מי ירצה לבנות דירות בירוחם

ומי האמיץ/הפראייר/העשיר שיניח מעטפה עם הצעה במקום כזה?

להלן לקט מתוך תוצאות מכרזים של רשות מקרקעי ישראל בחודש האחרון:

שני מכרזים לקרקע לבנייה רוויה באור-עקיבא, ל-225 דירות כל אחד, נסגרו ללא הצעות.

בשכונה הצפונית בירוחם נסגרו 3 מכרזים - שניים ל-34 דירות ועוד אחד ל-40 דירות, גם הם ללא הצעות.

בשכונת נווה-מנחם בבאר-שבע לא היו שום הצעות במכרז ל-120 דירות.

בעיר יבנה, עד לא מזמן גולת הכותרת ומוקד הביקושים בדרום, לא נמצאה אפילו מעטפה אחת בתיבת המכרזים לרכישת קרקע ל-120 דירות.

אף קבלן לא הציע מחיר רצפה; אף קבוצת רכישה לא התארגנה לרכישת דירות; אף משקיע לא חשב שיש פה הזדמנות לעשות סיבוב.

נכון להיום, זו הבעיה הכי גדולה בשוק, והיא גם מדירה שינה מעיניהם של קובעי המדיניות. אותם אלה שמבטיחים לנו שממש בקרוב יצאו מכרזי קרקע ל-7,000 דירות בקריית גת, ל-10,000 דירות בראש-העין, ל-7,500 דירות בקריית ביאליק ועוד. ומי בדיוק האמיץ/הפראייר/המופרע/העשיר (תחליטו בעצמכם) שיניח מעטפה עם הצעה במקומות האלה?

הרי רק בשבוע שעבר, במאמץ להוכיח לנו שהמדיניות של הממשלה עובדת, פרסמה רשות מקרקעי ישראל טבלה שהציגה ירידה ניכרת במחירי הקרקעות במכרזים של 2012. כך למשל, בשכונת נחלים שבמזרח פתח-תקווה ובפסגת-זאב שבירושלים נרשמה ירידה של 43% במחיר קרקע ליח"ד, ברובע A ו-B בראש העין נרשמה ירידה של 38%, ובשכונת רבין בשדרות ירדו מחירי הקרקעות ב-21%.

אם לא די בכך, ציינו ברשות כי "בשנת 2012 ניכרת ירידת מחירים בחלק נכבד מהיישובים - מגמה שעתידה להתחזק בשנה הקרובה". רק שאם מחר יהיה יותר זול מהיום - מדוע לקנות את הקרקע היום?

ואם בראש-העין ובקריית גת אמורה להתפתח מלחמת מחירים מטורפת בין קבלנים, במתחמים הכוללים אלפי דירות חדשות, מדוע שמישהו ירצה להצטרף למאבק הכוחות?

ומי ערב למתעניינים שהם יוכלו - ביום שאחרי רכישת הקרקע - גם למצוא את הבנק, את המשקיעים בשוק ההון ואת רוכשי הדירות שיממנו את ההרפתקה הגדולה באמת: הקמת מגדלים באותו מקום?