סוזנה נחום: פעם בכירה בטבע - היום מנכ"לית ביולייט

היא הובילה את ענקית התרופות טבע למכירות של למעלה מ-400 מיליון דולר באסיה, אבל אז, אחרי שטיפסה על פסגת ההר הגבוה בעולם, ורגע לפני הבאנג'י, החליטה סוזנה נחום-זילברברג לחתוך

לפני שלוש שנים, תוך כדי קפיצת באנג'י מפסגת ההר הגבוה בעולם, הבינה סוזנה נחום שהגיע הזמן להמשיך הלאה. באותו הרגע החליטה לעזוב את חברת טבע, לאחר 12 שנים בתפקיד בכיר. המטרה הייתה לכבוש יעד חדש. "הדרייב לכבוש פסגות ולהגיע להישגים מניע אותי, כמו גם הצורך לקחת סיכון מחושב. אדרנלין נוצר אצלי ברמה יומיומית, ולא ברור לי מתי הרמה גבוהה יותר - רגע לפני חתימת עסקה, או רגע לפני פתיחת המצנח". נחום, שמכורה לספורט אקסטרים, מצאה את האתגר החדש כמנכ"לית ביולייט, המנהלת צבר של חברות בתחום מדעי החיים.

בחודש מרץ האחרון חתמה זטיק, אחת החברות שעובדות תחת ביולייט, על הסכם מכירה גדול בסין של מוצר חדשני, המיועד לאיתור וזיהוי סרטן צוואר הרחם. הבדיקה נחשבת לפריצת דרך מחקרית. "הבדיקה המוכרת כיום לזיהוי סרטן צוואר הרחם היא בדיקת פאפ, שהדיוק שלה עומד על 50%, ולכן היא נעשית מדי שנה. הבדיקה שפיתחנו מגיעה לדיוק של 90%. בסין, עשרות אלפי נשים מתות מהמחלה מדי שנה. הממשלה שם הבינה את הצורך ביצירת מודעות לבדיקות מוקדמות, והחליטה להשתתף במימון, מה שמכניס את זטיק לשוק ענק, בחסות הממשלה. ההערכה היא שנמכור כ-700 אלף בדיקות בשנה הראשונה, וכל שנה זה יכפיל את עצמו".

- ההימור שלך השתלם.

"המקומות שבהם אני מצליחה לייצר משהו ייחודי הם המספקים ביותר עבורי. היכולת לשנות ולהשפיע בעשייה מאתגרת אותי. המודל של החברה שלנו מבוסס על אינטראקציות בין מנהלים, אנשי מקצוע ומדענים, ומצריך תהליך ניהולי לא פשוט. המודל לא מובן עד סופו לשוק ההון, שצריך לתמוך בו בהשקעה כספית. היה צורך לשכנע שנוצר פה ערך. אנחנו מצטיירים כחולמים ומנותקים, אבל תחושת השליחות, היצירה והאתגר ביצירת מודל חדש, הם שיובילו לסיפוק הרב ביותר עבורי כשנצליח".

כבעלת רזומה של 80 צניחות חופשיות, במקומות המאתגרים ביותר בעולם, נחום לא מפחדת מהקפיצה הבאה - אישית, ומקצועית.

- איך מזניקים את חברות הביומד?

"אני שואלת את מובילי החברות שאני פוגשת מה המוצר שלהם, וב-80% מהמקרים הם לא יודעים לענות. הם מפתחים טכנולוגיות, למשל לזיהוי סרטן, ואני שואלת: 'מה יהיה המוצר בסוף, למי הוא מיועד, לאיזו רמת דיוק הוא יגיע'. הם עונים לי: 'רגע רגע, בואי נראה שאנחנו יכולים לפתח את הטכנולוגיה', ואני עונה: 'רגע רגע, בואו נגדיר לאן אנחנו מכוונים, כי אולי זה נתיב שיעלה הרבה מאוד כסף, אבל לא יביא חדשנות".

השאלות שנחום שואלת בתפקידה הנוכחי אינן שכיחות בעולם הפארמה, והביאו לא מעט עוגמת נפש ותהיות לחברות, למשקיעים, ולעתים גם לה עצמה. "אנחנו מצליחים להרוג פרויקטים בשלב מוקדם, זה הישג חשוב שמאפשר לפקס אותנו כחברה, ולא לבזבז משאבים במקומות הלא נכונים".

במהלך השנתיים האחרונות נסגרו 5 חברות באשכול ביולייט, בכדי להתמקד באלה שעשויות להיות רווחיות. "אני יודעת שאסטרטגית זו החלטה נכונה, אבל זה כואב בבטן. יש חוקרים שעוסקים בפיתוח טכנולוגיה שנים, זה הבייבי שלהם, וכמנהל אתה צריך להיות ער לכך ורגיש לסיטואציה. אני משקפת להם את התהליך לכל אורכו. זה עדיין לא מבטיח שההחלטה תהיה פחות כואבת עבורם, אך הגורמים שהובילו אליה יהיו מובנים ויקלו על התהליך. נתקלתי בשנתיים האחרונות בשלושה מקרים של עובדים שקראו את המפה ויזמו שיחה מקדימה כדי להציף פערים בין תפקודם לבין יעדי החברה וציפיותיה. שניים מהם הסתיימו בפרידה בהסכמה הדדית, והשלישי בהגדרת תפקיד מחודשת".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר ברשת סטימצקי.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988