הקרנות של המורים והגננות טרפדו את הצעת הרכש בדלק אנרגיה

מנכ"ל הקרנות: "לפעמים אצל זוג נשוי יש צד אחד שרוצה להתגרש בעוד שלצד השני טוב עם מערכת היחסים הקיימת" *רווח של חצי מיליארד שקל לקבוצת דלק ברבעון השני

יצחק תשובה חש ודאי סיפוק גדול אתמול. בשעה שרבות מחברות ההחזקה הבולטות במשק מנהלות מגעים להסדרי חוב, או עושות מאמצים עליונים להימנע מהם, דיווחה קבוצת דלק שלו על תוצאות מדהימות ברבעון השני של השנה, אשר הסתיים ברווח של כחצי מיליארד שקל. על תחושת הגאווה העיבה כנראה בשעות הערב הבשורה על אודות כישלון נוסף, המי יודע כמה, בניסיון לרכוש את החזקות הציבור בחברה הבת דלק אנרגיה.

הגורם שהכריע את הכף בהצבעה הם שתי קרנות ההשתלמות - של המורים והגננות ושל המורים התיכוניים. אלו מחזיקות ב-1.1% ממניות דלק אנרגיה, והיו הגורם המוסדי היחיד שהתנגד להצעת הרכש.

פסח לנדסברג, מנכ"ל הקרנות, תיאר ל"גלובס" באופן ציורי מדוע החליטה ועדת ההשקעות של הקרנות לסרב להצעת הרכש: "לפעמים אצל זוג נשוי יש צד אחד שרוצה להתגרש בעוד שלצד השני טוב עם מערכת היחסים הקיימת. בזכות ההשקעה בדלק אנרגיה עמיתים שלנו זכו לתשואות לא רעות. קבוצת דלק החליטה שהיא רוצה לרכוש את המניות, וזה לגיטימי מצדה, אבל אנחנו רוצים להמשיך ולהניב תשואות למשקיעים".

כישלון הצעת הרכש גרם לאכזבה רבה אצל אנשי קבוצת דלק, בעוד שהמשקיעים הפרטיים חגגו את האירוע אתמול בערב במסעדת "התרנגול הכחול" בפארק צמרת בתל אביב.

בשבועות האחרונים השקיעו ראשי קבוצת דלק, ובהם המנכ"ל אסי ברטפלד, מאמצים רבים בשכנוע בעלי המניות מקרב הציבור בדלק אנרגיה (כ-13.33% מהון החברה) להיענות להצעת הרכש. בתמורה הוצעה למחזיקים חבילה הכוללת מזומן, יה"ש של השותפויות הבנות ומניות בחברת דלק תמלוגים. האחרונה היא חברה חדשה, שאליה הייתה אמור לעבור הזכות לתמלוג העל שיש לדלק אנרגיה מהשותפות דלק קידוחים.

אנשי דלק הצליחו לשכנע את רוב הגופים המוסדיים - כולל המחזיקים הגדולים פסגות והלמן אלדובי (שהתנגד להצעות הקודמות) - להיענות להצעת הרכש. מנגד, המשקיעים הפרטיים בדלק אנרגיה, שמחזיקים כ-5% מהון המניות של החברה, לא ראו בה הצעה טובה, ואף שכרו את עו"ד יצחק אבירם כדי לנסות ולשכנע גופים מוסדיים ומחזיקים פרטיים אחרים להתנגד להצעה.

אמש התברר כי להצעה נענו 7.97% מבעלי המניות של דלק אנרגיה, 0.36% פחות מכפי שהיה דרוש כדי להגיע לרוב הדרוש למחיקה מהמסחר. כדי לתת פרופורציות עד כמה הייתה ההצבעה צמודה, צריך להסתכל על המספרים הנומינליים - היענות של מחזיקים בהיקף של כ-36.5 מיליון שקל הייתה חסרה כדי להוציא לפועל הצעת רכש בהיקף של כ-1.35 מיליארד שקל.

דלק US סדרה את הרבעון

בקבוצת דלק יכולים להתנחם כאמור ברווח הגבוה שרשמה הקבוצה ברבעון השני, שנבע בעיקר מהמכירה המסיבית של יותר ממחצית מהחזקתה בחברת הזיקוק דלק US, מה שהביא לכך שהקבוצה ירדה אפקטיבית משליטה בחברה. כתוצאה מכך, הפסיקה קבוצת דלק לאחד את דוחותיה הכספיים של דלק US, מהלך שהניב רווח חשבונאי של כ-467 מיליון שקל, אחרי מס.

החזקות נוספות שתרמו לרווח הנקי של קבוצת דלק ברבעון זה הם חברת הפניקס, שתרמה לרווח הנקי של קבוצת דלק 85 מיליון שקל, לעומת הפסד של 27 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, וכן פעילות דלק רכב. האחרונה רשמה אף היא מימוש מוצלח במובילאיי, והניבה לקבוצת דלק רווח של 33 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת הפסד של 26 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

מקומות שבהם עדיין נדרש שיפור הם פעילות הביטוח בארה"ב (חברת ריפבליק), שהפסידה ברבעון השני 16 מיליון שקל, וכן בפעילות תחנות שירותי הדרכים בבריטניה (רואוד-שף), שסיימה את הרבעון השני באיזון, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהסתיים עם רווח של 18 מיליון שקל.

בשקלול רווחי ההון, הרוויחה דלק ברבעון השני 505 מיליון שקל, ומתחילת השנה הסתכם הרווח ב-555 מיליון שקל, לעומת רווח של 150 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בסוף חודש יוני היו בקופתה של קבוצת דלק מזומנים בהיקף של 1.2 מיליארד שקל, והיקף החוב הפיננסי של הקבוצה עומד על כ-7.5 מיליארד שקל - רובו מורכב מאג"ח הנסחרות בתשואות נמוכות של עד 4.2%.

החברה דיווחה על חלוקת דיבידנד בגובה של כ-160 מיליון שקל, אשר יחולק למשקיעים ויצחק תשובה בראשם בסוף החודש הבא.