פישמן: הממשלה סוחטת לימון הדירות - זה 20 מיליארד ש'

אליעזר פישמן התייחס בכנס הנדל"ן השנתי לעליית מחירי הדירות ואמר כי הדרישות המופרזות של העיריות מהיזמים גורמות לעליות המחירים

"אין באמת בעיה של מחסור בקרקע" - כך אמר הבוקר (ב') אליעזר פישמן, בעל השליטה בחברת כלכלית ירושלים, בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת ארנסט אנד יאנג ומשרד עוה"ד שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות' במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. "הבעיה היא המסים והעיריות; מיזם שרכש קרקע - העיריות דורשות גם להקים על חשבונו בתי כנסת, מקוואות וגני ילדים - וזה לוקח זמן. יש לי קרקעות שהתחלתי לטפל בהן לפני 11 שנה ואולי בעוד 3 שנים הן ייצאו לבנייה".

פישמן התייחס לסבך הבירוקרטי בענף הבנייה ואמר: "התחלתי בגיל 20 בענף והיום אני יכול לומר שהעסק מסובך וזה לא משנה אם מדובר באדמת מינהל או אדמת קק"ל. לפני 3 שנים קנו קרקעות ל-2,500 יחידות דיור בראש העין ועד היום לא נבנתה אף דירה, כי לעירייה היו דרישות. אותו דבר בדיוק קרה לפני שהקימו את אזור התעשייה בראש העין: העירייה לא נתנה היתר בנייה לפני שענו לה על רשימת דרישות. קצת כבישים, ורק אז נפרץ הסכר; ומאז זה כך".

פישמן כינה את דרישות העיריות "שוחד לא כספי" וטען כי זו הסיבה לזינוק במחירי הדירות. לדבריו, "כתנאי להיתרים העיריות רוצות שיזם ימלא רשימה של דרישות, וזה עולה כסף. זה שוחד לא כספי, אבל זה מעלה מחירים בצורה בלתי רגילה. זו הסיבה שכדי לקנות דירה צריך 131 משכורות ולא 60 משכורות כמו בשנת 1987. חלק גדול מכך זה אינפלציה של הוצאות ובכלל לא תוצאה של ביקושים. זה סיפורים שמספרים. אנחנו מייקרים יחידת דיור כל הזמן בגלל ההוצאות שעולות ועולות".

פישמן הפנה אצבע מאשימה לעבר הממשלה וטען כי מיליארדי שקלים במסים נכנסים לקופת האוצר: "לעלייה של 1% במע"מ אין באמת השלכות על מחירי הדירות; המדינה סוחטת את הלימון עד הקצה כי היא מקבלת 20 מיליארד שקל בשנה מזה. אני בטוח שבעוד 6 שנים אני אגיד את אותו הדבר".

פישמן התייחס גם למדינית שיווקי הקרקעות של משרד השיכון ואמר כי "המינהל מוציא מכרזים רק במקומות שלא הייתי בונה שם אפילו יחידת דיור אחת. קרקעות שקנו היום אולי בעוד 6 שנים תיגמר הבנייה וגם זה לא בטוח. אני בטוח שמה שמוציאים לשוק לקוי. המחירים לא סבירים ולכן אני רק מוכר ולא קונה".

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"