לכתבה הקודמתמרגוע עם אוכל מעולה ולא יקר: מסעדת ג'וז ודניאל רבת יופי וטעם לכתבה הבאההמלון הטוב ביותר בעולם: אוהל במחיר 1,750 דולר ללילה

נושאים הקשורים לכתבה

"עולם השירה הוא רק הפסדים, אבל יש רווח תרבותי"

מתי לאחרונה קראתם שירה? קרה שחשבתם לנסות ולכתוב, אך חששתם שלא תקבלו הזדמנות? ■ כתב עת חדש לשירה מבקש להנגיש עצמו אל ציבור רחב ככל הניתן

18/07/2013, 17:03
שירי דובר
מרחב - השקה / צילום: יחצ
מרחב - השקה / צילום: יחצ

גם מי שרואה עצמו כחובב ספרות מושבע, עשוי לראות בשירה הכתובה תחום נפרד, לפעמים לא נגיש ומובן, כזה בו עוסקת קבוצה מצומצמת של "מביני עניין". את ההשקפה הזו מבקש לשנות כתב העת הצעיר "מרחב", אשר גיליונו השני יצא החודש, ובימים אלה שוקדים עורכיו על הגיליון השלישי. הוא אולי צעיר, אך כבר ניתן להשיגו בחנויות הספרים העצמאיות.

נדב נוימן, עיתונאי, סטודנט לספרות באוניברסיטה הפתוחה ולכתיבה במנשר, מעורכי כתב העת, מספר על הסיבות שגרמו לו ולצוות העורכים הצעיר, להקים כתב עת חדש, בתחום הפונה לקהל מסוים מאוד, בו פועלים מספר כתבי עת ותיקים.

"'מרחב' מבקש לשנות את הצורה בה שירה נתפסת בעולם המצוצמם בו פועלת השירה עצמה, אבל גם בציבור עצמו", אומר נוימן. "כתבי העת הקיימים בישראל, מצומצמים בדרך כלל לברנז'ה, ולקבוצה מאוד מסוימת, כך שבמקרים רבים יוצרים צעירים וחדשים לא זוכים לקבל הזדמנות. יש תחושה שצריך להיות 'שם מוכר' כדי שיתיחסו לפניות ולמיילים שאתה שולח למערכת. אני יודע מנסיון".

- ואתם פועלים אחרת?

"אנחנו מקבלים שירים מיוצרים שונים אותם אנחנו שולחים ללקטורים, בעילום שם, והם בוחרים. גם אלמוני יכול להתקבל. בנוסף, אנחנו מתאמצים להרחיב את הבמה, לשלב שירים בשפות שונות, ולתרגם אותם. כבר פרסמנו שירים באריתראית, בערבית ובאנגלית".

- איך עלה הרעיון האמיץ?

"אלון בר, שלומד איתי במסלול לכתיבה במנשר, פשוט פנה אלי עם הרעיון להוציא כתב עת. גם הוא נכווה מהניסיון לפרוץ את הדלתות הסגורות. למען האמת בהתחלה לא הייתי בטוח שזה צעד נכון, כי יש לא מעט כתבי עת בשוק, אבל אז התגבש הראיון להציע משהו אחר. יתרון נוסף הוא בכך שהגיליון יוצא בתדירות גבוהה, בכל חודש עד חודשיים. זו תדירות גבוהה יחסית לכתבי עת חדשים.

הצוות הצעיר (בני 20-27) עליו נמנים עמרי בר-אדם, שירי בין, אלון בר ונדב נוימן, גיבש את הרעיון ופנה אל כותבים שונים. "הוצאנו קול קורא", מספר נוימן. "וכמובן שנעזרנו בפייסבוק. השירים התחילו להגיע, מה שקורה עד היום. בכל שבוע אנו מקבלים עשרות שירים".

- כמה מהם נכנסים לגיליון?

"פחות מחצי. יש צוות לקטורים, כאשר כל אחד יכול להיות לקטור. כל מי שיש לו זיקה לשירה. הודות למגוון קורה שיש חילוקי דעות, אבל אז ההחלטות מתקבלות דמוקרטית".

- מותר לשאול אם יש פוטנציאל עסקי?

"הכל נעשה עצמאית. המודל הכלכלי שלנו הוא מכירת הגליונות. עולם השירה הוא רק הפסדים. אבל יש רווח תרבותי".

- אתם מנסים להנגיש את השירים לכלל הציבור ולמי שנרתע?

"ברור. מחיר גיליון של 'מרחב' הוא 15-20 שקל, כלומר באופן יחסי זה בהישג יד. הקונה יקבל כתב עת ובו 50-60 עמודים. יש לנו כותבים שונים ומגוונים, דתיים וחילוניים, יהודים ולא יהודיים. פלורליסטי לגמרי, והכל בגבולות הטעם הטוב".

- למה קראתם לו "מרחב"?

"כי אנחנו מנסים ליצור מרחב חדש לעולם השירה, וליצור מרחב בתוך עולם השירה - לשפות ולאג'נדות שונות".

***נדב נוימן הוא עיתונאי במערכת גלובס

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 
גלריה