גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פתיחת שנת הלימודים: מבני בתי-ספר - לא מה שחשבתם

מסדרונות עם פינות ישיבה ללמידה עצמית, בית-ספר ללא גדרות שהספרייה בו פתוחה עד הלילה, כיתות בקומה השישית וקולטנים סולריים על הגג - בתי-הספר החדשים מיישרים קו עם הגישות האדריכליות והחינוכיות העדכניות

למעלה ממיליון תלמידים יצעדו היום (ג') לבית הספר, ביום הראשון של שנת הלימודים התשע"ד, וייכנסו לחצר, למבנים ולכיתות דומים מאוד אלו לאלו. רוב בתי הספר בישראל תוכננו לפי גישות אדריכליות וחינוכיות שמקורן בשנות ה-20 של המאה שעברה, ואשר הכתיבו את חלוקת החללים בהם ל"כיתות-אם", "כיתות-מקצוע" ואזור אחד חיצוני משותף ופתוח, שיועד להפסקות, לטקסים ולפעילות שאינה חינוכית.

תמורות גלובליות בתפקידו של בית הספר, שחיזקו את תפקידו כמוסד חברתי בנוסף לתכליתו החינוכית, ומהפכת הטכנולוגיה ששינתה את תפקידו של המורה ממקור הידע למדריך לרכישת ידע, הביאו לתחום גישות אחרות אשר משנות את פרדיגמות התכנון שלו. בישראל מצטרפים לשינוי זה שינויים שנובעים מגישות תכנון אורבניות חדשות. בתי הספר בארץ מתאפיינים במבנים נמוכים ובניתוק מהסביבה באמצעות חומות וגדרות - אך כיום יש כבר אפשרויות נוספות לתכנונם. ארבעה בתי ספר שתוכניתם כבר אושרה ברשויות ונמצאת בשלבי יישום שונים, מביאים את סיפור תחילתה של מהפכת תכנון ובנייה בתחום זה.

לא על הכיתה לבדה: התיכון ע"ש נתן אלתרמן, תל אביב

מיקום: על מגרש חדש בצפון-מערב תל אביב, לצד מכללת לוינסקי. מיועד לשרת את האוכלוסייה שתגור בשכונות שנבנות בעבר הירקון המרוחק, בשטחים המכונים "הגוש הגדול", המיועדים להתאכלס בתוכנית 3,700.

שטח: 18 דונם מגרש, 12 אלף מ"ר בנוי, מהם 4,000 מ"ר שטחים לשימושים אלטרנטיביים, באזורים פתוחים וסגורים.

החידוש: הגדלה של השטחים הציבוריים המשותפים והשקעה בעיצובם מתוך אמונה שמתרחשת בהם פעילות חשובה לא פחות מזו המתרחשת בכיתות הלימוד. הכניסה לבית הספר תוכננה כגלריה רחבת ידיים ורב תכליתית להצגה של תכנים מגוונים שיותאמו לסדר היום החינוכי. מסדרונות בית הספר הורחבו וסודרו בהם פינות ישיבה והסבה. פינות הישיבה אינן מחליפות את חצר בית הספר כמקום מפגש בהפסקות, אלא מתוכננות כחללים שיאפשרו פעילות לימודית מחוץ לכיתת האם או לכיתה מקצועית. למשל, הוראה בקבוצות קטנות, ביצוע משימות לימודיות משותפות לכמה תלמידים, וגם פינה שבה תלמיד יכול לקרוא ולגלוש לצרכי לימודיו בסביבה נינוחה ופחות מחייבת. בתכנון בית הספר השתתף המנהל המיועד - רם כהן.

תכנון: אליקים אדריכלים

החומה נפלה: קרית החינוך החדשה בגני תקווה

מיקום: על מגרש חדש שממוקם בין השכונות הקיימות של היישוב לשכונות המתוכננות מצפון להן. בית הספר מיועד לתת מענה לגידול הצפוי בתושבי העיר, עם אכלוסן של שכונות אלה.

שטח: 30 דונם מגרש, 16 אלף מ"ר בנוי, בהם 42 כיתות אם, אודיטוריום שבו 400 מושבים, 12 מעבדות, מבנה אמנויות בשטח של 1,000 מ"ר ובו סדנאות צילום, סטודיו למחול וסדנאות פיסול וציור. השטחים הפתוחים (לא כולל מגרשי ספורט) משתרעים על 8,000 מ"ר.

החידוש: פריצת התפיסה של בית ספר כמובלעת עירונית המשרתת את ילדי העיר בשעות הבוקר ושעריה ננעלים בתום יום הלימודים. בית הספר מתוכנן כמוסד שבנייניו משתלבים במרקם העירוני ובחיים העירוניים של תושביה. מבני בית הספר מפוזרים על פני שדרה מרכזית שהיא רחוב בעיר: בנייני הכיתות, הספרייה, מרכז האמנויות והאודיטוריום משרתים את בית הספר וגם את תושבי העיר. ספריית בית הספר היא ספרייה עירונית שפתוחה עד עשר בערב. האודיטוריום, המשמש לכינוס תלמידי בית הספר לאירועים מיוחדים וטקסים לאומיים, ישמש גם למופעים פתוחים לכל הציבור, ואפילו למופעים מסחריים.

אלמנטים משותפים נוספים הם בית הקפה שיפעל כמסעדה לתלמידים וגם כבית קפה מסחרי, חניה שמשרתת בשעות הבוקר את מורי בית הספר ועובדיו ותיפתח לשימוש הציבור אחה"צ ובערב, ומרחב ציבורי פתוח - השדרה עצמה, שלאורכה פרושים כל המבנים ומשמשת כרחוב עירוני לכל דבר, שבו מתערבבת תנועת הולכי הרגל של העיר בתנועת התלמידים.

את דרישות הביטחון המחייבות שוער וכניסה מבוקרת לסביבת בית הספר פותרים בכך שכל מבנה (ולא כל המבנים כיחידה אחת) מקבל את ההגנה לפי הכללים המוכתבים בתקנות.

חידוש נוסף הוא בתכנון כל מבנה בבית ספר כמבנה עצמאי, שבתכנון הנוכחי אין בו כיתות אם, אלא כולו מיועד לשירות שכבת גיל אחת, וכיתות שונות מספקות את הצרכים השונים באותו מבנה. תכנון זה מאפשר גמישות בתכלית בית הספר. למשל, לייחדו בעתיד לשירות מגמה מסוימת במערך הלימודים הכללי של בית ספר, למשל מגמת אמנויות, מגמת שפות וכיוצא בזה. אם הצרכים יכתיבו, אפשר יהיה גם "לפרק" מבנה אחד מתוך בית הספר ולהגדירו כבית ספר עצמאי, למשל בית ספר למדעים, בית ספר לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים וכן הלאה.

עוד חידוש הוא בגגות בית הספר: חלקם מתוכננים להיות מחופים בקולטנים סולריים להמרה וייצור אנרגיה וחלקם מתוכננים כגגות שעליהם צמחייה מבודדת לקירור, וגגות חום - המפצים על גזלת תכסית הקרקע.

תכנון: אליקים אדריכלים

מטפסים לגובה: חידוש הגימנסיה הריאלית בראשל"צ

מיקום: לב העיר ראשון לציון, בתוך המארג הקיים של השכונות הוותיקות, ברחוב סמילצ'נסקי הסמוך לצירים הראשיים בעיר, הרחובות ז'בוטינסקי ורוטשילד.

שטח: מגרש בשטח13 דונם, 22 אלף מ"ר בנוי, מהם 6,000 מ"ר שטחים פתוחים, חלקם על גגות המבנים. 42 כיתות רגילות ו-28 כיתות מדעים. בבניין חמש מעליות.

החידוש: התכנון הציב אתגר גדול. הגידול בתושבי העיר חייב הרחבה משמעותית של שטח בית הספר, כדי שיוכל לקלוט את מספר התלמידים הצומח. המגרש, התחום בשכונות מגורים קיימות, לא אפשר התפשטות לרוחב, ונראה היה שהפתרון יחייב ויתור על החצר או על חלק ממנה. המתכננים הגישו הצעה ששברה את הגישה הרווחת המחייבת שבית ספר יהיה נמוך-מפלס, ותכננו מבנה המתנשא לגובה שש קומות, כולל מעליות, אשר לכשייבנה יהיה לבית הספר הגבוה ביותר בישראל. בנוסף לחצר שנשמרה, מתוכנן גג אחד המבנים בבית ספר כחצר עליונה, המוסיפה עוד שטח ציבורי פתוח.

ההצעה הוגשה במסגרת תחרות אדריכלים, זכתה במקום הראשון והיא מחוללת מהפך בתכנון בישראל, שבה אין בנייה לגובה של מוסדות חינוך. לא במערכת החינוך הכללית ולא באקדמיה, דבר שאופן מסורתי הכתיב תכנון של קמפוסים מחוץ למרכזי הערים. הדוגמאות לכך רבות: מקמפוס הר הצופים ואוניברסיטת תל אביב ש"העיר" התקדמה אליהם, ועדיין עשרות שנים אחרי הם עדיין רחוקים מלהיות דומים למקביליהם בעולם (קולומביה בניו יורק, למשל). האחרון שתוכנן כך הוא בית הספר לרפואה בצפת. לבנייה לגובה יש השלכה משמעותית בתנופת ההתחדשות העירונית הנושבת בערי ישראל, שכן היא מגלמת פתרון למצוקת הרשויות החוששות מפני עומס על תשתיות החינוך, בגלל גידול באוכלוסייה שמביאה עמה התחדשות עירונית מאסיבית.

תכנון: אליקים אדריכלים

שיטה מיובאת: קמפוס שדות, חינוך וקהילה תיכון ברמת גן

מיקום: על קרקע חקלאית שהופשרה לבנייה ציבורית ברמת אפעל. המגרש צמוד לשטח בית החולים תל השומר.

שטח: 30 דונם מגרש, 13 אלף מ"ר בנוי, מהם 7,000 מ"ר לשימושים "לא צפויים".

חידוש: בבית הספר עתיד לפעול לפי שיטת HTH שיובאה מסן דייגו וכבר נקלטת בארץ, אין כיתות אם. התלמידים לומדים לפי נושאים ופרויקטים, ומבנה בית הספר יורכב מכמה בניינים שחלקם הם חללים גדולים במיוחד, בממדים של האנגר - רחבים ידיים וגבוהים מאוד, ומותקנות בהם מחיצות שמאפשרות לחלקם לחללים בגדלים שונים. החללים רב תכליתיים, ומתאימים ללימודי אמנות למשל. מבנים אחרים מכילים מעבדות, כיתות ללימוד עיוני ומשרדי מנהלה.

שדרה עירונית שנמצאת בתכנון תהווה את גבול בית ספר מהצד שבו הוא מתחבר לשכונת רמת אפעל. מבנים שונים בבית הספר, בהם אולם הספורט, הספרייה, מגרשי הספורט, גני הירק והקפטריה, מתוכננים בצמוד לשדרה כדי שיוכלו לשמש את תושבי השכונה בשעות ובתקופות שבית הספר אינו פעיל כמוסד לימודים.

בתכנון שולבו הרבה צורות של חוץ: כיכרות, שבילים, בוסתנים, אזורים חקלאיים, שמציעים סוגים שונים של אינטימיות על מנת להגדיל את הסיכויים למפגשים אקראיים, כמו בסביבה עירונית פתוחה.

תכנון: קיסילוב קיי אדריכלים

עוד כתבות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית במסחר באירופה: החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות