גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנחת חרדי: קווי תחבורה זולים עד 50% מקווים "חילוניים"

האפליה בתחבורה הציבורית: את הקווים הזולים גם לא תמצאו באתר האינטרנט של אגד ■ חדו"ש: "ישנו ציבור חרדי מאורגן, שחברות התחבורה אינן מעיזות להתעמת איתו, בעוד שאת הציבור הלא חרדי חברות התחבורה דורסות בששון"

פרשת קווי המהדרין, עוד פרק טעון ביחסי חרדים וחילונים בישראל, נמצאת לכאורה מאחורינו: בינואר 2011, לאחר שורה ארוכה של מקרים שבהם הונסו לירכתיהם של אוטובוסים נשים שסירבו להתיישר עם הכללים באותם קווים - גברים מקדימה, נשים מאחורה - פסל בג"ץ את הפרקטיקה.

מעתה, קבעו השופטים, תתבצע הפרדה שכזו בצורה וולונטרית בלבד. אם הנשים יחפצו להדיר עצמן מקדמת האוטובוס - יעשו זאת; אם לא - איש לא יוכל עוד לכפות עליהן להתיישר עם כללי הצניעות של החברה החרדית. וכך היה, למעט כמה מקרים שפורסמו בהרחבה ושבהם התעמרו גברים חרדים בנוסעות לא צייתניות, למרות הפסיקה החד-משמעית.

על פניו הפרשה הסתיימה והחילונים עברו להילחם בהיבטים אחרים של הדרת נשים מהמרחב הציבורי. אלא שבלהט הניצחון הקטן נעלמה עובדה מעניינת: נוסעי קווים מסוימים - שאמנם כבר אינם מוגדרים רשמית כ"קווי מהדרין" אולם משרתים כמעט אך ורק את הציבור החרדי ונהוגה בהם הפרדה וולונטרית בין גברים לנשים - משלמים מחירים הנמוכים בעשרות אחוזים מאלה שמשלמים נוסעים בקווים מקבילים, "חילוניים".

הנה כמה דוגמאות: נוסעי קו 950 מפתח תקוה לירושלים משלמים כיום 24 שקלים לנסיעה, אך נוסעי קו 426 שייסעו מפתח תקוה לירושלים יידרשו לשלם עבור הנסיעה רק 18 שקלים; הנוסעים בקו 443 מאופקים לירושלים משלמים 37.50 שקלים לנסיעה, והנוסעים בקו 494 בין אותן ערים משלמים רק 24 שקלים; נוסעי קו 922 מנתניה לחיפה משלמים 24 שקלים, אך נוסעי קו 973 בין אותן ערים משלמים רק 16 שקלים. וכן הלאה. למען הסר ספק נציין כי מסלולי הקווים אינם זהים לחלוטין, אך הם דומים למדי כאשר יעדיהם הסופיים של הקווים הזולים הם בשכונות חרדיות.

לפני כשנתיים, לאחר פסיקת בג"ץ ההיא, הוגשה נגד אגד תביעה ייצוגית שדרשה מהחברה להפסיק לגבות מחירים שונים מציבורים שונים ולפצות את הציבור לדורותיו בסכום של מאות מיליוני שקלים. מהתביעה עלה כי נסיעה בקווי המהדרין לעומת הקווים ה"רגילים" כרוכה בחיסכון כספי של 50%-30% ובחיסכון בזמן (הקווים הזולים האלה, למרבה הפרדוקס, עוברים בפחות תחנות משום שהם אוספים ומורידים נוסעים בשכונות מגורים ופוסחים על התחנות המרכזיות - מה שחוסך בזמן ובהוצאות נסיעה).

מעבר לכך, נטען בתביעה, הנתונים על-אודות קווים אלה "אינם מפורסמים במרכז המידע של אגד או באתר האינטרנט שלה", ו"מדובר למעשה במידע חסוי שמתברר לצרכן רק אם הוא 'יודע סוד' ומבקש או מקיש את פרטי קו המהדרין הספציפי במערכת של אגד באתר, או מוסר את הפרטים במרכז המידע הטלפוני".

סיבות היסטוריות

שחר אילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש (חופש דת ושוויון), מזכיר שגם המחירים המוזלים האלה כנראה אינם מספקים חלק מהנוסעים בקווי המהדרין: "הביזיון גדול עוד יותר לאור נתוני אגד על שיעורי ההתגנבות הגבוהים בציבור החרדי, שהביאו אותה לצאת בקמפיין לציבור החרדי בנושא 'לא תגנוב'. דומה שאין גבול להתרפסות של חברות התחבורה בפני הציבור החרדי ועסקניו. מדובר באלפי נסיעות של קווי הדרת נשים וגם במחירים נמוכים יותר לציבור החרדי בקווים מקבילים".

את טענת משרד התחבורה (שאליה נגיע מיד), שלפיה נובעים ההבדלים במחירים "מסיבות היסטוריות", מגדיר אילן כמגוחכת: "הסיבה האמיתית להבדלים במחירים", הוא אומר, "היא שישנו ציבור חרדי מאורגן, שחברות התחבורה ואגד בראשן אינן מעיזות להתעמת איתו, בעוד שהציבור הלא חרדי אינו מאורגן ושאותו חברות התחבורה דורסות בששון".

"המשמעות של הפרשי המחירים ברורה", הוא ממשיך. "גם בתחבורה הציבורית, כמו בתחומים רבים אחרים, ציבור הנוסעים הלא חרדי, המשלם סכומים גבוהים, מממן את ציבור הנוסעים החרדי המשלם הרבה פחות. על משרד התחבורה לחייב את החברות לקבוע תעריפים אחידים. לשם כך עליו לערוך סקר מחירים מקיף ולפרסם את תוצאותיו. אם חברות התחבורה יכולות לעמוד במחירים הנמוכים לכולם - מצוין. אם לא - יש לקבוע מחיר אחיד, גבוה מזה שמשלמים החרדים ונמוך מזה שמשלמים היתר".

אבל עד אז אין סיבה להניח שהמציאות בשטח תשתנה: מאז הגשת התביעה הייצוגית ממשיכים הנוסעים בקווים ה"חרדיים" לשלם פחות מהנוסעים בקווים ה"רגילים". עם זאת, מבירור עם אגד מתברר שמאחורי הקלעים עומדים הצדדים להגיע להסדר.

דובר החברה רון רטנר מסר כי "במסגרת הסכם פשרה, שמתגבש בימים אלה, התחייבה אגד לשפר את אופן הצגת המידע באתר האינטרנט לטובת ציבור הנוסעים, באמצעות הרחבת אופציית החיפוש - כך שתפרט את כלל הקווים הקיימים בין הערים השונות ואת מחיריהם.

"שיפור זה", אומר רטנר, "יציג גם פירוט של כל הקווים הקיימים בין הערים השונות ומחיריהם, ובכך עונה על הטענה העיקרית בכתבה. זאת, בנוסף לברירת המחדל הנהוגה כיום, שבמסגרתה מפורטים הקווים היוצאים מהתחנות המרכזיות. במקביל נכונה אגד, בכפוף לאישור ההסדר על-ידי בית המשפט, להעניק לנוסעים אשר לא היו מודעים לקיום קווים אלה ושיציגו תיעוד מתאים לכך - זכאות לנסיעה אחת חינם בקו הרלבנטי". במילים אחרות: תיקון לתוכנת החיפוש באתר החברה ונסיעה חינם לשומרי הקבלות. סחתיין.

גורמים באגד ביקשו להוסיף כי ההנחיה לגבי תעריפי הקווים הגיעה דווקא ממשרד התחבורה. מתי זה קרה? באגד לא ידעו לענות על זה.

כדי לברר עד כמה נפוצה תופעת הבדלי המחירים בין קווים המשרתים בעיקר את האוכלוסייה החרדית לבין אלה המשרתים את שאר האוכלוסייה - באגד, אך גם בחברות ההסעות האחרות - שאלנו את משרד התחבורה כמה שאלות: ראשית, כמה קווים כלולים בהסדר המוזל ומהם מחירי הנסיעות בהם; שנית, מתי החל משרד התחבורה להנחות את חברות ההסעות השונות לגבות מחירים מוזלים בקווים אלה ומה הסיבות לכך; והאם משרד התחבורה מסבסד מתקציבו את ההפרשים שבין מחירי הכרטיסים ה"רגילים" לבין אלה שמשולמים בקווים המוזלים.

המשרד, משום מה, בחר להתייחס לשאלות כאל תהייה כללית: "קווי האוטובוסים בכל רחבי הארץ מיועדים לכלל האוכלוסייה, ואין אוטובוסים המוגדרים על-ידי משרד התחבורה כמיועדים לציבור החרדי או לכל ציבור אחר", הם מוסרים בתגובה. "קווי האוטובוסים והמסלולים מתוכננים על-פי שיקולים מקצועיים בלבד, ובהתאם לשני פרמטרים עיקריים: אורך המסלול וזמן הנסיעה, וכן יעד הנסיעה. הפרשי התעריפים בתחבורה הציבורית הבין-עירונית נובעים מסיבות היסטוריות שנקבעו לפני שנים רבות, ולא מתוך רצון להעדיף אוכלוסייה זו או אחרת. זה זמן מה פועל משרד התחבורה להאחדה של כל תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל ולתיקון העיוותים בתעריפים".

התשובה לא מתייחסת כמעט לאף אחת מהתהיות שעולות מהבדלי התעריפים, אבל בכל זאת יש בה משהו מעניין: המשרד פועל. אז חזרנו למשרד התחבורה ושאלנו באילו צעדים בדיוק נוקט המשרד על מנת להביא "להאחדה של כל תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל ולתיקון העיוותים בתעריפים".

דובר המשרד, אבנר עובדיה, מיהר להשיב: "האחדה של תעריפים תבוצע בתום עבודה מקיפה הנערכת כיום במשרד, כפי שציינתי". ולגבי הסבסוד? "אין כל הנחיה לחברות התחבורה הציבורית לסבסד קווים ספציפיים המסיעים חרדים. כמו כן", הוא ציין, "תקציב הסובסידיה בא ממשרד האוצר".

הייתכן שמשרד האוצר, שבראשו עומד יאיר "שוויון בנטל" לפיד, יסבסד את האפליה הזו? הנה מה שאמרו לנו שם: "מפעילי התחבורה הציבורית אינם מקבלים תוספת סובסידיה בגין קווים המסיעים בעיקר את האוכלוסייה החרדית. כיוון שמעולם לא דובר בתוספת סובסידיה מהמדינה, הנושא נמצא באחריותו הבלעדית של משרד התחבורה.

"משרדי התחבורה והאוצר עמלים בימים אלו על רפורמה כוללת בתעריפי התחבורה הציבורית, שמטרתה לתקן עיוותים שונים שנוצרו בתעריפי הנסיעה לאורך השנים, לרבות תעריפים בקווים המשרתים בעיקר את האוכלוסייה החרדית. נציין כי משרד האוצר מסתייג מהשימוש במונח 'קווי מהדרין', כיוון שקווים אלו פתוחים לקהל הרחב ומפעילי התחבורה הציבורית הונחו על-ידי משרד התחבורה שלא לאפשר כפיית הפרדה בין גברים לנשים בקווים אלו". הוקל לנו.

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

לוחם אגוז נהרג ו-16 נפצעו בדרגות שונות בדרום רצועת עזה

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"