גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זו ההנהלה הגרועה ביותר שהייתה לרשות השידור אי-פעם"

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים חיקה גינוסר חתם על הרפורמה ברשות השידור והיה בטוח שרוממה הולכת למהפך ■ עכשיו הוא נחוש להיאבק נגד כוונות הסגירה

חיקה גינוסר נכנס בחודשים האחרונים בפעם השנייה לתפקיד יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים. הוא שימש בתפקיד לפני 6 שנים, והיה נציג העיתונאים בדיונים הראשונים על הרפורמה ברשות השידור. כעת הוא חזר כדי לחתום על הרפורמה, בטרם תצא לדרך.

גינוסר חש בסגירת המעגל כאשר חתם על מסמכיו הסופיים של ההסכם בחודש שעבר, אבל הרפורמה, כך נראה, כבר לא תצא לפועל. במשרדי הממשלה נחושים לצאת למהלך דרמטי הרבה יותר, שעשוי לכלול גם סגירה של רשות השידור ופתיחתה מחדש.

גינוסר, מפיק ומנהל מדור המבצעים בערוץ 1, ומי שבמצטבר עובד 30 שנה בשידור הציבורי, יוצא למה שנראה כקרב חייו כדי למנוע את זה, ושולף את כל התחמושת שבידיו.

- לפי מיטב הבנתך, אתם הולכים היום לקראת סגירה?

"אני מרגיש שיש רצון כזה ויודע שמדברים על זה. אני לא מכיר החלטה סופית. זה מצער אותי מאוד, שאחרי שסיימנו עבודה מאומצת של 6 שנים וחתמנו על כל המסמכים, מדברים על סגירה ולא על איך מעלים את הרשות על הפסים הנכונים. הרי זו הייתה עבודה של האוצר - של כל-כך הרבה עובדים שם, של השרים הממונים ובהם ראש הממשלה עצמו.

"הגענו לתוצאות, ופתאום נשמעים קולות של נסיגה. לא ייתכן שאין רציפות שלטונית בדברים הכי בסיסיים. לא ייתכן שיבוא שר ויבטל במחי יד עבודה של 6 שנים. האמירה לסגת מהרפורמה לא נתפסת בהיגיון".

גינוסר תוקף את האמירה נגד הרפורמה, אבל ההנחה של השר הממונה גלעד ארדן היא שהרפורמה הזו לא שווה הרבה. היא אמנם מסדירה פרישה של 700 עובדים והסכמי עבודה חדשים, אבל היא לא באמת יוצרת מבנה חדש ובריא לרשות השידור ולא משנה את ייעודה.

לדברי גינוסר, "הרפורמה שעליה חתמנו דרמטית בצורה בלתי רגילה. אני לא חושב שמי שאומר את זה קרא בכלל את הרפורמה ויודע על מה הוא מדבר. אני מציע שיבוא וישמע אותנו.

"הרפורמה תביא לפרישה של 40% מהעובדים, שזה מהלך עצום, הסכמי שכר חדשניים לגמרי במגזר הציבורי שיוצרים מהפכה אמיתית, ומעל לכל הגמישות הניהולית שניתנה להנהלה היא טוטאלית ומאפשרת להם לנייד ולפטר באופן חופשי. זה הסכם מהפכני".

- אבל האם הוא יהפוך את הרשות לבריאה? האם הוא ישפר את מוצריה ואת ייעודה?

"הרפורמה היא משהו פרקטי. ב-2005 שונה חוק רשות השידור, שבו הוגדרו מטרותיה. נקבע כי 50% מזמן השידור יהיה בהפקות חיצוניות, וכי רשות השידור תפיק רק חדשות, ספורט והפקות מיוחדות. החוק אמנם שונה, אבל לא נעשו התאמות פרקטיות בשטח. הרפורמה אמורה להוות את ההתאמה הזו".

- אבל מה באשר לאנשים? באוצר אומרים שהם לא סומכים על ההנהלה הנוכחית שתנהל את הרפורמה הזו כראוי.

"ההנהלה - מהמנכ"ל יוני בן-מנחם ועוזרו הבכיר (זליג רבינוביץ', ל"א) ומטה - זו ההנהלה הגרועה ביותר שהייתה לרשות השידור בכל הזמנים. רק בגללם מדברים היום על סגירה. המליאה לא יותר טובה. הם נתנו להנהלה גיבוי מלא לדברים שלא יתקבלו על הדעת, כמו להשאיר את משה נסטלבאום בתפקידו, כשתחתיו אנשים רבים שהעידו נגדו בקובלנה. בימים האחרונים הם החליטו שהם יוצאים נגד ההנהלה, אבל הם סוגרים את דלתות האורווה אחרי שהסוסים כבר ברחו".

צריך נס

גינוסר, שעשוי היה לפרוש בעצמו בשנים הקרובות, מדבר בכאב גדול על מה שמתרחש במקום עבודתו. "יש אווירה קשה של חוסר ודאות, של חשש גדול, לפרנסה, לקיום. אנשים הולכים לאבד את הכול".

לדבריו, ההנהלה מהלכת אימים על עובדי רשות השידור, ופחד שורר במסדרונות. "שיקולי הניהול היום ברשות השידור אינם לטובת המערכת, הכול אישי. אם ההנהלה הזו הייתה מתפטרת, היה סיכוי שזה יציל את רשות השידור. הרי יש טענות להנהלה מכל עבר - המשנה ליועמ"ש אבי ליכט, האוצר, השרים".

- ואם תעזוב ההנהלה הזו, מה יבטיח שתבוא אחת טובה יותר? הרי המנהלים אצלכם צומחים באותו בית גידול.

"כל זמן שהמינויים ברשות השידור פוליטיים, שהממשלה קובעת מי יהיה המנכ"ל ומי יהיה היו"ר - והיה ניסיון של השר הממונה לשעבר איתן כבל לשנות את זה - זו בעיה גדולה, וצריך לא פחות מנס כדי שתצא מזה הנהלה טובה.

"כשמינו את בן-מנחם, לקחו אותו פחות בשל יכולות ניהול - ויותר כי האמינו שהוא האדם הנכון שיוכל לעצור את השידור בכל פעם שביבי נואם באיזה מקום זניח, ושהוא לא יחזיר את השידור עד שהוא לא יסיים את המילה האחרונה בנאום".

- אתה מאשים את ההנהלה, אבל גם לעובדי הרשות אין רוח גבית מהציבור. יש הרבה טינה כלפיכם, על הסכמי העבודה שלכם, על העובדה שאתם לא מספקים תמורה לאגרה.

"הציבור לא אוהב את רשות השידור, לא אוהב לשלם אגרה. זה לא מהיום. צריך להזכיר שהסכמי העבודה אמורים להיות מתוקנים ומוגדרים מחדש ברפורמה. מעבר לזה, יש להפריד בין העיתונאים ובין ההסכמים של הטכנאים ברשות השידור, שיושבים על השאלטר - בדיוק כמו אנשי הנמלים והרכבת - ולכן לאורך השנים ההישגים שלהם בתנאי העבודה היו טובים הרבה יותר".

אגודות העיתונאים יוצאות כעת למאבק, כדי למנוע את כוונות הסגירה של רשות השידור. לצד ההצהרות הפומביות, הן מתכננות פנייה לערכאות משפטיות, בין אם לבג"ץ ובין אם מדובר בבית הדין לעבודה. לדברי גינוסר, במהלך השנים שחלפו הוציאה אגודת העיתונאים מיליוני שקלים לטובת ייעוץ משפטי, ליווי והדרכות לקראת הרפורמה.

- 1,200 איש אמורים להישאר ברשות אחרי הרפורמה שאתה חתמת עליה. זה לא יותר מדי?

"מכל רשויות השידור באירופה, אנחנו מהשתיים הקטנות ביותר מבחינת כוח-האדם. 1,200 איש זה הרבה רק אם התוצרת לא טובה, ומאז שהופחתה האגרה ב-2003, והאמצעים הופחתו, התכנים שילמו את המחיר".

- יש היום תמורה לאגרה?

"חד-משמעית: אין תמורה לאגרה. ועדיין זה לא אומר שאין לנו תוכניות סוגה עילית ברמה הגבוהה ביותר, אבל אנשים לא טורחים לגלות את זה. הבעיה העיקרית היא שכל ההתקשרויות שלנו להפקות החיצוניות איומות. למה? זה הכול עניין של ניהול.

"יש ימים של רייטינג של פחות מ-1%. זה דבר שלא היה מעולם בתולדות רשות השידור. אי-אפשר להאשים אף אחד ברשות על זה, פרט להנהלה. זה לא התחיל במשמרת שלה, אבל הם העצימו את זה.

"ההידרדרות הגדולה התחילה לדעתי אצל ג'ו בראל ולא נעצרה מאז. הנה, גם הרדיו מתחיל לרדת בהאזנה, ולא בכדי - אלה אותם אנשים ואותם מינויים. איבדנו את הבוקר של קול ישראל לגלי צה"ל. גם את הדבר הכי טוב שהיה, הם מקלקלים".

- העבודה העיתונאית ברשות השידור ראויה?

"לא. חלקה עבודה מוזמנת. בגלל זה דאגו לשים את המנהלים האלה, כי צריך לשלם למי שמינה אותם. חשוב להגיד, יש עיתונאים נפלאים ברשות השידור. יעקב אחימאיר, אילה חסון, אורן נהרי, אריה גולן, קרן נויבך. יש אנשים מעולים - אבל הם הצליחו להחדיר גם אנשים פחות טובים כדי להשמיע את הממשלה".

- אתה באמת מאמין שאם תהיה רפורמה, רשות השידור תתנהל מצוין?

"אם תהיה רפורמה, קיים סיכוי שהרשות תעלה על פסים נכונים, אבל רק אם תהיה ההנהלה הנכונה. לדעתי צריך להעיף אותם. השידור הציבורי הוא בבת-עינה של הדמוקרטיה, במיוחד במדינה כמו שלנו".

תגובות

מרשות השידור נמסר בתגובה: "השתלחותו של חיקה מעלה חשש ומראה על מצוקתו האישית, הנובעת מכך שביטול הרפורמה פוגעת בו ובאנשיו בצורה אנושה, במידה שהוא וחבריו לא פורשים בתקופה הבאה, לא יחולו עליהם תנאיה המועדפים, דבר שיכול לגרום להפסד כספי גדול.

"מצחיק הדבר שחיקה מנסה למחזר אמירות כמו 'ההנהלה הגרועה ביותר' - אמירה אשר שגורה בפי האגודות בעשור האחרון, ולא משנה מי ההנהלה. מעניין מה אומרים כלל העובדים על הנהלת האגודה הנוכחית.

"אכן ברשות השידור יש עיתונאים טובים רבים, וכן מאות עובדים נוספים שלא בהכרח שייכים לחבורה שאותה הוא מייצג, עובדים עלומי-שם ובעלי פנים לא מוכרות אולי, אך בעלי יכולות ומסירות אין קץ לשידור הציבורי, אשר להם ולחיקה אין שום דבר מהמשותף.

"ההנהלה מזכירה לאגודה כי הסכמי שכר מופרכים ללא הכנסת שעון נוכחות הם אלה שהביאו לניפוח בכוח-האדם ולגירעונות של רשות השידור, ולא הנהלה כזו או אחרת. ברשות ישנם מאות עובדים טובים ומקצועיים אשר רואים ברשות השידור ובשידור הציבורי את ביתם, לעומת כמה עשרות ממורמרים אשר כל כוחם הוא בהשמצות ובסכסוכים אישיים.

"מנכ"ל רשות השידור, עוזרו הבכיר והנהלת הרשות ימשיכו בדרכם להצלת השידור הציבורי, השבחתו והחזרתו למקומו הראוי. הנהלת הרשות סומכת על ההיגיון הבריא של עובדיה וכן על זיכרונם, אשר לא יתנו לקומץ עובדים ובעלי יעניין להובילם לתהום ולהותירם במקום עבודה בעל סביבת עבודה רעה וטעונה, אשר יכול להביאם אף לסגירתו ולאיבוד פרנסתם".

ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש