הפועלים ויורק בהבנות שיאפשרו הסדר החוב באלביט הדמיה

הבנק יפרוס את יתרת חוב החברה כלפיו ולא יממש את השעבוד על מניות פלאזה סנטרס ■ כעת נדרש אישורם של שאר מחזיקי האג"ח וביהמ"ש

האם הוסר המכשול המהותי בפני השלמת הסדר החוב באלביט הדמיה?בנק הפועלים בראשות ציון קינן - הנושה הגדול של בעל השליטה בחברה, מוטי זיסר, והמתנגד החריף לו - הסכים לרדת מהעץ, לאחר חודשים של התנגדות למתווה הסדר החוב.

בתמורה לאישור ההסדר על ידי הבנק, יזכה הפועלים לפיצויי שהצליח להשיג עבורו ג'רמי בלנק, נציג קרן יורק, המובילה את מחזיקי האג"ח של אלביט הדמיה. את המו"מ מטעם הפועלים ניהל שמעון גל, מנהל החטיבה העסקית בבנק.

ההסכמות עם בנק הפועלים זוכות ככל הנראה גם לתמיכתה של הקרן הזרה האחרת הלוקחת חלק בסאגה, DK פרטנרס, שיחד עם יורק אוחזת בכ-35% מחוב האג"ח המתואם של אלביט הדמיה (סך החוב עומד על כ-2.5 מיליארד שקל).

בלנק, שבשלביו המוקדמים של גיבוש הסדר החוב הצליח להגיע (יחד עם DK פרטנרס) להסכמות מול מוטי זיסר, מצליח כעת להוכיח כי הוא מסוגל להביא גם את המתנגד העיקש ביותר למתווה ההסדר לידי הסכמה. נזכיר כי קרן יורק ובנק הפועלים שותפים כנושים בהסדר חוב גדול נוסף המתנהל בימים אלו בשוק ההון, בקונצרן אי.די.בי.

זיסר ימשיך לנהל?

במסגרת ההסכמות שהשיג בלנק מול הפועלים, יפרוס האחרון לשלוש שנים את יתרת החוב של החברה כלפיו (כ-200 מיליון שקל) ואף יסיר את האיום למימוש השעבוד שבידיו על מניות פלאזה סנטרס (29%) - החברה הבת, המהווה את הנכס העיקרי בפורוטפוליו של אלביט הדמיה. עם זאת, עדיין לא ברור האם זיסר - שיאבד את כל החזקותיו בחברה במסגרת ההסדר - ימשיך לשמש בה בתפקיד ניהולי ביום שלאחר ההסדר. זאת, כשבבנק הפועלים לא רואים בכך ערך מוסף.

פועלים הוא הנושה הגדול של זיסר שחייב לבנק יותר ממיליארד שקל, בעיקר בחברת אירופה ישראל, שהיא החברה הפרטית שבאמצעותה שולט זיסר באלביט הדמיה. לאחרונה מינה ביהמ"ש את עו"ד גיורא ארדינסט, בא כוחו של בנק הפועלים, ככונס לאירופה ישראל. כנגד החוב הפרטי של זיסר לבנק משועבדות לטובת הפועלים כ-50% ממניות אלביט הדמיה, ששווי השוק הנוכחי שלהן 50 מיליון שקל בלבד (כ-5% בלבד מהחוב הכספי).

בתמורה להסכמתו להסדר החוב, יקבל בנק הפועלים ביטחונות נוספים על חברות המלונות של אלביט הדמיה באירופה, ו-3% נוספים מאלביט הדמיה על חשבון מחזיקי האג"ח. בסך הכל, לאחר ההסדר המתגבש, יחזיק הבנק כ-5.5% ממניות החברה.

כעת נדרשות ההסכמות שאליהן הגיעו הבנק וקרן יורק לקבל את אישור מחזיקי האג"ח של אלביט הדמיה ולאחר מכן את אישורו של ביהמ"ש. אם אכן יושגו האישורים הללו, תצא אלביט הדמיה לדרך חדשה, לאחר סאגת הסדר חוב מתמשכת של למעלה משנה.

הסדר החוב באלביט הדמיה הוא אחד ההסדרים הגדולים שיידע השוק המקומי, ומחזיקי האג"ח - שיהפכו לבעלי השליטה בחברה - צפויים לספוג בו תספורת של למעלה מ-50% על החוב. בתחילת החודש אישרו המחזיקים ברוב מוחץ את מתווה ההסדר לפיו יימחק חוב של 1.8 מיליארד שקל אשר יומר ל-95% ממניות החברה (שיועברו לידי מחזיקי האג"ח), יונפקו שתי סדרות אג"ח חדשות בהיקף של 666 מיליון שקל, לא יינתנו אופציות לנושאי המשרה בחברה, וזיסר עצמו לא ייהנה מפטור לתביעות עתידיות, בניגוד לשאר נושאי המשרה הבכירים בחברה. כבר אז קבעה אלביט הדמיה כי אישור בנק פועלים מהווה תנאי למימוש הסדר החוב.