוח אינטלקטואלי, מצד שני הם מסתגרים עם עצמם, ומצד שלישי יש אלמנט חשוב של קהילתיות".

"פיצה קרה וקולה חמה"

בצבא שירתה כקצינת ביטחון מידע באגף המודיעין, ועסקה באבטחת רשתות. עד היום היא עושה מילואים, כחודש בשנה. "כשהגעתי ללשכת הגיוס, אני אמרתי לצה"ל מה אני צריכה לעשות, לא הם אמרו לי. נלחמתי כדי להתמחות בתחום הזה. הרבה פעמים קיבלתי תגובות שליליות מהממסד, שלא הבין מי זו הבחורה הצעירה שאומרת למפקדים איך לעשות את העבודה שלהם יותר טוב". במקביל לשירות הצבאי, המשיכה לשכלל את יכולות ההאקינג שלה. "עדיין הייתי לבד בעולם הזה, וכשהגעתי בפעם הראשונה לכנס האקרים וראיתי מאות אנשים מהתחום, זו הייתה ההזדמנות הראשונה ליצור קשרים בעולם האמיתי".

- להאקרים יש דימוי של אנשים שיושבים בבית, בחושך, ואף אחד לא יודע מיהם. כנס עושה בדיוק ההפך: מכריח אותך להיחשף.

"זה נכון שיש צללים בעולם הזה. האקרים וקפאין זה סיפור אהבה, פיצה קרה וקולה חמה זה התפריט, שעות מול המחשב בלילה ולא קמים אפילו למקרר. בראשית ימי האינטרנט המושג 'האקר' היה מחובר לתפיסות אנטי ממסדיות ואנרכיסטיות. נכון שעד היום בברלין יש קהילה חזקה של האקרים מאוד פוליטיים, שמעבירים מסרים ואידיאולוגיות חתרניות, אבל זה לא הסיפור של רוב ההאקרים ברחבי העולם.

"בלאס וגאס מתקיים כבר 20 שנה כנס בשם DEFCON, שמשתתפים בו 15 אלף איש. אני שם כבר כמה שנים, ואני לא רואה 15 אלף פושעים שרוצים להישאר במרתף. הרבה מהטכנולוגיות שהשוק משתמש בהן נולדו בזכות אנשים עם חשיבה מחוץ לקופסה. גם מרק צוקרברג התחיל את פייסבוק בתור האקינג, ואנחנו חושבים שהוא יזם וגאון עם חזון, לא פושע.

"הפרשנות שלי למושג היא לא בהכרח קרימינלית. בעיניי האקרים הם ממציאנים, חדשנים, יצירתיים. במאה ה-21 יש יכולות אינסופיות לשחק במידע, לעשות מניפולציות, ובהתקפות אינטרנט יש הרבה מאוד כסף וכוח. גם חברות ותאגידים הבינו את זה, וגייסו האקרים לשורותיהם. אגב, העבירה הכי חמורה להאקר היא לא לחדור, אלא להיתפס".

לאחר שחרורה מצה"ל עבדה אלעזרי בחטיבת הביטחון של חברת הטכנולוגיה מטריקס, ומשם עברה לריכוז תחום הסייבר בחברת ורינט. היום היא עצמאית, ועוסקת בייעוץ, במחקר ובהרצאות בתחום אבטחת המידע. "יכולתי לעבוד בחברות ענק, סירבתי להצעות מגוגל העולמית, כי העדפתי ללכת עם האינטואיציה שלי. אני חיה בתל אביב ומשלמת מסים לישראל, ולא חיה בסיליקון ואלי עם החלום האמריקאי על משכורת של חמש ושש ספרות".

בנוסף לייעוץ לחברות, היא משמשת כאנליסטית אבטחת מידע באתר GigaOM שהקים אושיית האינטרנט או מאליק, ועובדת עם אוניברסיטת סינגולריטי בקליפורניה. במקביל היא חוקרת באוניברסיטת תל אביב את השפעות ההאקטיביזם על תפיסות ביטחון לאומי ופוליטיקה עולמית.

"מאות דולרים לשעה"

אלעזרי מאמינה שלא האינפורמציה היא הכוח, אלא הגישה למידע מהווה את הכוח האמיתי. "אנחנו חיים בעידן שבו כל פרט ופרט מתקיים ברשת. היכולת לבצע מניפולציות במידע, להעתיק, לשבש ולשכפל אותו, זה הכוח. תסתכלי על וויקיליקס כדוגמה - זה לא האינפורמציה עצמה והמקום שבו היא נמצאת, זו היכולת של מישהו להגיע אליה, לשנות אותה ולהעביר אותה הלאה. אני טוענת שההאקרים הם הגיבורים של המאה ה-21.

"זו הסיבה שתעשיית אבטחת המידע מגלגלת עשרות מיליארדי דולרים, ושאבטחת מידע היא מקצוע מבוקש. זה לא רק מכירת מוצרים - 50% מהתעשייה זה שירותים, הסמכות, ייעוץ, מבדקי חקירה וסקרי סיכונים".

- כשהמקצוע מבוקש, השכר בהתאם.

"בעולם, התשלום המקובל על ייעוץ הוא מאות דולרים לשעה, בארץ זה מאות שקלים. בתחום הזה השכר תחרותי, כי לא מדובר בביקוש קשיח, אלא בביקוש הולך וגדל, זה לא נייס טו הב כמו יועץ מדיה חברתית, זה משהו שאתה חייב שיהיה לך. אגב, מדי שנה יש גם יותר ויותר לוחמי סייבר בצה"ל".

*** הראיון המלא - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר ברשת סטימצקי

עוד כתבות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה