לכתבה הקודמתסוזנה נחום: פעם בכירה בטבע - היום מנכ"לית ביולייט לכתבה הבאההאמן מנשה קדישמן: "בגיל 80 הבנתי שהכול קשור לכסף"

נושאים הקשורים לכתבה

גל נאור, בתו של תשובה: "חשוב לי ליצור תשתית לחיי קהילה"

האדריכלית גל נאור, מבעלי קבוצת הבנייה פלאזה-תשובה ובתו של יצחק תשובה, מקימה כ"הקדמה" לפרויקט המגדלים פארק בבלי, פארק ירוק ובלבו גלריה שקופה ■ נאור: "החלטתי 'לשתול גלריה' בתוך השטח"

04/07/2013, 16:16
חגית פלג-רותם

היה זה בשבת לפנות ערב, כשראיתי לתדהמתי אנשים עומדים עם חכות-דיג על גשר ההלכה, מעל לנחל איילון. נחל? דגים? מחשבות על הסיינה והתמזה היו בלתי נמנעות. לרגע נדמתה תל-אביב כאחת הערים הגדולות בעולם. והנה באה האדריכלית גל נאור, והקימה במרחק פסיעות מהגשר הזה פארק ובליבו גלריית אמנות-חוצות יפהפייה. כמעט תאומה רוחנית של ביתן הקיץ של גלריה סרפנטיין בלונדון.

הגלריה מורכבת משלושה ביתני זכוכית שקופים במסגרות מתכת. בשניים מהם מוצגות כעת תערוכות יחיד של אילן גריבי המקפל אוריגמי במתכת, ושל רון אלוני, האורג כלי-קיבול ענקיים בחוט ברזל דק. הביתן השלישי משמש כספריה וכחלל למפגשים, ובו מוצג אוסף של פריטי עיצוב ישראלי עכשווי.

חלק מהפסלים מוצבים בשטח הפארק וכך משתלבות סביבת הפנים והחוץ בטשטוש מכוון. יצירות האמנות המתכתיות לוכדות ומשקפות את האור הטבעי ולאורך שעות היום משתנה האווירה במקום.

"החלטתי להתחיל מהסוף - להציג במקום באופן חווייתי את מה שאני מתכננת שיהיה כאן. במקום להקים פרויקט בנייה ובסיומו בעוד שנים רבות יוקם פארק, התחלנו מהקמת פארק צומח, בשטח 20 דונם", אומרת נאור, מבעלי קבוצת הבנייה פלאזה-תשובה ובתו של יצחק תשובה, המקימה במקום את פרויקט המגדלים פארק בבלי.

פארק דינמי

לקבוצת תשובה ארבעה מגרשים לבניית מגדלים בני 44 קומות מגורים, שבכל אחד מהם 175 דירות. הפארק נמצא בקצה הדרומי של שכונת בבלי, מול מגדלי פארק צמרת, והוא כולל קרקעות בבעלויות נוספות, חלקן של עיריית תל-אביב, שיאוכלסו במהלך השנים ב-3,500 יחידות דיור.

- הקמת גלריה לאמנות במקום משרד מכירות. זה מאוד לא שגרתי.

"מהיום שהתב"ע הגיעה לידיי ראיתי רצף של 107 דונם שמוגדרים כשטח ירוק - ממעוף הציפור ניתן לראות כיצד הפרויקט שלנו מתחבר לפארק הירקון בציר שמאפשר הליכה רציפה לאורך האיילון", מסבירה נאור.

הרעיון להקמת פארק ירוק ובלבו גלריה שקופה נולד, לדבריה, בזכות הרצף הירוק הזה. "זוהי בעיניי הזדמנות נדירה בשטח הצפוף כל-כך של תל אביב, לגור בתוך ריאה ירוקה. אנחנו מדברים על צמיחה ורטיקלית, לגובה, שמאפשרת לעשות שימוש מקסימלי בקרקע הפתוחה מסביב. החלטתי 'לשתול גלריה' בתוך השטח, כי אני רואה כחלק מתפקידי כאדריכלית וכיזמית, לא רק לבנות את חלקי בפרויקט, אלא ליצור תשתית לחיי קהילה. הגלריות הללו נותנות מקום מפגש לאנשים ומספקות חוויה של עירוב תחושות בין פנים וחוץ".

- זה שימוש מקורי בחלל אורבני זמני. אבל השימוש מוגבל. עוד מעט יהיה שם אתר בנייה.

"במהלך הבנייה הפארק ישתנה ויזוז, אבל יישמר. בשלב זה אנחנו מאפשרים ביקור במקום רק בתיאום מראש, אבל זה משקף את מה שיהיה כאן, בעתיד הפארק ייפתח לציבור באופן מלא. בהמשך מתוכנן גשר להולכי רגל שמחבר בין שכונת צמרת לבבלי, ומתחבר לפארק הזה גן אברמוביץ בבבלי ובהמשך לפארק הירקון".

- מה מקור ההשראה?

"אנחנו סופגים השראה מכל דבר שאנחנו נוגעים ונחשפים אליו בעולם. אבל בכל מקום בעולם אני רואה את הצורך של אנשים במקומות מפגש ובקשר עם הסביבה. חוויית הפארק היא ההיפך מהחוויה המאוד חזקה של פייסבוק בחיינו, שהיא וירטואלית לחלוטין. אני רואה את הכמיהה של אנשים למקומות מפגש אמיתיים. פארק הוא מקום שבו נוצרות חוויות, כנו בילדות שלנו, יש מקום לנסיעה באופניים או טיול עם הילד, ניואנסים של חיים.

"תראי מה קרה בהייליין בניו-יורק, איזה דבר יפה צמח מתוך ה'ריק' הזה שעבר בין הבניינים".

את הפארק הקימה בזמן שיא חברת הפקות התוכן פאזה (חברה ל"הפקות חכמות", שגם סייעה באיתור האמנים. מתאר זאת אוצר התערוכה, גל גאון: "הצמיחו פארק יש מאין, 300 עצים, 3 ביתנים קלים ושקופים, ממוזגים, נראים כאילו נחתו מתוך מגדלי הזכוכית לקרקע. תוך חודש הוקם הפארק ובסיום ההקמה פתאום ראיתי פרפרים וציפורים מגיעים למקום והפארק מתמלא חיים. מאוד מרשים".

גאון מציין כי על-פי המודל היזמים צפויים לרכוש חלק מהעבודות לאוסף שיוצג בעתיד בחללים הציבוריים של הפרויקט. "אני מקווה כי ההחלטה להשקיע באמנות על חשבון תקציב השיווק והפרסום תשמש דוגמה לפרויקטים נוספים, כי בלי השקעה באמנות אי אפשר לפתח אותה".

נאור מבטיחה ייצוג לאמנים נוספים בתערוכות מתחלפות כל שלושה חודשים. היא מספרת, כי החיבור לטבע לא יתמצה בפארק הקרקעי. בתכנון האדריכלי הוסיפה גינה פתוחה לדיירים בכל עשר קומות. "אספר לך סיפור קטן: אנחנו נוסעים כל שנה כל המשפחה, כל השבט לחופשה קצרה ביחד. כולנו אנשים שנוסעים הרבה וראו לא מעט, ויחד עם זה בנסיעה קטנטנה לכרתים ראיתי פתאום את אמא ואבא שלי מטיילים בין עצי החרוב ואוספים חרובים. אני חושבת שאנחנו מסונוורים ושוכחים להסתכל על המקומות האלה".

ענן על הדשא בלונדון

מאז שנת 2000, מקימה גלריה סרפנטיין הציבורית בלונדון ביתן קיץ זמני, המשמש כאחד ממוקדי המשיכה של העיר. מדי שנה מזמינים מנהלי הגלריה, ג'וליה פייטון-ג'ונס והנס אולריך אובריסט אדריכלים בינלאומיים בולטים, אשר טרם הקימו פרויקט בבריטניה, להקים מבנה קל בעל נוכחות מעניינת ומשמעותית לקהל.

השנה תכנן את הביתן האדריכל היפני סאו פוג'ימוטו, והוא מתאר את יצירתו הקלילה, הבנויה ממוטות מתכת בהירים ולוחות שקופים המשמשים כטריבונות, כענן שנחת על הדשא בפארק. לפניו היו אלה זהא חדיד, אוסקר נימאייר, הרצוג ודה מרון בשיתוף עם האמן הסיני החשוב איי וויי וויי, רם קולהאס, סנאא אדריכלים, טויו איטו, דניאל ליבסקינד, ז'אן נובל, פרנק גרי ועוד.

הביתן מושך כ-300 אלף איש בשנה ומשמש כמרחב ציבורי פתוח ביום ולסדרת אירועי תרבות בערב. פתוח לקהל בכל יום עד 20 באוקטובר 2013, פארק קנסינגטון, לונדון.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 
גלריה