כך רתם בנק הזרע "סופרם" את רצח הילדים בידי אביהם

מודעה של "סופרם" בפייסבוק קראה לנשים להשתמש בשירותי בנק הזרע - כדי "למנוע את הסכנה של אבא מסוכן, אלים ורצחני שעלול לרצוח את ילדיו בבוקר נמהר אחד" ■ המודעה הוסרה מהפייסבוק ■ פרופ' שלמה משיח: לא ידעתי

ניצול ציני קשה של רצח ילדים קטנים למטרות רווח: בנק הזרע "סופרם" פירסם בסוף השבוע האחרון מודעה בפייסבוק שמזמינה "צרכניות" לרכוש את השירותים של הבנק - תוך שימוש ציני בטעם רע בתמונות של יהב ועדן גור ז"ל, שנרצחו על-ידי אביהם כמה ימים לפני כן בתל-אביב.

כזכור, בשבוע שעבר רצח אלי גור את שני ילדיו יהב ועדן בני ה-5 וה-4 כשהשליך אותם למותם מהקומה ה-11 בבניין בתל-אביב, ולאחר מכן קפץ אחריהם. הרקע למעשה היה סכסוך גירושים קשה ומתמשך על הסדרי הראייה ודמי המזונות.

בנק הזרע "סופרם" ניצל את ההזדמנות ורתם את הזעזוע של אמהות פוטנציאליות מהרצח המחריד, והזמין אותן להשתמש בשירותיו - "כדי למנוע את הסכנה של אבא מסוכן אלים ורצחני שעלול לרצוח את ילדיו בבוקר נמהר אחד", לשון מודעת הפרסום בפייסבוק.

סופרם / צילום: מתוך הפייסבוק
 סופרם / צילום: מתוך הפייסבוק

נציין כי לאחר תגובות נזעמות של גולשים, הפרסום הוסר מדף הפייסבוק של "סופרם", אך "גלובס" הספיק לעשות צילומי מסך עוד בטרם ההסרה.

במודעה בפייסבוק הועלתה תמונה של הילדים עדן ויהב ז"ל, וצורף טקסט שקורא לאמהות להרות באמצעות זרע מ"סופרם" ולא בדרך הרגילה, כדי להגן על ילדיהן. "מדובר לא בשאלה של נוחות אלא של חיים ומוות", נכתב.

סופרם / צילום: מתוך הפייסבוק
 סופרם / צילום: מתוך הפייסבוק

המודעה הממומנת (פוסט ממומן - Sponsored), שנכתבה בלשון נקבה בהתאם לקהל היעד, אמרה כי "אני מבינה את כל אותן נשים שסיפרו לי שהן חוו משבר אמון בגברים אימפולסיביים, בלתי צפויים ואלימים, ושהן לא רוצות להיות 'חכמות בדיעבד' ולהבין רק אחרי אסון שהן טעו בהערכות של בן זוגן. פתאום מובן השיקול של כל אותן נשים שמעדיפות לעשות ילדים בלי גבר בתמונה, באמצעות תרומת זרע מבנק הזרם 'סופרם'".

במודעות הפרסום של "סופרם" נכתב כי הוא בנק הזרע הפרטי הגדול בישראל. הבנק הוקם ב-2011, הוא ממוקם ברחוב ריינס בתל-אביב ומציע ללקוחות תרומות זרע של גברים מחו"ל. כיאה לבנק פרטי שאינו מסובסד על-ידי הממשלה, המחיר ללקוחות גבוה ביחס לבנקי הזרע שמציעים בתי-החולים בישראל.

"סופרם" מנוהל על-ידי פרופ' שלמה משיח, פרופ' אשכנזי וד"ר ברר. פרופ' משיח הוא גניקולוג, מומחה לטיפולי פוריות והפריות מבחנה, ומהרופאים הראשונים שעסקו בהפריה חוץ-גופית בישראל. בעבר הוא ניהל משיח את מחלקת היולדות בבית-החולים שיבא ואת היחידה להפריה חוץ-גופית בבית-החולים אסותא.

"סופרם" בניהולו של פרופ' משיח משתף פעולה עם בנק זרע מספרד ומייבא לארץ מנות זרע משם. מי שרוצה להבטיח את המרחק הגנטי מן האוכלוסייה המקומית יכול להביא בעצמו מנת זרע מחו"ל ביבוא אישי, אולם במקרה הזה המחיר כבר מאמיר לאלפי דולרים.

בראיון ל"גלובס" ב-2011, פרופ' משיח אמר כי הוא מאמין שבנק זרע פרטי פירושו יותר תורמי זרע. לדבריו, הבנק מעודד גם תרומות באמצעים שיווקיים שונים: "שיטת השיווק הטובה ביותר היא חבר מביא חבר. בישראל לא נוטים לתרום זרע - אולי משום שזו מדינה כהקטנה, אולי בשל הסברה לקויה", אמר משיח אז.

פרופ' משיח מסר בתגובה: "ערכתי בירור עם איש המדיה האינטרנטית של בנק הזרע 'סופרם'. הוא הבהיר לי כי הפוסט פורסם ביוזמתו, ולמרות שהוא זכה בתוך מספר שעות למאות תגובות חיוביות, לייקים ושיתופים - הוא הוסר מהאתר בשל מספר תגובות שפירשו את הפוסט כאילו רצח של ילדים על-ידי הוריהם לא יכול לקרות על-ידי אימהות או במשפחות חד-הורית. ברור לחלוטין שהפוסט מגנה גינוי חריף ביותר את הרצח הטרגי והנורא, הראוי לגינוי בכל פורום שהוא. עם זאת, לו נשאלתי מראש - לא הייתי מאשר את פרסומו באתר של בנק הזרע".