גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשד: בכירי RGR בת"א ביצעו תרמית בני"ע במאות מיליוני שקלים

ערן גרינפלד, בן חביב וגיא בן-דוד חשודים כי ביצעו בשנים 2010-2013 פעילות תרמית בניירות ערך תוך גריפת רווחים של למעלה מ-4 מיליון שקל

בית משפט השלום בתל אביב הורה הערב (ג') לשחרר בערבות ובתנאים מגבילים את גיא בן-דוד, בן חביב וערן גרינפלד, החשודים בפעילות תרמית בניירות ערך שהתבצעה בחשבונות חברת הנוסטרו RGR בשנים 2010-2013, פעילות שהביאה לגריפת רווחים של יותר מ-4 מיליון שקל.

בן-דוד הוא בעל השליטה ומנהל RGR, ואילו בן חביב הוא סוחר מניות בכיר בחברה ובעליה של חברת בן חביב המשתתפת ברווחים עם RGR. חביב הוא גם שותפו של ערן גרינפלד, גם הוא סוחר מניות ב-RGR ובעלח חברת ערן גרינפלד המשתתפת ברווחי RGR.

מנספח לבקשה, שהוגש לבית המשפט על-ידי רשות ניירות ערך שפתחה בחקירה נגדם, עולה כי שלושת החשודים פעלו לכאורה באופן תרמיתי ומתואם ממשרדי RGR בכמה חשבונות של החברה, ופעילותם התמקדה במסחר בנייירות ערך הצפויים להתווסף או להיגרע מאחד המדדים הרציפים בבורסה בתל-אביב.

מחקירת הרשות, שטרם הסתיימה, עולה כי שלושת החשודים ביצעו לכאורה עסקאות תרמיתיות בהיקפי מסחר משמעותיים, המסתכמים במאות מיליוני שקלים.

על-פי החשד, דפוס הפעולה של השלושה נעשה בתזמון אחיד, בשבועות שקדמו לעדכון המדד. אז פעלו החשודים יחד לבניית פוזיציית לונג (כלומר קניית ניירות ערך בציפייה לעליית מחירים) בניירות ערך הצפויים להיכנס למדד, וזאת כאשר הם מבצעים במקביל פעילות מניפולטיבית בשער של אותו ניירות ערך, ובהתאמה פוזיציית שורט (מכירה בחסר של ניירות ערך בציפייה לירידת מחירים) בניירות ערך הצפויים להיגרע מהמדד.

"מתוך הבנה וידיעה"

"פעילות תרמיתית זו התבצעה מתוך הבנה וידיעה כי תעודות הסל וקרנות הנאמנות המחקות מחויבות לעדכן את החזקותיהן בניירות ערך בהתאם לשינויים במדד, ובכל מחיר, עובדה אשר תסב רווחים כספיים לחשבונות החשודים אשר יסחרו מולן במועד העדכון", כתבה הרשות לבית המשפט.

זאת ועוד, הממצאים חושפים כי כדי להכווין את שערי ניירות הערך, ביצעו החשודים עסקאות אמיתיות, עסקאות מתואמות ואף עסקאות עצמיות. פעילות זו התבצעה במשך המסחר הרציף בבורסה, לרבות סמוך לנעילת המסחר, ובסוף היום מימשו החשודים ברווח את הפוזיציה שלהם, כנגד הביקושים או ההיצעים של תעודות הסל והקרנות המחקות.

לטענת הרשות פעילות זו יצרה למעשה עיוותים בשערי ניירות הערך שבהם פעלו השלושה, וכפועל יוצא גם בחישוב המדדים הכוללים את אותם ניירות ערך, תוך גרימת נזק לציבור המשקיעים.

רשות ניירות ערך ציינה בפנייה לבית המשפט כי מדובר בעבירות חמורות, ובשל היותם של חלק מהמעורבים גם שותפים עסקיים, עולה חשש לשיבוש מהלכי חקירה ואף להימלטות מאימת הדין.

בית המשפט קיבל, כאמור, את עמדת הרשות ושחרר את החשודים בתנאים מגבילים, תוך כדי איסור על יצירת קשר ביניהם, הפקדת דרכונם והוצאת צו איסור יציאה מהארץ נגדם למשך כחצי שנה. נוסף על כך נדרשו השלושה לחתום על ערבות עצמית של כ-1 מיליון שקל ולהפקיד ערבות בנקאית של עד 800 אלף שקל.

"RGR נמנית עם שחקני הנוסטרו הפעילים ביותר בבורסה בתל אביב"

עד היום היו גיא בן-דוד, בן חביב וערן גרינפלד מ-RGR דמויות לא מוכרות בשוק ההון המקומי, שכן הם עצמם, והחברה שבה עבדו - RGR - אינם נמנים עם סוחרי הנוסטרו הגדולים והמוכרים בשוק ההון. אלא שחשיפת חקירת רשות ניירות ערך נגדם הוציאה אותם מאחורי הקלעים.

משרדי RGR ממוקדמים באחת הקומות העליונות בבניין "בית הטקסטיל" שסמוך לטיילת בתל-אביב. החברה מתמחה במסחר באופציות על מניות המעו"ף ועל מניות מדד תל-אביב 100. מחקירת הרשות אף עולה כי "RGR נמנית עם שחקני הנוסטרו הפעילים ביותר בבורסה בתל-אביב". בשיאה מנתה החברה 7 סוחרים.

לרוב נחשבים שחקני נוסטרו בשוק ההון ל"קופסה שחורה": הרגולציה עליהם נמוכה יחסית, והם פועלים כמעט ללא שקיפות, מתחת לרדאר של הרגולטור. רבים משחקני הנוסטרו מצליחים להרוויח סכומים של מיליוני שקלים ליום, אך מנגד הם חשופים להפסדים כבדים, במקרים של טעויות וחוסר זהירות.

בשוק קיימים לא מעט גופי נוסטרו , והמרכזי שבהם הוא ברק קפיטל של אייל בקשי. פרט לו פועלים גם א.ס ברטמן של איתן סלמן, טיטאן השקעות של מנשה גייזלר והדר שמיר (בעלי גילאון לשעבר), פידילטי של דרור עצמון, יורוקום קפיטל של שאול אלוביץ' וטריסליון של דוד אדרי ושי בן-דוד.

עיקרי ממצאי חקירת רשות ניירות ערך נגד RGR

* במשך 4 שנים פעלו בן-דוד, חביב וגרינפלד לכאורה באופן תרמיתי ומתואם ביניהם מתוך חשבונות RGR.

* דפוס הפעולה - בשבועות שקדמו לעדכון המדדים בבורסה ביצעו פעולות מניפולטיביות בשערי ניירות ערך שאמורים היו להתווסף או להיגרע מהמדדים, מתוך ידיעה מראש כי תעודות הסל והקרנות המחקות מחויבות לעדכן אחזקותיהן בניירות ערך בכל מחיר.

* הפעילות הניבה לשלושת החשודים רווח של 4 מיליון שקל.

* התוצאה: עיוותים בשערי ניירות ערך שבהם פעלו השלושה, עיוותים בחישוב המדדים הכוללים את אותם ניירות ערך בבורסה וגרימת נזק לציבור המשקיעים.

עוד כתבות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות