צפו: כך נראתה ההשתלטות על הפורצים בנתב"ג

(עדכון) - מצלמות האבטחה מנתב"ג מציגות את רגעי ההשתלטות על הפורצים הפלסטינים, שפרצו את מחסום הכניסה ונעצרו רק לאחר מרדף וירי של המאבטחים

כך נראתה ונשמעה הדרמה בנמל התעופה הלילה: שעות ספורות לאחר ששני פלסטינים הצליחו לפרוץ את מחסום הכניסה לנתב"ג ונעצרו רק 200 מטרים מטרמינל 3, פורסמו צילומי האבטחה שמתעדים את המרדף אחרי הפורצים עד לרגע ההשתלטות עליהם.

בוידיאו נראים המאבטחים כשהם רודפים אחרי שני החשודים הפלסטינים ומשתלטים עליהם, לאחר שירו לעבר גלגלי המשאית הגנובה שבה נסעו. "מדובר במשאית כחולה", נאמר ברשת הקשר של נתב"ג, "המשאית בורחת למוצב 2".

"אני אחריה, מנסה לעצור אותה", אמר אחד המאבטחים, שהזהיר את חברו: "תהיה מוכן, המשאית מגיעה אליך". "היו יריות בגזרה 2 בעקבות המשאית שנסעה לכיוון השערים. שמעתי את היריות", סיכם אחד המאבטחים את האירוע.

"ניסו לדרוס את הבודק הביטחוני"

ראש חטיבת הביטחון בנתב"ג זהר גפן הסביר, במהלך תדרוך עיתונאים בנושא הפריצה לנתב"ג, כי "משאית שנגנבה מהשטחים הגיעה לפנות בוקר לכניסה לטרמינל. הבודק בשער קרא לנהג לעצור, והוא לא נענה לקריאות, לא הציג תעודת זהות ולא כלום. אחרי שקראו לו לעצור, המשאית פשוט המשיכה בנסיעה לתוך נמל התעופה, מתוך כוונה לדרוס את הבודק הביטחוני שבכניסה".

"המאבטח פתח בירי לעבר גלגלי המשאית, לאחר שהבין שהיא לא מתכוונת לעצור והתכוונה לדרוס אותו", הוסיף גפן. "תוך זמן קצר הופעלה תרגולת חירום שבמסגרתה חסמנו את הפוטנציאל של הגעת המשאית לטרמינל. המשאית שהגיעה נעצרה ולוותה על-ידי סיור חמוש. לאחר חקירה ראשונית גילינו שבמשאית היו שני שב"חים פלסטינים, נהגים מהשטחים".

הוא הסביר כי בעקבות החשש לניסיון פיגוע הופעלו כל מעגלי האבטחה בנתב"ג, ואמר כי הם פעלו מצוין ובזמן. "המשאית נוטרלה תוך זמן קצר מאוד. החשודים נעצרו בנוהל מעצר חשוד", ציין גפן. "החזרנו את הפעילות לשגרה בנתב"ג כעבור זמן קצר, ונשלל הכיוון הביטחוני".

המשאית נעצרה 200 מטרים מטרמינל 3

האירוע החל כשמשאית ובה שני פלסטינים פרצה את מחסום הכניסה הראשי של נמל התעופה בן-גוריון. המאבטחים במקום הפעילו נוהל חירום, במסגרתו הקימו מחסומים. כשנהג המשאית לא נשמע להוראות ופרץ מחסום נוסף, פתח אחד המאבטחים באש לעבר יושביה. בעקבות האירוע, ישנם עיכובים בשש המראות שתוכננו להבוקר.

המשאית, שככל הנראה נגנבה על-ידי השניים באזור בית דגן, נעצרה במרחק של כ-200 מטרים מטרמינל 3 רק לאחר שאחד המאבטחים החל בירי לעברה בעת שפרצה את המחסום המדובר. הפלסטינים, תושבי ג'נין וקלקליה שנהגו במשאית, ניסו להימלט באופן רגלי לכיוון הטרמינל, אך לבסוף נעצרו על-ידי המאבטחים, והתקרית הסתיימה ללא נפגעים.

חבלני משטרת ישראל בדקו את המשאית וווידאו כי היא לא נושאת בתוכה חומרי נפץ. במהלך האירוע הוקפאו כלל הפעילויות המתקיימות בטרמינל, ובכלל זה גם בידוק נוסעים והמראת טיסות.

מחקירת האירוע עולה בשלב זה כי השניים טעו בדרכם ונכנסו אל מתחם נמל התעופה, ונבהלו לאחר שהתבקשו להישמע להוראות המאבטחים במחסום.

"המאבטח פעל כשורה"

במהלך התקרית דיווחו אזרחים רבים כי הדרכים המובילות לנמל התעופה נחסמו, וכי כלל הנוסעים בטרמינל 3 התבקשו על-ידי האבטחה שלא לשהות בקומה השנייה והשלישית של הטרמינל. עוד ציינו כי רכבים לא הורשו להיכנס למתחם שדה התעופה, דבר שגרם לעומסי תנועה כבדים.

בעקבות הקפאת הפעילות בנמל בשעות הלילה, דווח על מספר מצומצם של עיכובים בהמראתן ובנחיתתן של מספר טיסות.

מנהל נמל התעופה בן-גוריון, שמואל זכאי, ציין כי המאבטח שביצע את הירי פעל כשורה ולפי הנהלים. "המאבטח ירה 4 פעמים לעבר המשאית החשודה, על בסיס התרגולים שביצענו בעבר. בזכות פעולתו ומוכנות צוותי האבטחה נמנע נזק גדול בהרבה, והאירוע הסתיים ללא נפגעים", הסביר זכאי.

נוהל האבטחה הופעל בשיתוף כוחות האבטחה של רשות שדות התעופה ומרחב נתב"ג של המשטרה.