גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סטודנטים למשפטים חייבים להפוך ל'דוברי גלובלית שוטפת'"

המרכז האקדמי למשפט ולעסקים בר"ג מבקש לפתוח מסלול לימודים לתואר ראשון במשפטים, שיילמד כולו באנגלית ■ פרופ' דיוויד וילקינס מאוניברסיטת הרווארד: "יש ביקוש הולך וגדל לעורכי דין המבינים את תהליכי הגלובליזציה שהעולם עובר"

"יש ביקוש הולך וגדל לעורכי דין המבינים את תהליכי הגלובליזציה שהעולם עובר. אם תדבר עם אנשי שוק ההון או עורכי דין של זכויות אדם, סחר בבני אדם, עבודת ילדים - תגלה שהחוק כפי שהוא בספרים הוא רק אספקט אחד מני רבים של איך באמת פועל המשפט. עורכי הדין צריכים להתאים את עצמם כשהם באים לתת עצה משפטית. זה משפיע על החינוך המשפטי, על איך ללמד סטודנטים להפוך לעורכי דין מסוג כזה" - כך אומר פרופ' דיוויד וילקינס, סגן דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת הרווארד בארה"ב, בנוגע לתהליכי הגלובליזציה שעוברים על שוק עריכת הדין העולמי.

וילקינס ביקר בישראל בסוף השבוע האחרון, במסגרת כנס שאירגן "המרכז האקדמי למשפט ולעסקים" ברמת-גן, בנושא עריכת דין גלובלית. על הפרק - בקשתו של המרכז לפתוח מסלול לימודים לתואר ראשון במשפטים, שיילמד כולו באנגלית.

המל"ג טרם אישרה את בקשת המרכז, אף שניתן היום ללמוד לתואר שני במשפטים, על טהרת האנגלית, באוניברסיטה העברית, ובשנה הבאה גם באוניברסיטת תל-אביב.

לדברי דיקן בית-הספר למשפטים במרכז האקדמי הרמת-גני, פרופ' משה כהן-אליה, "הרעיון הוא להביא לישראל סטודנטים מארה"ב וממקומות אחרים, כדי שילמדו גם על המשפט הישראלי וגם על המשפט הבינלאומי והגלובלי, כי תואר במשפטים בישראל מאפשר לגשת גם לבחינות הלשכה בניו-יורק. ניוד והסרת חסמים - זה הרעיון ביסוד התוכנית שלנו".

שרת המשפטים, ציפי לבני, שהשתתפה גם היא בכנס, אמרה כי "ישראל היא חלק מהעולם החופשי, זאת בחירה שעשינו. כל מדינה עושה את הבחירה לאן היא רוצה להשתייך, וישראל היא חלק מהעולם החופשי. כלכלית כבר נפתחנו לעולם, עכשיו צריך לעשות את הצעד הבא - הצעד המשפטי".

גירושין בינלאומיים

פרופ' וילקינס ציין עוד בראיון ל"גלובס" כי "עולם המשפט הוא במידה רבה תחום נגרר, לא מוביל. יש שני תחומים מרכזיים שהמשפט מחבר ביניהם: האחד הוא כלכלה, שהפכה להרבה יותר גלובלית ותהפוך עוד יותר גלובלית בשנים הקרובות, בעיקר במעבר מאסיבי של פעילות כלכלית מהמערב למזרח ומהצפון לדרום.

"במקביל, יש תהליך גלובליזציה של ממשל, מארגון הבריאות העולמי והבנק העולמי, למוסדות פרטיים של ממשל גלובלי, כמו בוררות מסחרית ובוררות בנושאי השקעות. מטבע הדברים, עורכי הדין באים בעקבות התהליך הזה. לקח להם זמן מה להבין את המגמות האלה, אבל הם מצמצמים פערים במהירות".

- האם המגמה של גלובליזציה של עריכת דין מוגבלת בעיקר לתחום הכלכלי - או שיש לה גם היבטים של זכויות אדם, משפט פלילי ותחומים נוספים?

"הכי קל להבחין במגמה זו בהיבט המסחרי, כי עורכי דין מסחריים באים בעקבות הלקוחות שלהם, שהם בעיקרם גלובליים. אבל זה לא מוגבל למסחר ולכלכלה מכמה סיבות. ראשית, לא רק הון עובר בין גבולות אלא גם אנשים. כשאנשים עוברים ממדינה למדינות, הבעיות שלהם עוברות יחד איתם. למשל, דיני משפחה, גירושים. ניקח לדוגמה בני-זוג - שמתגרשים - שגרים בתל-אביב או בבוסטון. הם צריכים לחלק ביניהם את הרכוש והמשמורת בהתאם לדין המקומי. היום יותר ויותר גירושים הם בינלאומיים.

"כך גם נושאים רבים אחרים - נושאי מיסוי הופכים לבינלאומיים, או למשל תחום הנדל"ן. גם על התחום הזה רבים חושבים במונחים מקומיים. אבל מי קונה את רוב הנדל"ן בניו-יורק היום? לא אמריקנים. אמריקנים קונים דירות בתל-אביב. כך שעורכי דין שפועלים במדינה זרה צריכים להכיר את כל תחומי המשפט שם, לרבות הלבנת הון וזכויות אדם".

תהליך של 'גלוקליזציה'

- האם חשיבותם של ההיבטים המקומיים של שיטת המשפט בכל מדינה פוחתת בשל הגלובליזציה? למשל, האם חוקה או היעדר חוקה בישראל, מצב זכויות האדם ועוד, חשיבותם של אלה נעלמת בעולם הגלובלי?

"לא ממש. היה חזון של עולם אחד, שמוביל לממשלה אחת שמנהלת את העולם, עם אחד ושפה אחת. אולי זה עוד יקרה כשהחללית אנטרפרייז תנחת בחצר שלנו; אבל זה לא יקרה בקרוב.

"באותו זמן, כשהגלובליזציה הופכת להיות חשובה, כך גם המקומי. אנחנו רואים כי בעולם ישנה עלייה הן של הלאומיות והן גם של יחידות תת-לאומיות. רואים שמדינות לאום מתפצלות, שחלה עלייה של זהויות קדם-לאומיות. לא כל אזרחי העולם דוברים אנגלית, אין לנו לא שפה ולא תרבות גלובלית; ובוודאי שאין לנו שיטת משפט גלובלית.

"מדינות-לאום ממשיכות לחוקק חוקים עצמאיים ומשנות חוקים שאמורים להיות גלובליים. למשל, יישום חוקי האיחוד האירופי בכל מדינה בנפרד עם התאמה מקומית. כך שיש לנו עירוב מורכב של המקומי והגלובלי. זה תהליך של 'גלוקליזציה' - גלובלי ולוקאלי יחד".

- לאור זאת, האם עדיף לסטודנטים למשפטים ללמוד בישראל באנגלית או דווקא לצאת ללמוד בעולם?

"כל התשובות נכונות. סטודנטים למשפטים בישראל, בבייג'ינג, בסאו-פאולו ובארצות אחרות, חייבים להפוך את עצמם ל'דוברי גלובלית שוטפת'. דרך אחת לעשות זאת, אם אתה יכול להרשות לעצמך, היא ללמוד או לחיות בחו"ל. כי הדרך הטובה ביותר להבין תרבות, שיטת משפט, היא לחיות בארץ אחרות זמן מה. לכן, באוניברסיטאות בארה"ב יש גידול משמעותי של מסלולי לימודים גם בחו"ל.

"באוניברסיטת ניו-יורק (NYU) כ-40% מהסטודנטים למשפטים שלהם חייבים ללמוד גם סמסטר בחו"ל. אני מצדיע להם, הלוואי שיכולנו לעשות אותו דבר. אבל לא כל אחד יכול להרשות לעצמו ללמוד בחו"ל, ואני לא מתכוון שצריך לוותר על הלימוד במדינת-הבית שלך. רק מי שנטוע היטב במדינה שלו, יכול לראות גם את נקודת-המבט הגלובלית האמיתית".

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

פתיחה מעורבת בוול סטריט; אסתי לאודר מזנקת ב-3%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה ● מחר יום שישי הטוב לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם