גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כיצד כבשו סדרות הזומבים את שוק הטלוויזיה בארה"ב?

הסדרה "המתים המהלכים" חוזרת לעונה חדשה במטרה להמשיך להמציא מחדש את הטלוויזיה ■ העלילה המקורית, הרעב לחיבור עם קהלים לא שגרתיים וסדרות הספין-אוף המצליחות גורמים לכל תעשיית הטלוויזיה לחשוב מחדש

על רקע ההכנות של רשתות השידור הגדולות בארה"ב לעונת הסתיו שלהן, אחת המאתגרות של עסקי הטלוויזיה, הסדרה "המתים המהלכים" (The Walking Dead) של AMC, חזרה למסך הקטן ביום ראשון שעבר.

"המתים המהלכים" הפכה לתוכנית הנצפית ביותר בקבוצת הגיל 18-49 בשנה שעברה, עם 8.1 מיליון צופים בקבוצת הגיל הזו ו-12.4 מיליון צופים בפרק הסיום של העונה השלישית. בהשוואה, התוכנית החזקה של CBS, "תיאוריית המפץ הגדול", עם שיאי הרייטינג בשידורי הרשתות הגדולות העונה, נצפתה על-ידי 6.6 מיליון צופים בגילאי 18-49 בשבוע שעבר.

הצלחת סדרת הזומבי הפוסט-אפוקליפטית של ערוץ הכבלים הקטן הפכה על הראש את המוסכמות של תעשיית הטלוויזיה, גם בתוכניות וגם בפרסום. הרשתות מגיבות לא רק עם יותר סדרות ז'אנר שחור יותר, כמו "Sleepy Hollow" של פוקס ו"דרקולה" של NBC, אלא גם בהגבלת האורך של הסדרות בסגנון ערוצי הכבלים, בין היתר כדי למשוך את הדרמה.

"Sleepy Hollow" של פוקס, לדוגמה, היא אחת ההתחלות החדשות המוצלחות של עונת הסתיו, עם פתיחה של 13.6 מיליון צופים, שיא לדרמה חדשה של פוקס מאז "24" בנובמבר 2001. הרשת הזמינה עונה שנייה כבר אחרי שלושה פרקים של הראשונה.

פוקס לא האריכה את העונה הראשונה מעבר ל-13 הפרקים המתוכננים, ונצמדה לאסטרטגיה לשדר את Sleepy Hollow כסדרה קצרה. סדרות טיפוסיות באורך מלא כוללות 22 עד 24 פרקים. העונה השלישית של "מתים מהלכים" תהיה באורך 16 פרקים.

"אנחנו לא יכולים לזקוף את זה במאה אחוז ל'מתים מהלכים', אבל הסדרה הזו וסדרות דומות שינו את הגישה של רשתות השידור", אמר דייויד קמפנלי, סגן נשיא לשידורים ארציים בהורייזון מדיה.

בסיס אוהדים נאמן

הטקטיקה של הסדרות הקצרות פועלת בהצלחה מעורבת: גם "בני ערובה" של CBS (המבוססת על פורמט ישראלי) וגם "בגידה" של ABC לא הבריקו בהשקות שלהן. אבל קמפנלי אומר שאיפוק הוא צעד חכם בטווח הארוך, משהו שערוצי הכבלים לימדו אותנו.

"המתים המהלכים" שברה את המסורת גם בתחום הפרסום. המותגים הגדולים ביותר "קנו" מזמן את התוכניות הידידותיות למשפחה שמושכות קהלים רחבים, אבל המשווקים מתחילים לחפש חומרים פיקנטיים יותר, וחלקם מוכן לשלם מחירים כמו של הרשתות הארציות תמורת קהלים רחבים ונחשקים, כמו זה של "המתים המהלכים".

ליונדאי למשל יש יחסים מתמשכים עם הסדרה הזו מאז העונה השנייה שלה, ורכב השטח טוסון שלה הפך לכמעט דמות בסדרה. היא מאריכה את השותפות לעונה הרביעית.

יונדאי הציעה באחרונה לשוחרי הסדרה לתכנן את מכונת הישרדות הזומבים שלהם באמצעות האפליקציה "Walking Dead Chop Shop". העיצוב הזוכה הופיע בשבוע שעבר ב"New York Comic Con" (יריד תרבות פופ גדול שנערך בניו-יורק), מה שאפשר ליונדאי לפרסם מכוניות נוספות מלבד טוסון בלי לחייב את מפיקי הסדרה לשבץ דגמים נוספים של יונדאי במצבים אטרקטיביים. יונדאי גם נותנת חסות לסדרת ספין-אוף דיגיטלית שנקראת "השבועה".

"ל'המתים המהלכים' יש את רכיבי המפתח שאתה רוצה לראות בתוכניות בימינו: לא רק רייטינג גבוה אלא גם צ'טים במדיה החברתית ובסיס אוהדים נאמן וסדרה-בת מצליחה - 'מתים מדברים'", אמר מנהל השיווק של יונדאי, סטיב שנון. "מתים מדברים" הפכה ללהיט בזכות עצמה, עם 5.2 מיליון צופים בפרק הסיום של העונה.

"אנחנו תמיד מחפשים נכסים עם בסיס אוהדים נאמן ונלהב", אמר ג'ייסון קרודי, תקציבאי במשרד הפרסום אינישיאייטיב, שעבד עם יונדאי מהעונה השנייה של "המתים המהלכים". לדבריו, הסדרה הזו היתה אחת הראשונות ש"לקחה על עצמה הרבה סיכונים ולא שיחקה אותה על בטוח".

להאריך את הסדרות בספין-אוף

בעוד שהסדרה נחשבת ללהיט בטוח בקרב כמה מפרסמים, בייחוד בתחום הקולנוע והבידור, יש עדיין היסוס בקרב מותגים שחוששים מתכנים מזוויעים במיוחד, אומר קרודי.

עוד סיבה להיסוס היא המחיר היקר של 30 שניות תשדיר ב"המתים המהלכים".

מפרסמים שקונים ספוטים כאלו בשוק הרגע האחרון, שבו הם נמכרים יחסית קרוב למועדי השידור שלהם, שילמו בעונה שעברה קרוב ל-400 אלף דולר.

חבילות תשדירים לעונה השלישית, בשוק שבו קונים מראש זמן רב לפני השידור, נעו בין 200 ל-260 אלף דולר לספוט.

שובה של "המתים המהלכים" באה כמה שבועות בלבד אחרי הפרק האחרון בהחלט של "שובר שורות", הלהיט של AMC, ובצומת חשוב לרשת הכבלים הזו, שהיתה לה ריצה מוצלחת יחסית של הפקות מקור.

עם הסוף של "שובר שורות", העונה האחרונה של "מד-מן" (שנמתחת אמנם על פני שנתיים), המעבר של "גיהינום על גלגלים" למוצאי שבת ועוד ביטול של "The Killing", ערוץ הכבלים הזה מחפש סדרות חדשות.

נשיא AMC צ'רלי קולייר מכיר את שיעורי ההצלחה הנמוכים של סדרות טלוויזיה חדשות, אך הוא אומר שהוא בטוח בסיכויי הרשת שלו ובתהליך הפיתוח שלה.

AMC נתנה אור ירוק לשתי סדרות דרמה מקוריות ל-2014, "Halt & Catch Fire" על בום המחשבים בשנות ה-80 ו"Turn", שמספרת על חוואי מניו-יורק מהמאה ה-18 שהופך למרגל.

AMC גם תפעל להאריך את החיים של "שובר שורות" ו"המתים המהלכים" עם סדרות ספין-אוף. רשתות השידור ינסו כנראה שוב ללמוד מהן כמה דברים.

המהלכים המנצחים של "המתים המהלכים"

* פופולרית בקרב גילאי 18-49

* עונות קצרות שמאריכות את המתח

* תסריט לא שגרתי שמושך קהלים ייחודיים

* פעילות דיגיטלית ענפה וצ'טים בכל זמן

* סדרות ספין-אוף מצליחות

המספרים של

סדרות זומבים נוספות

עוד כתבות

הכישלון הכפול של אלקטרה צריכה בתחום המזון / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ישראל הדרי, שירה ספיר, גלית חתן

ההבטחה הכפולה התנפצה: המספרים מאחורי הכישלון של סבן אילבן וקרפור

עד לפני שנתיים אלקטרה צריכה נראתה כמו הבטחה גדולה בתחום קמעונאות המזון עם שתי השקות גדולות שעמדו לפתחה: סבן אילבן וקרפור ● אבל דוחות החברה חושפים: הרשתות הבינלאומיות צוברות הפסדים של עשרות ואף מאות מיליוני שקלים, וסבן אילבן אף עשויה להיסגר ● וגם: התיאבון שפגע באחים זלקינד

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-1.6%, ההנג סנג קופץ בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני הצמיחה בבריטניה ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● סטלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית