גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

80% מהקילומטראז' של רכבי הליסינג - לנסיעות פרטיות

כך קובעת חברת הייעוץ שלדור בדוח שנגנז ■ בשיטת שווי השימוש הנוכחית מקבל הרכב אינו משלם מס על דלק לצרכים פרטיים, והדבר מעודד נסיעה עודפת שמעלה את מספר המכוניות על הכביש, ומגבירה זיהום, תאונות ובלאי תשתיות

שווי השימוש ברכב צמוד בישראל נמוך מהשווי הריאלי שלו ומגלם בתוכו הטבת מס סמויה של המדינה בשווי של כמיליארד שקל בשנה - כך קובע דוח הייעוץ של חברת "שלדור", שהוגש בשנה שעברה לאוצר. על פי חישובי הדוח, שווי השימוש הריאלי נטו לרכב משפחתי טיפוסי שמחירו 123 אלף שקל הוא כ-3,700 שקל לעומת 3,050 שקל בשיטה הנהוגה כיום. זאת, בשקלול כל מרכיבי הבעלות והאחזקה של רכב בבעלות פרטית, כולל פחת חודשי ממוצע, נסיעה שנתית, עלות דלק חודשית, רישוי וביטוח, טיפולים וריבית. החישוב מבוסס על כך, שבממוצע כ-80% מהיקף הקילומטרים של הנוסעים ברכב צמוד הוא לשימוש פרטי ושנסועת הליסינג הממוצעת בשלוש השנים האחרונות עמדה על כ-30,700 קילומטרים בשנה.

לטענת הדוח, אחת הבעיות המרכזיות היא הטבת הדלק, שגורמת לעיוותים רבים. בדו"ח נכתב, כי "עובד אשר ניתן לו רכב צמוד מקבל לרוב גם דלק עבור נסיעות פרטיות, המהווה הטבה הנזקפת לצרכי מס, אולם בשיטת שווי השימוש הנוכחית הוא אינו משלם מס ישירות עבור דלק לצרכים פרטיים. עובדה זו מביאה עמה יתרונות לעובדים, אך מעודדת נסועה עודפת - העלות השולית של הנסיעה היא אפס - המגבירה גודש, זיהום, תאונות ובלאי של תשתיות. בנוסף, אמנם קבלת הרכב הצמוד הינה הטבה המגדילה את ההכנסה הפנויה ואת כוח הקנייה הנוכחי של העובד, אך בטווח הארוך עלולה לפגוע ביכולתו לחסוך ובכוח הקנייה העתידי, לאור הפגיעה בהפרשות הסוציאליות שתלויות בשכר".

הדוח ממליץ לאוצר לבחון את האפשרות להפריד את שווי השימוש עבור הטבת הדלק החופשי משווי השימוש עבור הרכב, בדומה למודל הקיים בבריטניה. במודל זה יכול הנהג לבחור אם הוא רוצה לשלם שווי שימוש מופחתת עבור מרכיב הרכב הצמוד בלבד, ללא הטבת דלק חופשי, או לשלם סכום גבוה יותר עבור מלוא שווי השימוש. לפי הדוח, השינוי בשיטת המיסוי בבריטניה השפיעו משמעותית על היקף ואופי השימוש ברכב צמוד. כמות רכבי החברה ירדה ב-25% והייתה ירידה במספר העובדים המקבלים הטבת דלק חופשי.

הצעה לשינוי המיסוי נפסלה

יצוין כי הצעה ברוח זו הועלתה בשלהי השנה שעברה על ידי אגף התקציבים באוצר, ואף נחשפה בטיוטת חוק ההסדרים, אולם נגנזה ולא הועלתה שוב בקדנציה הנוכחית של הממשלה. עם זאת, מקורות באוצר רומזים כי הנושא עשוי להיבחן מחדש.

ההצעה הראשונית הועלתה על יד הממונה על התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ. הוא ביקש למסות את בעלי רכב ליסינג בשתי דרכים: או למסות את הדלק או למסות את הנסועה. הצעתו נפסלה בזמנו ולא הועלתה שוב, מסיבות לא ברורות. באותה עת, מי שהביע התנגדות למהלך הייתה רשות המסים, ובעיקר הסמנכ''ל המקצועי, ערן יעקב. עד עצם היום הזה, ישנם גורמים באוצר אשר סוברים, כי מבחינה מקצועית יש הצדקה להעלאת שווי השימוש, הן מבחינת חלוקת ההכנסות והן מבחינת הפחתת הנסועה. עם זאת, באוצר מודעים לכך שבאווירה הציבורית הנוכחית, יהיה מאוד קשה להעביר בוועדת הכספים מהלך כזה.

בועז סופר, לשעבר מנכ"ל רשות המסים ומי שגיבש את השיטה הנוכחית של שווי השימוש, אמר, כי שיטת החישוב הקיימת (כ-2.5% ממחיר המחירון של הרכב בחודש) משקפת ערך מקורב מאוד לשווי השימוש הריאלי, כפי שהוא נגזר משיעור הנסועה הממוצע בישראל ומהחלק היחסי של נסיעות פרטיות מכלל הנסועה.

עיקרי הדוח: "אין כשלים מהותיים בתחרות. מחירי הרכב גבוהים בגלל המיסוי"

המחקר המקיף של חברת שלדור על ענף הרכב, ש"גלובס" חשף בתחילת החודש, בוצע בין פברואר לאוגוסט אשתקד במסגרת דיוני "הוועדה הבינמשרדית לבחינת התחרותיות בענף הרכב", והוא כלל בחינה של כל המקטעים בשוק - החל ממכירת רכב חדש, עבור לליסינג והשכרה, מוסכים, רכב משומש, חברות ביטוח ועוד. הוא מתבסס, בין השאר, על מקורות לא גלויים לציבור, כמו דוחות כספיים של חברות ליסינג, יבואני רכב ויבואני חלפים, לצד השוואה מקיפה של הנעשה בשוק הרכב הישראלי ביחס לשווקים דומים בעולם.

דוח המחקר הוגש לאוצר ולמשרד התחבורה בספטמבר2012 ומאז נעלמו עקבותיו. הסיבה לכך נמצאת בשורה התחתונה של הסעיף העוסק בנושא התחרותיות במקטע יבוא הרכב. "בבחינת התחרותיות במקטע הרכב החדש לא זוהו כשלים מהותיים בתחרות בין היבואנים השונים, אם כי התחרות מושפעת באופן ישיר מהדומיננטיות הרבה של חברות הליסינג. מחירי הרכב

החדש בישראל גבוהים בעיקר בשל מרכיב המיסוי המהותי,ואולם בניכוי מרכיב המיסוי, רמות המחירים אינן חריגות באופן מיוחד מהמקובל בעולם, ואף נמוכות בחלק מהמקרים".

המחקר סותר למעשה, את הטענות החוזרות ונשנות של שר התחבורה, ישראל כץ, אודות "תיאום מחירים" בענף ורווחיות יתר של היבואנים. במסקנות המחקר כתוב כי "קיימת דינמיקה במחירי הרכב החדש אשר מתחזקת בחודשים האחרונים ומתבטאת במבצעים והנחות ובשינויים מהותיים במחירי המחירון. בקרב דגמים אשר הינם דומיננטיים בחברות

ליסינג (בקטגוריית הרכב המשפחתי במיוחד), השינויים במחירי המחירון ניכרים באיחור לאור ההשלכות הצפויות על שווי הנכסים של חברות הליסינג המהוות לקוח דומיננטי עבור היבואנים. כמו כן, כתוצאה מביטול מנגנון מדרגות המיסוי, החלה להיווצר שונות ברמות המחיר בין המותגים השונים בקטגוריית הרכב המשפחתי, ונוצרה גם תחרות על קטגוריית הצרכן הפרטי המתבטאת במבצעים והנחות גדולות".

"ריכוזיות המותגים והיבואנים בישראל דומה למקובל בעולם, ישנה דינמיות גבוהה בנתחי השוק של היבואנים המובילים. כמו כן, בהשוואה לרווחיות המצרפית של מפיצים ודילרים בעולם, לא זוהתה רמת רווחיות חריגה בקרב היבואנים בישראל".

ליסינג

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%