גולדברג: "חוק ההסדרים מגדיל המוטיבציה להון שחור"

רו"ח דודי גולדברג, נשיא לשכת רואי החשבון: "ניתן היה לסגור את הגרעון בתקציב המדינה במבצעי מס חד פעמיים לתקופה מוגבלת"

"התוכנית הכלכלית המוצעת בחוק ההסדרים היא לא מלחמה בהון השחור אלא הגדלת המוטיבציה להון שחור. לצערי, טעה האוצר כאשר העלה את שיעורי המס במקום להקטינם ולהרחיב את בסיס המס" - כך אומר הבוקר (ב') רו"ח דודי גולדברג, נשיא לשכת רואי החשבון, בפאנל הפתיחה של הכנס השנתי של רוה"ח באילת.

לדברי גולדברג, "חוק ההסדרים הינו תוצאה של חוסר תכנון לטווח ארוך ללא בחינת המחירים האלטרנטיביים. הוא לא יסגור את הגירעון בתקציב המדינה וגביית המיסים בפועל תהיה משמעותית נמוכה מהמתוכנן". מנגד, לדבריו, " ניתן היה לסגור את הגרעון בתקציב המדינה במבצעי מס חד פעמיים לתקופה מוגבלת".

בהמשך לכך, פנה גולדברג למנהל רשות המסים, משה אשר, וביקש כי הרשות תחדול מהענשת הציבור בכללותו בעקבות כמה עשבים שוטים שמעלימים מס. "קשה לנו, לציבור המייצגים והלקוחות אותם אנו מייצגים. בארצנו נהוגה שיטה פשוטה שפוגעת באזרחיה - אם קיים חשש שאחוז מסוים מהנישומים יעשה שימוש לרעה בסעיף מס כזה או אחר אזי פשוט לא מתירים לכלל האוכלוסייה", אמר.

גולדברג אף הביע תמיכה בחובת דיווח כללית, ובעיקר - הצהרת הון מקוצרת. הוא הבהיר, כי חובת הדיווח הכללית לא תשיג את מטרתה בלא שורה של צעדים משלימים: הקטנת שיעורי המס, הרחבת בסיס המס, תוספת כוח אדם לרשות המיסים והסברה לתשלום מס אמת.

עוד התייחס נשיא לשכת רו"ח לחקיקה המתוכננת, אשר תטיל על עורכי דין ורואי חשבון חובת דיווח לפי החוק למניעת הלבנת הון, והזהיר מפני מצב בו עורכי הדין ישוחררו בסופו של דבר מחובת הדיווח עקב החיסיון שיש להם- דבר שיביא למעבר לקוחות מרואי החשבון אליהם. לדבריו, "יהיה מעבר של לקוחות בתחום המיסוי מרואי חשבון לעורכי הדין. מהלך שיפגע בציבור רואי החשבון ובענף כולו.

"כפי שלעורכי הדין קיים חיסיון, לציבור רואי החשבון קיימת חובת נאמנות בינם לבין לקוחותיהם. אם תחול עלינו חובת הדיווח הדבר יפגע בתדמית המקצוע וביחסי רו"ח - לקוח. הלקוחות יחששו לענות לשאלותינו ולתת מידע אשר נדרש במסגרת עבודתנו. מה גם שאם חובת הדיווח תחול רק עלינו, אזי ישראל לא תעמוד בדרישות של הדירקטיבה האירופית שם למרות החיסיון חובת הדיווח חלה על שני המקצועות גם יחד".

לכן, ביקש גולדברג לקבוע, שהמתווה שיחול על עורכי הדין יחול גם על רואי החשבון, אך לא על מי שעוסקים בביקורת ולא על מנהלי כספים.

בנוגע לפיקוח על רואי החשבון טען גולדברג, כי רשות ניירות ערך מנסה ליטול לעצמה סמכויות המצויות כיום בידי משרד המשפטים, כולל כאלו שלא היו מעולם בידיה. "הרשות תהיה גם הגוף המפקח וגם הגוף האוכף", הזהיר. גולדברג הבהיר, כי הלשכה תומכת בהקמת גוף פיקוח - שיהיה עצמאי ובלתי תלוי, שיפקח על כל הגופים שיש לציבור עניין בהם ותוך הגבלת חבותו של רואה החשבון והתאמת תקנות האי-תלות.