שמחת הפוליטיקאים

הכסף הזה הוא טיפה בבור, אבל ביום חגיגי שכזה, מי סופר

הפוליטיקאים הישראלים חגגו גם הם את עסקת הרכישה של Waze על-ידי גוגל. ראש הממשלה בנימין נתניהו היה מראשוני המתקשרים. בשיחת טלפון עם נועם ברדין, מנכ"ל החברה, בירך אותו נתניהו על ההישג המדהים ושיתף אותו בידיעה המרגשת שלמדינת ישראל יהיה אכן מה לעשות עם הכסף שתרוויח בעסקה הזו, שתכניס כמה מאות מיליוני שקלים בכספי מיסים אל קופת המדינה.

הכסף הזה הוא טיפה בים יחסית לבור העצום שפער נתניהו במו-ידיו בתקציב המדינה, אבל ביום חגיגי שכזה, מי סופר.

שר הכלכלה נפתלי בנט יכול היה להיות המנכ"ל של ווייז. התפקיד הוצע לו בעבר, אבל הוא העדיף לתרום למדינה בדרכו החדשה כמנהיג תנועה פוליטית וכשר בממשלה. בדף הפייסבוק שלו כתב בנט: "ווייז: על הכול אנחנו גאים בכם, אבל בראש ובראשונה על ההתעקשות שלכם להשאיר את החברה בישראל. כל הכבוד על הציונות!".

אני סקרן לדעת אם מר בנט מתחרט על מילים שאמר בפני קהל בכנס היי-טק בדיוק יומיים לפני כן: "הרבה מהמוחות המבריקים שיוצאים מצה"ל מייצרים אפליקציות שונות ומשונות... זה בזבוז, המוחות האלה לא צריכים להתעסק בזה, אלא בתחום שאנחנו כן חזקים בו".

יושבת ראש האופוזיציה, חברת הכנס שלי יחימוביץ' יצאה גם היא מגידרה. בניוזלטר השבועי שלה היא כתבה: "יש כאן שילוב מעורר הערכה של חזון עסקי, חברתי וציוני. זו דוגמא טובה לכך שהצלחה עסקית, יזמות, מחויבות לעובדים ואחריות הדדית - יכולים לחיות מצוין ביחד... אז ברכות ושאפו גם למייסדים וגם לעובדים של חברת ווייז!".

אכן, מילים כדורבנות. במיוחד ממי שקראה בעבר לכל עובדי ההיי-טק בארץ להתאגד בוועדי עובדים ותמכה בהפגנות החרדים נגד אינטל בירושלים. יחימוביץ' אמרה בעבר על עובדי ההיי-טק ש"הם קורבנות של אפליות קשות של חוזים גלובליים ללא שעות נוספות ושל אי תוספת שכר על עבודה בשבת. זה חוזה עבדות עם מקום עבודה".

למרבה שמחתה של יושבת ראש האופוזיציה, לפחות לעבדים המסכנים של ווייז אין מה לדאוג. הם יחלקו ביניהם כחמישים וחמישה מיליון דולר ולשמחתם הרבה מאוד הם לא היו מאוגדים באיגוד עובדים כלשהו, דבר שעלול היה להכשיל את העסקה הזו.

תמיכה וגיבוי מהמדינה

חבר הכנסת אראל מרגלית כתב בניוזלטר שלו טור שכותרתו "מילה אחת: ווייז". מרגלית קרא לשר האוצר ולממשלה להפנים שההיי-טק דורש השקעה מתמדת ותיכנון לטווח ארוך.

"אבל כמה Waze יהיו לנו בשנים הקרובות? כמה הצלחות ישראליות בסדר גודל כזה עוד תהיינה? האם הישראלים היצירתיים והמוח הישראלי יקבלו תמיכה כספית וגיבוי מהמדינה או שכל הדברים היפים האלה ירדו לטמיון?".

דווקא בגלל האופוריה הכללית סביב עסקת וויז, הייתי מציע לכולנו, במיוחד לפוליטיקאים שלנו, לאמץ את דבריו של מרגלית. האם אתם עושים מספיק, מנהיגינו היקרים, על מנת לייצר עבור מדינת ישראל את חברת ווייז הבאה?

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל