הנקראות ביותר

"זה מבורך לקרוא ספרות בטאבלט, אך זה צריך להיות אחרת"

הסופר עמוס טל שיר: "אם יש פוטנציאל לפרוח בתוך הדיגיטל, אז צריך לקרות גם משהו תוכני ■ בגלל שהדיגיטל יכול להיות אינטראקטיבי ובזמן אמת, סופרים יוכלו לכתוב סיפור בעל סופים שונים

עמוס טל שיר / צילום: אייל לנדסמן
עמוס טל שיר / צילום: אייל לנדסמן

"אני קרוב לעולם הדיגטלי", מעיד על עצמו הסופר עמוס טל שיר. "זה לא שאני אוהב גאדג'טים, אבל אני בהחלט מתעניין בגלובליזם של התקשורת. אם נתייחס לקריאת ספרים דרך טאבלטים למשל, אני מניח שהדור שאני מכיר, שחווה את הספר במודפס, ימשיך לקרוא מודפס, אבל אני מכבד ומעריך את ההתפתחות הדיגטלית. זה בסדר שיש ספרות שמועברת לטאבלט. אבל זה יהיה אחרת".

- מה זאת אומרת?

"העניין הזה של הנוחות - בסדר. אבל אתה לא יכול להעביר מים מדלי לכלי זכוכית ולהגיד שהכלי הזה עדיף. זה ההבדל בין הטלפון לסמארטפון. השני החליף את הראשון, לא רק כי אפשר לדבר דרכו, אלא כי הוא יצר אפשרויות נוספות. אני חושב שאם יש פוטנציאל לפרוח בתוך הדיגיטל, אז צריך לקרות לספרות גם משהו תוכני. זו אולי דוגמה שטחית, אבל בגלל שהדיגיטל יכול להיות אינטראקטיבי ובזמן אמת, אולי סופרים יוכלו לכתוב סיפור בעל סופים שונים. הקורא יכול לבחור לפנות לסוף אחר.

המעבר לדיגיטל הוא מבורך כי אנשים יקראו יותר ספרות, אבל צריך להשיג - וסליחה על המילה הגסה - אפליקציות דיגטליות, שיאפשרו לבחור התפתחות ולהתערב בעלילה. אתם רוצים ספר דיגיטלי? תעבדו יותר קשה. הספר קורה בפריז? אולי הקורא ישנה זאת והוא יקרה בניו יורק? במקום קרואסונים שיוכלו המבורגרים. כמו שנעשה בגרסאות שונות לסרטים כשהגרסאות השונות שינו את המקומות בהן העלילה מתרחשת. אולי לא להפוך את 'מלכוד '22 למלחמת לבנון, אבל אפשר את פחד ותיעוב בלאס וגאס', לעשות בדור של היום עם היפסטרים".

- אתה רואה עצמך כותב כמה גרסאות?

"לא יודע אם אספיק. אני לא צעיר. אבל כן אשתמש בזה כקורא".

ספרו האחרון של טל שיר, 'האצטדיון', שונה במקצת מהסגנון החוויתי של ספריו הקודמים. "בדרך כלל אני כותב על חוויות שלי. 'האיצטדיון' שהתפרסם לפני חודשיים, הוא פנטזייה שמתרחשת בשנת 2020, כאשר מאה אלף איש נכלאים באצטדיון כדורגל, ונאלצים לחיות בו שנים".

- מן הסתם לא משהו שחווית.

"לא, אבל אני מודה שאני אחד מאותם אלפים שצופים במשחקי כדורגל. כנראה שכתבתי מתוך מחשבה על אובדן, על אירועים גלובליים שמתרחשים, ומתוך תחושה שאף אחד לא יודע למה הם קורים. לאנשים יש רצון לשלוט בגורלם, אבל אז אנחנו מבינים שמטוסים מתרסקים לתוך התאומים, כי מישהו חשב שכך נכון לעשות".

- הספר "טרזן יופיע פתאום" מופיע בגרסה אלקטרונית. הוא מתבסס על משהו שחווית?

"זה רומן שמתאר את דור ילידי שנת 50, הדור המפוכח למציאות הישראלית. חבורה של נערים שגדלים בבאר שבע ובזמן שהם מגיעים לגיל גיוס, מלחמת ששת הימים מסתיימת. ההתפכחות שלהם בהמשך משמעותית, כי הם חוו את האופוריה הלאומית של הנצחון. אני אחד מבני אותו דור, גדלתי בבאר שבע, חוויתי יחד עם חברי את הגיוס לצבא העצום והצודק, תקופה בה כולם רצו להיות אנשי קומנדו - להצטרף למסיבה של הצודקים. אני מתאר את ההתפכחות שקרתה מתוך זה, ולאן הגענו מאז הכיבוש".

- הספר יצא לפני שנתיים. למה רק עכשיו?

"המחשבה וההתפכחות, לפחות אצלי, הבשילה רק בשנים האחרונות".

- הוא מבוסס על סיפור אמיתי?

"הוא אמיתי במובן זה שאם מתסכלים על תוצאות השנים שחלפו, רואים שאנחנו במקום אחר לגמרי מהמקום שבו חשבנו שאנחנו. רק צודק, רק חזק. היום אנחנו מבינים שיש עוד הרבה בעיות שלא פתרנו בינינו - עדתיות, מה מגיע לי או לא מגיע לי... כל זה מביא אותי לכתיבת סיפור שתכליתו בחינה של אירוע מפואר בנעורים, ולאן הוא לוקח אנשים בגיל מאוחר".

- מה אתה אוהב לקרוא?

"אני קורא הרבה יותר מכותב. קראתי לאחרונה את 'הדרך' של קורמאק מקארתי, ועכשיו אני קורא את 'פחד ותיעוב בלאס וגאס'. קניתי את 'קו אורך דם' של מקארתי. כנראה שאני אוהב ספרות אמריקאית.

כתבה זו היא חלק מסדרת "סימני קריאה" העוסקת בספרות וסופרים, והיא שיתוף פעולה עם חברת סמסונג, יצרנית Galaxy Tab 3.
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות
לכתבה הקודמת"אם אין כבר ריח לדפיו של ספר, אז טאבלט הוא רעיון מעולה"