גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סביון הוא אי בודד, וככה אנחנו רוצים להישאר"

בסביון יש מצלמות, חברת אבטחה ורכב סיור של המועצה - אבל אין ביוב או תורת לחימה מסודרת ■ לכפר שמריהו יש משק מים ו"משטרה" משל עצמם ■ "יש הרבה רשעות - 'אתם העשירים'. ברור שזה בא מתסכול, יש סטיגמות"

סביון, השבוע. מערכת הבחירות המוניציפלית רחוקה מלהתחמם. אף שלט לא תלוי ברחובות או על חומות האחוזות הגדולות. היישוב שקט, שקט עד מאוד. למעשה, כשנסענו שם לא יכולנו להימלט מהתחושה שאנחנו במין סרט פוסט-אפוקליפטי: בכל מקום מצלמות אבטחה ואיש לא מסתובב ברחובות, מלבד נותני שירותים למיניהם. נראה כאילו כולם נסעו למקומות יפים יותר.

מול ראש המועצה המכהן, מושיק ליפץ (כן, ההוא מהישרדות) מתמודד מוטי לנדאו. אנחנו פוגשים אותו בבית הגדול של עמיר פורת, שהיה חבר מועצה עד ששוחרר (או פוטר) על-ידי ליפץ, בגני יהודה, שהתאחדה עם סביון לפני עשור. שכנים טובים יש לפורת, בצד ימין צביה לבייב, בצד שמאל רוני וייסברג.

"לליפץ אין סיכוי", אומר פורת, "התושבים נגדו". כדרכם של אופוזיציונרים, הם מלכלכים על המצב ועל היישוב שהם גרים בו. לנדאו, איש נמרץ שמציג את עצמו כתעשיין, מומחה בניהול, בתפעול ובשיקום חברות וסא"ל במילואים, כיהן בין השנים 2003 ל-2008 במועצת סביון, ברשימה של ליפץ. "סביון ירדה, ירדה", אומר לנדאו, "יהוד, קריית אונו, גני תקווה ואפילו אור יהודה, כולן מתפתחות ורק אצלנו כלום. כלום".

- מוזר. התרשמתי הפוך.

"ליפץ השקיע 58 מיליון בבניית בית תרבות, שפך מיליונים בבית טהרה. הוא פשוט מבזבז את הכסף. התושבים רוצים שקט. הם צנועים, לא רוצים להתבלט. רוצים שהמועצה תשרת אותם".

התלונה העיקרית של לנדאו ושל פורת היא שליפץ העמיק את הגבייה, "דברים שלא היו פה ביישוב מעולם - כמו מכתבי איום למי שלא שילם את הארנונה שלו".

- נורא.

"הייתה פה אווירה ביתית. פתאום נהיה פה כמו תל אביב. פתאום הוא החליט שצריך לשלם ארנונה על פרגולות. הארנונה אולי נמוכה פר מטר - רק 27 שקלים למטר לשנה - אבל יש לנו הרבה מטרים, כך שבעצם אנחנו משלמים סכומים מהגבוהים בארץ. ומה זה צריך להיות שמשלמים פתאום ארנונה על גרמי מדרגות?".

מהר מאוד אנחנו מגיעים לאחד מהנושאים העיקריים במערכת הבחירות בסביון, הביוב. יש פה מין אירוניה יפה, שהיישוב הכי עשיר בארץ, או אחד משלושת העשירים, אין לו ביוב, וזה מה שמעסיק אותם. "בסביון יש רק בורות ספיגה", אומר לנדאו, "אנחנו כמו בג'לג'וליה".

- בדיוק מה שחשבתי כשנסעתי כאן, בול ג'לג'וליה.

"ליפץ לקח את הכסף שיועד לביוב והעביר אותו להיכל התרבות".

- יש פה מטאפורה.

"ועכשיו כל תושב צריך לשלם 100 אלף שקל לביוב, שזה המון, וגם המים יעלו לנו המון כסף, כי יש לנו גינות נורא גדולות שצריך להשקות, ועם היטל הביוב החשבונות פשוט יתנפחו. חשבון מים יכול להגיע לאלפי שקלים".

- אפשר טישיו? בא לי לבכות.

"שלא לדבר על הסיפור עם הפרגולות", אומר פורת, "זה גם מקפיץ אותך במדרגת התשלום. אם שמת פרגולה מעל הבריכה זה יקפיץ לך את הארנונה".

ירידה בפשיעה או עלייה?

הדבר שהכי מפחיד את לנדאו ואת פורת הוא שיספחו את סביון ליהוד או לאור יהודה - "אנחנו היישוב הקטן האחרון בסביבה שנשאר עצמאי, אי בודד, וככה אנחנו רוצים להישאר. אם לא נהיה מאוזנים תקציבית, ניבלע". מלבד זאת, הוא מאשים את ליפץ בהעברת תקציבים מהפיתוח לשוטף, "שום דבר פלילי, הכול ברמה הארגונית", ובעיכוב של בית התרבות.

לנדאו: "אני מתחייב להשלים את מערכת הביוב, 85% מהתקציב יגיעו מהמועצה ו-15% מהתושבים". דבר נוסף שמטריד את לנדאו הוא הביטחון: "יש לנו פה בעיה רצינית מאוד של פריצות, עלייה של יותר מ-30% ב-2013, מ-64 פריצות ב-2012 ל-84 השנה. עשיתי תוכנית יחד עם דודי כהן, המפכ"ל לשעבר, שתבטיח ירידה דרסטית בפשיעה. יש מצלמות ביישוב ויש חברת אבטחה ורכב סיור של המועצה - אבל אין תורת לחימה מסודרת. צריך ליצור מצב שהגנבים לא ירגישו בנוח בסביון. אנחנו ניתחנו את הצרכים ומציעים פתרון כוללני - וכל זה ללא עלות נוספת. הש"ג דחלילים. אני מבטיח תוצאות משמעותיות תוך חודשים ספורים".

"מלבד זאת", אומר לנדאו, "יש המון עובדים זרים בסביון, חלקם בלי רישיונות, שעובדים בבית התרבות וישנים שם. זה צמוד לילדים שלנו - מאחורי בית התרבות נמצא שבט הצופים. זו סכנה. הכתובת על הקיר. לא צריך לחכות שיקרה אסון".

לנדאו מציג גירעונות של המועצה, אלא שלפי הנתונים שקיבלתי מהמועצה וממשרד הפנים, סביון דווקא בפלוס גדול - יתרת זכות של 724 אלף שקלים בשוטף, פק"מ יומי בסך 1.75 מיליון שקלים, עוד כ-700 אלף שקלים בהמחאות מיועדות לפירעון ופלוס של 34 מיליון בתקציב ההשקעות. אבל לנדאו לא זורם עם הנתונים. "עוד קדנציה עם ליפץ", הוא אומר, "ואנחנו מסופחים ליהוד, שזוממים על זה כבר שנים".

אנחנו הולכים לפגוש את ליפץ בבית המועצה הקטן והחביב של סביון. כמו רבים לפניי, גם אני מוצא כמה קל להישבות בקסמו של ליפץ, שזכה ב-2008 בבחירות ביותר מ-75% מהקולות. הוא נחוש, אבל לא תופס תחת, משוכנע בעצמו. אוהב לומר שהכול קרה לו במקרה ושהוא מעדיף פיתה ושק שינה ושיותר מזה לא צריך בחיים. הוא ממשיך להגיד את זה גם כשאנחנו יוצאים לסיבוב בג'יפ הלקסוס שלו. אגב, ליפץ לא מושך משכורת מהמועצה. על שולחנו שלט פלסטיק קטן: "אני אחראי".

"יש מחלוקת גדולה בינינו על העתיד של סביון", הוא אומר על ההתחלה, ומסיט את הוויכוח למקום העיקרי שלו, מתברר: לא רק ביוב, אלא גם קרקע. "במרכז הוויכוח: המקב"ת - שטח בין סביון ויהוד, שחלקו בבעלות בעלי הנחלות של גני יהודה, שמעוניינים להפשיר את הקרקעות שלהם ולבנות שם 11 אלף יחידות דיור, דבר שישנה מהותית ולנצח את סביון, שלא לומר יהווה סיוט תחבורתי וסביבתי".

"לא מבקש שקל מהמדינה"

אנחנו מצפינים עוד קצת ונוסעים ליישוב מבוסס לא פחות מסביון: כפר שמריהו. המקרה של הבחירות המוניציפליות בכפר שמריהו שונה מעט - שם בכלל לא יהיו בחירות, ככל הנראה: יש רק מועמד אחד ורשימה אחת. אין אופוזיציה ואין שטויות. וזו לא הפעם הראשונה. בכפר שולט ביד רמה דרור אלוני, 60, בנה של השרה לשעבר שולמית אלוני. הוא שירת בחיל הים הרבה שנים, אחר כך ניהל את גימנסיה הרצליה בתל אביב, כמו חולדאי לפניו. יש גם סוג של דמיון ביניהם.

מצעו של אלוני - שמירת העצמאות והכי חשוב: פטור מתאגיד המים והביוב. כן, גם בכפר שמריהו, כמו בסביון, אין מערכת ביוב מרכזית. אלוני מוכן לשים מערכת ביוב במימון עצמי - סיפור של כ-25 מיליון שקלים - רק שלא יכריחו אותם להצטרף לתאגיד המים והביוב של רמת השרון.

- מה הבעיה עם זה בעצם?

"עצמאות היא נכס. משק המים של כפר שמריהו מנוהל על-ידי אגודת מים שיתופית - לא על-ידי המועצה ולא על-ידי רשות המים. יש לנו באר משלנו, שאנחנו שואבים ממנה לצרכינו. לא רוצים להיות חלק ממקום אחר. ברור לי שבמקרה של חירום, נגיד מלחמה, המשאבים ילכו לעיר הגדולה יותר, לא אלינו. וזה קריטי. זו גם הסיבה שהקמנו יחידת מתנדבים לחילוץ והצלה".

- מה?

"אנחנו מממנים ומאמנים 30 מתנדבים, השקענו בזה קרוב למיליון שקלים. אם חס וחלילה תפרוץ מלחמה, ברור לנו שלא המשטרה ולא הצבא ולא פיקוד העורף יוכלו להתמודד ולעזור לנו. אנחנו נעזור לעצמנו. יש לנו גם משמר אזרחי מעולה. בשנתיים האחרונות - ותקשיב לי טוב - לא נגנבה מכונית אחת בכפר שמריהו.

"אולי הייתה אחת שנגנבה על כביש החוף בשטח המוניציפלי שלנו, אבל לא ביישוב. אנחנו בכל מקום. אתן לך דוגמה: לפני שבועיים משאית פגעה מאחור ברכב של תושב הכפר. הנהג ברח, בנו של תושב הכפר ישר שלח הודעה בוואטס-אפ, החבר'ה רצו ותוך כמה דקות תפסו את הנהג - חצי שעה לפני שהמשטרה בכלל חשבה להגיע".

- איך זה לעבוד מול שועי הארץ?

"אני לא איש עשיר. הייתי 25 שנים בצבא. יש גם הרבה מאוד מתושבי הכפר שאינם עשירים אלא בנים ממשיכים".

- אתה מהדהד את דברי נתניהו ולפיד על שנאת העשירים.

"יש הרבה רשעות. אתם העשירים, אתם זה - זה לא נעים לשמוע, אבל ברור שזה בא מתסכול. שמע, יש אנשים שלא אומרים שהם מכפר שמריהו, לא נעים להם, אומרים שהם מהרצליה. יש סטיגמה".

צרות של עשירים, אם כך.

הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?