גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באיזו עיר יש הכי הרבה מכוניות ומי מובילה בדו-גלגלי?

ישראל על גלגלים: מה הקשר לרמת הכנסה (חזק), והאם תחבורה ציבורית משפיעה (בקושי)? ■ ועוד: כיצד ייתכן שמשקי-הבית בת"א מצהירים על 60 אלף מכוניות פרטיות, כשהעיר משמשת "בית" לכ-200 אלף מכוניות?

מקובל להניח כי ככל שעולה במדינה או בעיר מספר המכוניות הפרטיות לנפש, כך הן עשירות ומפותחות יותר. אם כי ישנם מקומות - ומיד קופצות לראש פריז, הונג קונג, ניו יורק וסינגפור - שבהם גם אנשים אמידים למדי נוסעים לעבודה באוטובוס, ברכבת תחתית ובמערכות תחבורה ציבורית יעילה אחרת, והרשויות "מענישות" את משתמשי הרכב הפרטי באמצעות אגרות גודש, היטלי מס מיוחדים לרכב פרטי וקנסות.

אצלנו בישראל, לעומת זאת, עדיין מתקיים קשר חזק מאוד בין כמות המכוניות לנפש לבין הרמה הכלכלית של היישוב. אפשר להיווכח בכך בבחינה של המצב בגוש דן: בבדיקה שערכנו כללנו ערים במרחק עד 10 קילומטרים מגבולות מחוז ת"א, שבו יש הבדל עצום בין רמת המינוע ברמת השרון שבה 585 מכוניות ל-1,000 תושבים בוגרים (בני 20 ומעלה) לבין בת ים שבה המספר נמוך ב-50%, כלומר 281 מכוניות בלבד ל-1,000 בני20 ומעלה.

נתוני הלמ"ס, שממנה שאבנו את המידע, לא עונים על השאלה אם בעל המכונית ברמת השרון - או בהוד השרון, ברעננה או בהרצליה - נוסע בה לעבודה או שאולי רק עד חניון הרכבת הסמוך, ומשם מפליג בדרכו בקרון אל תוך מטרופולין תל אביב, או לעבודה בחיפה או באשדוד. דבר אחד ברור: באותן ערים אמידות יש הרבה יותר מכוניות לנפש בהשוואה לרמלה או לבת ים, שבהן ככל הנראה לתושבים קשה יותר לקנות ולהחזיק ברכב פרטי.

הפער בין ערים "אמידות" לערים "עניות" אינו בא לידי ביטוי במלוא מובהקותו, וזאת בשל שיטת המדידה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בלמ"ס מסווגים רכב לפי כתובת מגורי הבעלים של הרכב ולא לפי הנוהג בו. ב-2012 למשל, רק 54% מכלי הרכב שעלו על הכביש היו בבעלות פרטית, ורובם היו מסוג מכונית פרטית. שאר כלי הרכב היו רכבי ליסינג והשכרה (37%) וחברות (לא עצמאיים 9%). אם כלי רכב בבעלות חברה אלה היו מתפזרים גיאוגרפית לפי מקום המגורים של נהגיהם, לא הייתה כל בעיה, אלא שגופי ליסינג והשכרה רושמים את הרכבים ביישובים מסוימים, ככל הנראה לפי הטבות הארנונה.

כך, יכול מאוד להיות שתושב רעננה נוהג ברכב ליסינג שרשום בבני ברק - בירת הליסינג הישראלית: עם 1,028 מכוניות ל-1,000 נפש - רכב לכל תושב. הנה דוגמא להיקף התופעה: לפני 12 שנה, רמת המינוע בבני ברק ובבת ים הייתה דומה - 180 מכוניות ל-1,000 נפש, ב-2012 המספר בבת ים עלה ל-280 מכוניות ואילו בבני ברק הוא זינק ליותר מ-1,000 מכוניות.

במלים אחרות, לא שתושבי בני ברק התעשרו לפתע או שאיכות התחבורה הציבורית בעיר עלתה פלאים, אלא שערים הופכות ל"מעצמות רכב" בעקבות שינויי כתובות רישום של ציי רכב. כך אולי קפצו לצמרת דירוג רמת המינוע ערים דוגמת לוד, פתח תקווה ובוודאי תל אביב.

ת"א כמו אשדוד

משקי הבית התל אביבים הצהירו בסקר החברתי 2012, על 60 אלף מכוניות פרטיות בבעלותם; ואילו נתוני למ"ס מראים שהעיר משמשת "בית" ל-200 אלף מכוניות. הפער העצום כולל בוודאי מכוניות רבות שרשומות בעיר אבל חונות דרך קבע בערים אחרות. עד שהלמ"ס יצליחו לנכות את השפעת הבעלות הלא פרטית על כלי רכב בכלל, ומכוניות פרטיות בפרט, נתוני "רמת המינוע העירונית" ילקו בחסר.

בינתיים ניתן להעריך בזהירות שריבוי שוכרים, הגירה חיובית של צעירים בגיל 20 עד 29, מצוקת חניה ומערכת תחבורה פנים-עירונית מפותחת יחסית, הצליחה לגרום ליותר תל אביבים לזנוח קניית רכב (ל-50% ממשקי הבית בעיר אין רכב פרטי). והתוצאה היא שהכמות "האמיתית" של רכב פרטי בעיר (אותן 60 אלף מכוניות) דומה לזו שבאשדוד, שאוכלוסייתה קטנה בכ-50%.

גם מחוץ לגוש דן רמת המינוע ועושר הולכים יחד: ביישובים החרדיים מספר המכוניות הוא הקטן ביותר. דווקא בערים הערביות, שלרוב משתלבות עם היישובים החרדים בתחתית הדירוגים הכלכליים, רמת המינוע בינונית, אם כי ביישובים הערביים הכפריים, כקבוצה, שיעור הבעלות על מכונית הוא הנמוך במדינה. עוד במגזר: הכי הרבה משאיות לנפש רשומות בכפר קאסם, והכי הרבה אוטובוסים זעירים ברהט, בכפר קאסם ובטייבה.

ושורת סיכום בנוגע לרכב דו-גלגלי; 18 מבין 20 היישובים עם ריכוז האופנועים/קטנועים לנפש הגבוה ביותר נמצא עד שני ק"מ בממוצע מגבולות מחוז ת"א, או כמובן בתוך המחוז, תולדה של הצפיפות. יוצאת הדופן, במקום החמישי ו-321 ק"מ מגבול המחוז, היא אילת.

בעלות על כלי רכב

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

"הכרנו על האוטובוס לבקו"ם ומאז לא נפרדים": מייסד Wiz על הצוות שלא מפסיק להפתיע

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"