משרד הבריאות מזהיר מפני פשיטת רגל של קופות החולים

זינוק בגירעונות קופות החולים ■ חשש: הקופות לא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהן כבר בשנה הבאה

הגירעונות של 4 קופות החולים בישראל המשיכו לתפוח גם בשנת 2012, ובמשרד הבריאות מזהירים כי אם המגמה תימשך, במיוחד על רקע ההון החוזר השלילי שלהן, הקופות לא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהן כבר בשנה הבאה. המשמעות היא חשש לחדלות פירעון, אי-תשלום לספקים ופגיעה בשירות. במשרד הבריאות לא משאירים ספק באשר לכיוון המגמה: "על-פי נתוני קופות החולים, בשנת 2013 הגירעונות צפויים להעמיק".

על-פי הדוח השנתי של המשרד, סך הגירעון של הקופות עמד אשתקד על 1.97 מיליארד שקל לעומת 1.36 מיליארד שקל בשנת 2011, ורק לאחר תקציב תמיכות מיוחד והכנסות חד פעמיות כמו מכירת נכס של שירותי בריאות כללית שהניב לקופה מעל 200 מיליון שקל, הצטמצם הגירעון בפועל לכדי 861 מיליון שקל.

על-פי הדוח, הדוחות הכספיים של הקופות מכבי, מאוחדת ולאומית כוללים הערה מיוחדת מצד רואי החשבון על מצבן של הקופות, הכולל גירעון בהון החוזר ובנכסים נטו, וכן תביעות ותובענות שהוגשו נגדן.

הגירעון של שירותי בריאות כללית הסתכם לאחר תקציב תמיכות והכנסות חד פעמיות ב-427 מיליון שקל בשנת 2012, הגירעון של מאוחדת עמד על 163 מיליון שקל, הגירעון של מכבי עמד על 154 מיליון שקל והגירעון של לאומית על 117 מיליון שקל. בפועל, אם בוחנים את שיעור הגירעון ביחס לגודל הקופה והיקף פעילותה, הרי שהגירעון הגדול ביותר כאחוז מההכנסות הוא של מאוחדת (3.9%), אחריו של לאומית (3.7%), כללית (2%) ומכבי (1.7%). הגירעון של הכללית, אגב, כולל את הפעילות של 14 בתי החולים שבבעלותה. הגירעון של מאוחדת הוא היחיד שנמצא דווקא בירידה לעומת שנת 2011 וזאת ללא תקציב תמיכות.

על-פי דוח משרד הבריאות, לקופת חולים לאומית גירעון גבוה במיוחד בנכסים נטו (הון עצמי שלילי) שעומד על 1.167 מיליארד שקל. במאוחדת עומד ההון העצמי השלילי על 321 מיליון שקל ובמכבי על 237 מיליון שקל. שירותי בריאות כללית היא הקופה היחידה שמציגה הון עצמי חיובי בסך 925 מיליון שקל, אולם במשרד הבריאות מדגישים כי מדובר ב"עודפים שנשחקים בהתמדה במהלך השנים האחרונות".

שווי המזומנים של קופות החולים נכון לסוף דצמבר אשתקד הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל לפי הדוח, חלקו העיקרי בשירותי בריאות כללית. יתרות המזומן מהוות ימי פעילות ממוצעים של כ-23 בכללית, כ-7 במכבי, כ-3 במאוחדת וכיום פעילות אחד בלאומית. ההון החוזר של קופות החולים הינו שלילי כאמור, והסתכם בכ-(7.4-) מיליארד שקל. בשנת 2012 נרשם גידול של 8.9% בהוצאות הקופות על ציוד רפואי, גידול של 8.8% בגין הוצאות על אשפוז, וגידול של 7.9% בהוצאות השכר.

שרת הבריאות יעל גרמן אמרה היום (ג') בתגובה לדוח כי "יש לשבת עם משרד האוצר כדי למצוא דרך לגשר על פערי המדדים ולתקצב באופן ריאלי את קופות החולים". בקופות החולים הפצירו היום בממשלה לפתור באופן שורשי את בעיית התקצוב של קופות החולים, שמהוות את "ליבת מערכת הבריאות" של ישראל.

גירעונות קופות החולים
 גירעונות קופות החולים

נכסם של קופות החולים
 נכסם של קופות החולים