חרושת השמועות

אולי היו אלה הדלפות יזומות, שנועדו להעלות מחיר ותחרות בין הרוכשים הפוטנציאליים

אתמול יצאה ההודעה הרשמית: עסקת הרכישה של ווייז על-ידי גוגל הפכה לעובדה מוגמרת. בניסוח קצר ולא יותר מדי חגיגי הודיעו בו-זמנית גוגל ו-ווייז על אחת העסקאות המפוארות ביותר שידע ההיי-טק הישראלי אי פעם. העסקה הזו היא ציון דרך משמעותי ביותר בהיסטוריה של ההיי-טק המקומי ועוד ידובר בה רבות. ברכות חמות מגיעות ליזמי החברה, מנהליה, העובדים בה והמשקיעים שלה. כולם תרמו להתרוממות הרוח הנושבת היום מאומת הסטארט-אפ.

יש עוד זווית מעניינת לסיפור, שעדיין לא נידונה מספיק: חרושת השמועות. העסקה הזו התאפיינה במסכת הדלפות רצופות ועקביות, שנמשכו הרבה זמן וייתכן שצריך להתייחס אליהן כקמפיין מתוכנן ומנוהל היטב.

הדיווחים על הרכישה הצפויה התרוצצו בתקשורת חודשים רבים. לעיתים נראה היה שניזונו ממקורות עלומים שהדליפו מחדרי הדיונים הרגישים ביותר; או לחילופין נבעו מפרי מוחם היצירתי של "מקורבים", שמצאו לנכון לחמם את השטח סביב ווייז.

מה מניע אדם כלשהו להדליף סיפור כל כך רגיש ולחשוף אותו קבל עם ועדה? האם המוטיבציה היא לחבל בעסקה הנרקמת, כשכל הדלפה עלולה להרחיק את הקונה הפוטנציאלי משולחן המשא ומתן?

ואולי להיפך? בנקאי השקעות אמריקאי העלה בפניי השבוע השערה די מקורית בנועזותה: אולי השמועות סביב עסקת גוגל-ווייז היו בכלל הדלפות יזומות, שנועדו להעלות את שווי העסקה על-ידי יצירת תחרות בין הרוכשים הפוטנציאליים?

תככים ומזימות

בעסקאות מסוג זה מקובל שהרוכש העתידי מחתים את החברה המועמדת לרכישה על הסכמי סודיות ובלעדיות, המאפשרים לרוכש לבצע בדיקות נאותות מתוך ידיעה שאם ירצה העסקה שלו. בעולם של תככים ומזימות, המועמדת לרכישה, רוצה לבדוק עסקאות טובות יותר אבל אינה יכולה לעשות זאת בגלל המגבלות אליהן כבלה את עצמה. לכן היא מדליפה ידיעה כזו או אחרת, שמאותתת לרוכשים פוטנציאליים אחרים לגבי מה שמתרחש כרגע בחדרי המשא ומתן.

לפי התיאוריה הנפתלת הזו שפיתח הבנקאי, ווייז פיזרה שמועות על רכישה אפשרית של אפל, הצליחה לעניין את פייסבוק ולבסוף הדליפה את העסקה האפשרית המתרקמת לעיתונות כדי ליצור תחרות עם גוגל.

אם תרצו - ניתן להניח בדיוק להיפך: אפל הביעה עניין לרכוש את ווייז, מישהו החליט לחבל בעסקה והדליף אותה לעיתונות. מעז יצא מתוק כי זה הביא את פייסבוק לשולחן המו"מ ואז המדליף העוין ניסה שנית לחבל בעסקה. אבל גם הפעם, ההדלפה גרמה לתוצאה טובה בכך שקירבה את גוגל לעסקה. כך או כך, ברור שחרושת השמועות סביב עסקת הרכישה של וויז לא היתה מקרית אלא תוזמנה היטב ע"י גורמים שהיה להם מה להרוויח.

ואם בהדלפות אנחנו עוסקים, הרי שלמערכת ההיי-טק של "גלובס" מגיעות ברכות על הפרסום הבלעדי והמדויק על פרטי העסקה. ברמה העיתונאית, זהו אחד הסקופים החשובים ביותר שהתפרסמו בשנים האחרונות בענייני ההיי-טק הישראלי.

אתמול בבוקר דיברתי עם כתב של אחת מחברות החדשות הגדולות בעולם. בשיחה מארצות הברית הוא סיפר לי שכבר היה בשלבים אחרונים של הגשת סיפור העסקה לפירסום, אבל "גלובס" הישראלי הצליח להקדים אותו ממש בדקות ספורות בדרכו לסיפור החם ביותר שכיסה עד כה. לצערי נאלצתי להודות בפניו, שלמרות שאני מתארח באופן קבוע מעל דפי העיתון, אין לי כל חלק, אפילו מזערי, בסיפור הזה וגם אני קראתי אותו בהפתעה, כמו כל קורא אחר.

נקודה אחרונה שחשוב לזכור: אף אחד לא יכול לבוא בטענות לעיתונאים. הם עשו את עבודתם נאמנה. גם אם בכך עלולים היו לחבל בעסקה. מי שרוקם בימים אלה את העסקה החמה הבאה, צריך לקחת בחשבון שרב סרן שמועתי כבר גויס ועובד שעות נוספות כדי לאתר את הסקופ הבא של ההיי-טק הישראלי. ויש גורמים עלומי שם שישמחו לסייע לו.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל