גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם ישראל רץ: איזה ציוד ריצה אתם צריכים - וכמה זה עולה?

סקר פאנלס עבור "גלובס" וקשת מגלה כי כמחצית הישראלים רצים בתדירות כזאת או אחרת, ומוציאים על כך מאות שקלים בשנה

אם נדמה לכם שכולם מסביבכם הפכו ספורטיביים, אתם לא לגמרי טועים: סקר שנערך לקראת עלייתה של הסדרה "המרתון", סדרה דוקומנטרית שעלתה אמש (ב') בערוץ 2 ומתעדת 5 ישראלים חסרי ניסיון בריצה המתכוננים למרתון ברלין, מגלה עד כמה פשט הטרנד בקהל הרחב.

קרוב למחצית מהישראלים רצים בתדירות כזו או אחרת, עולה מממצאי הסקר, כש-16% מהנשאלים מדווחים על תדירות ריצה של פעמיים-שלוש בשבוע. 11% רצים פעם בשבוע, 20% עושים זאת בתדירות נמוכה יותר, ו-4% מהאוכלוסייה הפכו את הריצה להרגל יומיומי ממש.

רוב ניכר של הרצים, 77%, עושה זאת בשטח - לבד או עם חבר - כך לפי הסקר שנערך על-ידי מכון המחקר פאנלס במהלך ספטמבר. 18% עושים זאת בחדר הכושר, ו-12% מסתפקים בהליכון הביתי. קרוב ל-3% משתייכים לקבוצות ריצה מאורגנות.

למה?

מה מקים אדם מהכורסה ומריץ אותו למרחקים ארוכים? ד"ר משה לוי, סוציולוג חוקר במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת אריאל, סבור כי "ספורט מעניק סוג של ריגוש שלא קיים בעולם המודרני. ריצה מזרימה אדרנלין ללא יותר מדי אביזרים מלבד נעליים, היא לא כוללת יותר מדי חוקים - ואפילו אין צורך לגייס עוד משתתפים. היא גם מצטרפת לטרנד הבריאות הכללי, ומה שלא פחות חשוב - מקבלת בשנים האחרונות תמיכה מהמדיה החברתית: אנשים רצים ומשתפים את כולם בהישגים. אם הספורט היה בעבר מבודד, עכשיו הוא הופך לחברתי גם כשאני רץ לבד".

אם תשאלו את הרצים - 76% מהם מציינים את הכושר הגופני לפני הכול. 48% רצים "כדי לשמור על הבריאות הנפשית", ושיעור דומה - כדי לשפר מראה חיצוני. 36% רוצים "לנקות את הראש", ו-27% רצים סתם "בשביל הכיף".

לוי סבור כי אי-אפשר להתעלם מהאלמנט הכלכלי: "תאגידים בינלאומיים הופכים את הריצה למשהו מאוד סקסי", הוא אומר. "נוצרת כלכלה שלמה סביב זה, שעבורה מחזקים את הדימוי החיובי שבריצה - וזה בהחלט עובד".

כמה?

ואכן, אף טרנד אינו באמת שלם ללא המסחרה הנוצרת סביבו: תעשיית מוצרים נחוצים יותר ופחות, ממותגים יותר ופחות - שנלווים לעיסוק. מי שיצלול לעולם הריצה יוכל למצוא עולם שלם של מוצרים, גאדג'טים, אביזרים נלווים ושלל מחלוקות לגבי מידת נחיצותן, וגם חנויות המוקדשות לתחום הזה בלבד.

על דבר אחד אין עוררין: מי שרוצה לרוץ - צריך נעליים. מחיריהן של נעלי ריצה נעים לרוב בין 500 ל-900 שקל, והשאלה אם המחיר משקף בהכרח איכות תקבל תשובה שונה מאנשים שונים.

גלעד קובו, מאמן הריצה שמלווה את משתתפי "המרתון", סבור כי אין נעל טובה שהיא זולה - ושכל הטובות מתכנסות סביב אותם מחירים. "מה שחשוב הוא לא לבחור נעל לפי שם היצרן והצבע - רק לפי ההתאמה לרגל. היום בחנויות אפשר לעלות אותך על מסוע ולבדוק התאמה לכף הרגל. בסופו של דבר, מדובר בניסוי וטעייה. נעל הכי יפה תבחרו אם אתם רצים שני קילומטרים".

ובכל זאת, מעניין לראות כי כמעט מחצית מהרצים (44%), כלל לא רוכשים ציוד ריצה מיוחד; סביר להניח שמדובר באלה שהריצה עבורם היא רק תחביב, בתדירות נמוכה יחסית. 34% מגיעים לחנויות מתמחות, 25% בחנויות בגדים רגילות, ו-13% משלימים ציוד באינטרנט.

את סך ההשקעה השנתית מעריכים רבע מהרצים בפחות מ-250 שקל. 35% משקיעים בין 250 ל-500 שקל בשנה, ו-30% - עד אלף שקל. כעשירית מהרצים מאמירים לסכומים גבוהים יתר.

ככל שהרץ מתמיד יותר ומכוון גבוה - תגדל ההשקעה: "רץ מרתון ישראלי ממוצע יוציא כ-1,500 שקל לפחות לקראת הריצה", מעריך אילן בניסטי, מנכ"ל ר.א.ן ספורט, יבואנית מותג הריצה ברוקס (Brooks).

לדבריו, "העלייה בהוצאות על הפריטים לריצה נובעת מכך שיותר ויותר ישראלים משתתפים בתחרויות ריצה מקצועיות - גם בחו"ל, ולא מסתפקים במרוץ העירוני שאורכו כמה קילומטרים".

ומי שרוצה להשקיע יותר, יוכל למצוא היכן: "מדי שנה נעלי הספורט הופכות קלות ומשוכללות יותר, מושקים עיצובים חדשים של שרוולי ריצה המתלבשים על שרירי הרגליים והידיים ומיועדים להפחתת כאבי השרירים, ושלל פריטי ספורט נוספים. כל אלה מגדילים בהתאמה את סכום ההוצאה הממוצע".

"מה שצריך באמת", מסכם קובו, "זו נעל טובה, תוכנית אימונים טובה, בגדי ריצה ויאללה - צאו לשטח".

כל מה שצריך לדעת על ציוד ריצה

אז מה בכל זאת כדאי לרכוש כשיוצאים למרחקים, ובמה ניתן לחסוך? בניסיון להבדיל בין עיקר ותפל ולהרכיב רשימת בסיס, חברו צחי כהן, מנהל המותג מיזונו של חברת אטלנטיס פרו ומרתוניסט מקצועי; מירב פרי, מנהלת סניף ורטהיימר run ביקום; יובל בראון, מנכ"ל סאקוני ישראל ומאמן כושר בוגר מכון וינגייט; וגיל לבנוני, לשעבר דובר ההתאחדות לכדורגל ומי שנדבק בעצמו בחיידק הריצה.

■ נעליים: 500-900 שקל

חשוב לדעת: "כדי לרוץ לא צריך שום כלום חוץ מנעליים טובות", אומר לבנוני. "נעל טובה היא כזו שמתאימה לך למבנה כף הרגל, למבנה הגוף ולאורך הריצה".

פרי מסבירה כי בתחרות חשוב להצטייד בנעליים שהרץ התאמן איתם לפחות חודש, או שרץ איתם לפחות 200 ק"מ. "אסור להשתמש לריצת מרתון בנעל ריצה חדשה לגמרי שיכולה לגרום לפצעים ויבלות", היא מדגישה.

איך אפשר לחסוך? "בקשו לראות את דגמי הקולקציה שעברה, זה יכול לחסוך חצי מהעלות".

■ ביגוד מנדף זיעה: 100-300 שקל לפריט

חשוב לדעת: קשה מאוד, בעיקר באקלים הישראלי, להסתדר בלעדיו.

איך אפשר לחסוך? מותגים זולים יותר (ולא בהכרח טובים פחות - דוגמת רייבן הישראלית (http://raven.co.il/). בתחרויות ריצה מקבלים לרוב חולצה מנדפת, וגם אלה לאורך זמן עשוית להצטבר לגרדרובה ייעודית.

■ שעון דופק: 600-2,500 שקל

חשוב לדעת: מומלץ מאוד לצורכי בקרה ובריאות. למדידת הזמן והדופק חברו בינתיים שלל פונקציות - מחישוב מרחקים, צעדים וגובה טיפוס ועד ג'י.פי.אס. החברות המפורסמות הן גארמין, פולאר וסונטו - אבל לאחרונה נכנסה לארץ גם מוטורולה וטיימקס, שמציעה שעונים מתוחכמים בעלות נמוכה יותר.

איך אפשר לחסוך? רכישה מיד שנייה או ויתור על שלל פונקציות מתוחכמות. "הרצים הקנייתים באולימפיאדות הסתדרו גם בלי זה", מזכיר לבנוני.

■ מאמן אישי: 200-600 שקל בחודש

חשוב לדעת: "כל דבר אפשר לעשות לבד", אומר קובו, "השאלה מה אתה מחפש ועד כמה אתה מבין בזה. כשיש מאמן שמבין בבריאות ובתזונה ובפסיכולוגיה של ספורט ובעניינים מנטליים - הדרך קלה הרבה יותר". לטעמו, הליווי לא צריך להיות צמוד מדי - ועל המתאמן להחזיק את עצמו בהתאם לתוכנית שנבנתה עבורו.

איך אפשר לחסוך? בעזרת משמעת עצמית, ותוכניות אימון שניתנות כיום להורדה חינם באינטרנט - למשל, באתר endure.co.il. אימון קבוצתי יהיה זול יותר מאימון אישי.

■ מדרסים (למקצוענים): 500-3,000 שקל

חשוב לדעת: נחיצותם שנויה במחלוקת - יש מי שסבור שהיא הכרחית למניעת פציעות, ואחרים מאמינים שאפשר גם בלעדיהם. "למי שרץ 3 פעמים ומעלה בשבוע זה חובה", סבור לבנוני. טווחי המחירים משתנים בהתאם לחומר ממנו עשויים המדרסים, לאיכותם ולמידת ההתאמה האישית.

איך אפשר לחסוך? יחסית קשה - כי מדרסים מוזמנים בהתאמה אישית. מוצרי המדף יהיו זולים משמעותית (אבל גם מומלצים פחות), והבדלים במחירים יהיו בין מותגים שונים.

עוד ציוד למהדרין

■ ביגוד תרמי (לחורף): 100-400 שקל לפריט

■ חגורת ריצה (מאפשרת בריצות ארוכות לשאת שתייה וג'ל אנרגיה): 200-400 שקל

■ גרבי ריצה מקצועיות: 50-100 שקל

■ מנדף זיעה לראש: 50-100 שקל

■ בקבוק טרמי: 50-100 שקל

■ חטיפי ג'לי לאנרגיה: 300-400 שקל לאימון מרתון חודשי

ריצה

עוד כתבות

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות