מכתב פתוח לאסתר לבנון: "כך תבריאי את הבורסה ב-4 צעדים"

צח ראוך, עובד בקרן גידור פרטית, מספק לאסתר לבנון 4 עצות שיכולות להחיות את הבורסה ■ מהנפקת מוצרים צמודים למעו"ף באירופה תוך מתן פטור לחצי שנה לחברי בורסה אירופיים ועד חוזים עתידיים על המדדים

מה לא נאמר כבר על התייבשות הבורסה ועל תפקודם של קברניטיה, המנכ"לית אסתר לבנון והיו"ר סם ברונפלד? צח ראוך, עובד בקרן גידור פרטית ומנהל את מחלקת המעו"ף בה, החליט לכתוב מכתב לאסתר לבנון והעביר אותו למערכת "גלובס", מתוך כוונה להציע מספר פתרונות שיסייעו ל"החייאת" הבורסה:

אסתר שלום,

לאחרונה קיבלת תגובות זועמות וטוקבקים לא נעימים ממאות פעילים בשוק ההון, ואני אומר לך - אל תתייחסי אליהם. פשוט תתחילי לעשות את העבודה שלך, שאותה את לא עושה. לאחר שלא נכנסנו למדד MSCI אירופה אמרת כי "לא כולם הבינו את יתרונות ההשקעה בישראל, אנחנו נדאג לכך שיבינו". ואני שואל: מה עשית עד עכשיו? למקרה שאין לך פתרונות לירידת מחזורי המסחר, שדרך אגב יורדים בכל העולם (צרת רבים, חצי נחמה), אנסה לעזור לך בכמה פתרונות משלי.

1. ההר לא בא למוחמד? אולי מוחמד יבוא אל ההר

MSCI אירופה לא רוצים אותנו? לא נורא! קחי את הבוס שלך, סם ברונפלד, וביחד תתחילו לחרוש את בורסות אירופה ותתחילו להנפיק שם ני"ע כמו ETF, ETN ושאר מוצרים צמודי מדד על המעו"ף. תעשו רוד-שואו שמתוכנן כהלכה ואני בטוח שתצליחו. כבונוס, תנו לחברי הבורסה באירופה פטור מעמלות למשך שנה ותצ'פרו את החברות שגייסו הכי הרבה בבונוס נוסף. הבורסה שלנו מעניינת מאוד; יש לנו כאן סקטור חזק של גז ונפט ותעשיות בטחוניות שמעניינות מאוד משקיעים מחו"ל, אז תנו להם להשקיע בנו.

2. עושי שוק אמיתיים

לפני כמה שנים הנפקתם אופציות על מניות שמחזורי המסחר בהם נעים בין אפס לשום דבר. ממש חבל על כל הכסף והמחשבה שהשקעתם בזה, אם לא יוצא מזה כלום. בשביל לקנות היום אופציה על בנק פועלים או טבע אני צריך לשלם מרווח (spread) של כמעט 30%. המשמעות היא שאין טעם לסחור באופציות הללו. העושי שוק האנמים שמיניתם אינם עושים את עבודתם כראוי. מרווחים גדולים בשילוב של כמויות נמוכות הופכים את המסחר ללא-כדאי.

יש לתגמל עושי שוק על גודל מסחר ולפתח את המוצר הזה, שחבל שלא מתפקד כראוי. כמובן ששוק אופציות מפותח יגדיל את המחזור במניות מכייון ששחקני ה"דלתא" וה- daynamic hedge" יהיו חייבים להתכסות על נכס הבסיס.

3. פוזיציות שורט

מאוד פשוט ומאוד קל. כסוחר שעובד בקרן גדולה אין לי בעיה היום לפתוח פוזיציית שורט על כל מניה (במידה ויש השאלה כמובן). אבל מה עם כל השחקנים הקטנים, שגם ככה הולכים ונעלמים? למה שלא תיתנו להם את האפשרות הזאת שקיימת כמעט בכל בורסה בעולם?

4. חוזים עתידיים (Futures)

נכון שכולנו למדנו את הנוסחה של call/put parity בשיעור הראשון של מבוא לאופציות, אבל עדיין בשביל אלה שלא למדו, יש כאן מחסור אמיתי בכלים פיננסים שלא מאפשרים לסוחר הפשוט לסחור. לא כל אחד רוצה ו/או יכול לכתוב אופציות ולכן הבורסה חייבת להתאים את עצמה לבורסות העולם. על הדרך גם אפשר ליצור חוזים ואופציות על מדדי השורה השנייה כגון ת"א-100 ומדד היתר, אבל כמו שנאמר, רק בשלב של עושי שוק רציניים.

כמה מילים לסיום

לאחרונה נראה כי משהו בהתנהלות הבורסה לא רציני. בסוף פברואר השנה הודעתם לעיתונות שהחלטתם להאריך בשעה את המסחר באמצע השבוע וביום ראשון לקצר אותו בשעתיים. כותרת ההודעה הייתה "הבורסה מתאימה את שעות המסחר במניות ונגזרים לשווקים הבינלאומיים", והודעתם שההוראה תיכנס לתוקף מאמצע אפריל. ב-23.5 יצאתם בהודעה שהארכת השעה תיכנס לתוקף כמתוכנן, אבל קיצור השעות ביום ראשון יבוטל.

בנימה אישית: אני מקבל משכורת גלובלית ללא קשר למספר השעות שאני עובד. השכר שלי מורכב ממשכורת חודשית ובסוף השנה אני מתוגמל בהתאם לביצועיי. שינוי שעות המסחר לא באמת ישפיע עלי. אם יש עבודה אני עובד ואם לא - אני הולך לים; אבל קל להבין מאיפה מגיע העליהום הציבורי על הבורסה ועל העומדים בראשה.

בחודש הבא תנפיקו אופציות שבועיות על מדד המעו"ף, אך אם לא תשפרו את האפשרויות הניתנות כאן לפעילים בשוק, סופן יהיה כאופציות על השחרים - 0 עסקאות מאז שהנפיקו אותן!