הסוד הכי שמור בוול סטריט: הדאו ג'ונס יזנק ב-129%

ברט ארדנס ממרקטוואץ' כותב על הסוד השמור של וול סטריט בימים אלה ומזהיר מאופטימיות יתר

ברט ארדנס, פרשן באתר הכלכלי מרקטוואץ', טוען שהסוחרים בוול סטריט חוזרים לדבר "בשקט בשקט" על זינוק במדד הדאו ג'ונס לרמה של 36 אלף נקודות, כלומר עלייה של 129% במדד המניות האמריקאי.

"זוכרים את המספר 36,000 שפורסם לראשונה בשוק השורי ב-1999? ובכן, הוא חוזר. ולא, אני לא צוחק", כותב ארדנס במאמר שפרסם במרקטוואץ'.

מדדי המניות המובילים בוול סטריט העפילו בשבוע החולף לשיאים (פרט לנאסד"ק) בעוד הפדרל ריזרב ממשיך בתוכנית רכישות האג"ח ב-85 מיליארד דולר מדי חודש. נתוני המאקרו האחרונים מעידים על שיפור במצב הכלכלי, אולם נתוני התעסוקה שפורסמו ביום ו' מגבירים את התקווה בוול סטריט כי הפד ידחה את הפחתת רכישות האג"ח.

לפני 14 שנים, בעיצומה של בועת הדוט.קום, הכלכלנים ג'יימס גלסמן וקווין הסט חזו כי הדאו ג'ונס ימריא ל-36 אלף נקודות תוך זמן קצר. באותה שנה הדאו ג'ונס חצה את ה-11,000 נק' וההתרגשות בוול סטריט הייתה גדולה. הספר שלהם - "Dow 36,000 - The New Strategy for Profiting from the Coming Rise in the Stock Market" - הפך לרב-מכר, חצי שנה לפני שהמדד הגיע אז לשיא ואז התרסק.

"יש לי דז'ה-וו", כותב ארדנס. "גם היום אנשים בוול סטריט חוזרים לדבר על דאו ג'ונס ב-36 אלף נקודות, אבל היום יש הבדל גדול. אנשים לא טיפשים לדבר על כך בקול רם. הם מדברים על זה בשקט, מעין תחזית כלכלית פנימית. כן, אני רציני".

לדברי ארדנס, יועצי השקעות בוול סטריט משווקים באגרסיביות תיקים המורכבים מ-60% מניות ו-40% אג"ח. הם טוענים שנתונים היסטוריים מוכיחים שתמהיל כזה מניב לאורך השנים תשואה שנתית ממוצעת של 5.3% בנוסף לשיעור האינפלציה. בהתבסס על קצב האינפלציה היום, מדובר בתשואה של כ-8%.

ואולם, ארדנס טוען שמבחינה מתמטית, אותם תיקים יכולים להשיג את התשואה הממוצעת ההיסטורית רק אם הדאו ג'ונס יזנק ל-36 אלף נקודות במהלך 10 השנים הקרובות. "אם זה לא יקרה", הוא טוען, "התיקים הללו הולכים ליפול".

החישוב של ארדנס פשוט: תשואת האג"ח ל-10 שנים עומדת היום על 2.7%, תשואת הדיבידנד בשוק המניות האמריקאי הינה 2% בממוצע בלבד בשנה (מתחת לממוצע הרב-שנתי), כך שישנה חשיבות מכרעת לצלע השלישית: התנהגות שוק המניות.

"כדי להגיע לתשואה ממוצעת של 8% בשנה מכאן ואילך, העלייה במדדי המניות צריכה להיות פנטסטית - 9% בשנה בעשור הקרוב", מסביר ארדנס.

ארדנס טוען שלמרות שרבים בוול סטריט מדברים על הזינוק הדרמטי לו הם מייחלים בדאו ג'ונס, יש גם מי שמזהיר מקריסה. אחד מהם הוא ג'ון הוסמן, שהצליח גם לחזות את המשבר ב-2007. הוא טוען ששוק המניות מתנהג כעת כמו לפני המפולת הגדולה ב-1929 ושצפויה נפילה של 40%.

"המפולות הגדולות בהיסטוריה תמיד הגיחו מתנאים דומים", הוא טוען. "זה סינדרום של תמחור יתר, קניית יתר, תנאים שוריים מדי וזה בד"כ מגיע על רקע עליית תשואות האג"ח ארוכות הטווח". לדבריו, זה מה שקורה בשוק בימים אלה.