נדחתה עתירת ג'יימס ריצ'רדסון לעצירת מכרז הדיוטי פרי בנתב"ג

גורם בכיר ברש"ת ל"גלובס": "ג'יימס ריצ'רדסון חוששות לאבד את הזיכיון ומנסה באמצעות בית המשפט להפחיד מתעניינות אחרות במכרז"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה אתמול (ג') את העתירה שהגישה חברת ג'יימס ריצ'רדסון בשבוע שעבר בבקשה לעצור את המכרז החדש של רשות שדות התעופה (רש"ת) להפעלת חנות דיוטי פרי בנתב"ג, בטענה כי תנאיו קיצוניים, בלתי סבירים ומהווים סיכון כלכלי.

גורם בכיר ברש"ת אמר ל"גלובס" כי "החברה חוששות לאבד את הזיכיון ומנסה באמצעות בית המשפט להפחיד מתעניינות אחרות במכרז, אך כשלה. בית המשפט לא מצא ממש בטענותיה והמליץ לה למשוך העתירה".

ג'יימס ריצ'רדסון אכן משכה העתירה וחויבה לשלם לרש"ת 11 אלף שקל הוצאות משפט.

מג'יימס ריצ'רדסון נמסר בתגובה כי "השופט בחן את המכרז מנקודת מבט של משפט מינהלי ובחר שלא להיכנס לאספקטים הכלכליים כפי שהופיעו בעתירה. השופט הציע לנו לסגת מהעתירה, משום שלרשות יש את הזכות לקבוע את התנאים הכלכליים במכרז, ועל המציעים לשקול את הכדאיות הכלכלית. קיבלנו את המלצת בית המשפט, ונמשיך לבחון את המשמעויות הכלכליות של המכרז".

בחודש ינואר השנה פרסמה רש"ת מכרז חדש להפעלת חנות פטורה ממכס ("דיוטי פרי") לממכר קוסמטיקה, אלכוהול וטבק בנתב"ג. זאת כיוון שתקופת הזיכיון של חברת ג'יימס ריצ'רדסון, המפעילה הנוכחית של החנות האמורה בנתב"ג, צפויה לפוג באוקטובר 2014.

ג'יימס ריצ'רדסון מפעילה את החנות מאז פתיחת טרמינל 3 לפני כ-9 שנים. כמו כן מפעילה החברה את חנויות הדיוטי פרי במסופים טאבה ונהר הירדן.

המכרז האמור נחשב למכרז היוקרתי, החשוב והמשמעותי ביותר של רש"ת. ולא בכדי. מדובר בחנות המהווה כ-25% מסך ההכנסות של רש"ת, שהסתכמו בשנת 2011 ב-1.168 מיליארד שקל מפעילות מסחרית בשטחה (הרשות הכניסה באותה שנה סכומים נוספים של 932 מיליון שקל מאגרות ושירותים לנוסעים ו-368 מיליון שקל מאגרות ושירותים למטוסים).

דמי הזיכיון במכרז החדש עומדים על סכום אדיר של 150 מיליון דולר לשנה. החברה המפעילה שתגיש את ההצעה הגבוהה ביותר תזכה במכרז - בתנאי שתעמוד בתנאיו.

גורם בכיר ברש"ת אמר בשבוע שעבר ל"גלובס" כי ג'יימס ריצ'רדסון מנסה, בעצם פנייתה לבית המשפט, להפחיד ולהרתיע מתמודדות אחרות במכרז. "מדובר בשיטה קבועה של ג'יימס ריצ'רדסון. כך היא פעלה גם במכרזים קודמים להפעלת חנויות דיוטי פרי במתקני הרשות. היא מנסה לזרוע חשש בקרב אלה שרכשו את טפסי החוזה, כאילו לכאורה ישנן בעיות חוזיות כאלה ואחרות בתנאי המכרז, וזה נובע מהחשש לאבד את הזיכיון".

לטענת הגורם ברש"ת, דמי הזיכיון עומדים על 150 מיליון דולר לשנה, משום שהזיכיון צפוי להקנות לחברה זוכה הכנסה מוערכת של למעלה מ-3.5 מיליארד דולר לתקופת החוזה המלאה הנמשכת כעשור.

עוד לדבריו, במכרז, שצפוי להיסגר להגשת מועמדות ביוני השנה, מתעניינות מספר חברות מישראל ומחו"ל, מהמובילות בתחום הפעלת חנויות דיוטי פרי.

בתגובה לדברים האמורים טענה בשבוע שעבר ג'יימס ריצ'רדסון כי "מדובר בעתירה עניינית לחלוטין הנובעת מתנאי מכרז בלתי סבירים וקיצוניים ומבקשת לתקנם. טענות רש"ת הן חסרות בסיס".