הישראלי הפראייר: איך לחסוך 9,000 שקל בדמי ניהול בשיחה?

לפי נתוני הסטארט-אפ FeeX, המאפשר להשוות דמי ניהול בין אלפי גולשים אחרים, 74% מהמשתמשים משלמים סכומים גבוהים מדי - ויכולים לחסוך כ-9,000 שקל בממוצע בשיחת טלפון אחת • לדירוג קרנות השתלמות

הישראלי הממוצע לא ממש בקיא ברזי העולם הפיננסי ומעטים יודעים היכן וכמה כסף הם מפרישים לקרנות הפנסיה, ההשתלמות או קופות הגמל שלהם.

בדיקה שערכה חברת הסטארט-אפ FEEX, שמאפשרת לגולשים להשוות את דמי הניהול שהם משלמים לגופים מוסדיים אלה, בקרב 10,000 משתמשיה מראה עד כמה המצב עגום בקרב הישראלים. 74% ממשתמשי האתר גילו שהם "פראיירים" ומשלמים דמי ניהול גבוהים מדי בהשוואה לגולשים שדמי הניהול שלהם נמוכים.

על-פי האתר, החיסכון הממוצע שכל אחד מ-7,400 הגולשים יכול לחסוך עומד על כ-9,000 שקל אם יפנו לקרנות ההשתלמות וקופות הגמל שלהם כדי להפחית את דמי הניהול. האתר, המאפשר לגולשים לסרוק ולשלוח את הדו"חות הרבעוניים שלהם כשהמערכת, השומרת על פרטיותיהם, סורקת ומשווה נתונים מול אלפי המשתמשים האחרים, מציג את התוצאות על מד הפראייר והראה, כאמור, כי 74% מהמשתמשים הם פראיירים.

"נתון זה מתחבר עם נתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה לפיהם 68% מהציבור הישראלי אינו יודע כמה דמי ניהול הוא משלם בהסדרים הפנסיוניים", אומר יואב צוראל, מנכ"ל FeeX ואחד ממייסדיה. "הציבור אינו יודע כמה הוא משלם או כמה הוא מפריש לקראת יציאתו לגמלאות. הוא מודאג מהעתיד, אולם על-פי נתוני הלמ"ס, 62% מהציבור כלל אינו יודע כמה כסף יהיה לו בגיל זיקנה. המיתאם בין הנתונים מעיד כי חוסר הידע או הערנות לנושא, חופפים עם רמת דמי הניהול הגבוהה הנגבית מהציבור על-ידי המוסדות הפיננסיים, תוך הסתמכות על חוסר ההבנה או חוסר העניין שלו בנושא".

ב-FeeX מתכוונים להיכנס בקרוב לעולם הפנסיוני ולהציע השוואה של דמי הניהול גם עבור קרנות הפנסיה, אוכלוסיה גדולה הרבה יותר מאלה שמפרישים לקרנות השתלמות וקופות גמל. האתר של החברה מאפשר דרכי התקשרות והסברים מפורטים כיצד ניתן לפנות לקרנות ולקופות כדי לבקש להפחית את דמי הניהול למינימום האפשרי לפי נתוני הגולשים ב-FeeX. נכון להיום, החברה עוקבת אחר תנאי דמי הניהול בנכסי משתמשים שהיקפם עומד על 215 מיליון שקל, כש-60% מהמשתמשים העלו את נתוני קרנות ההשתלמות שלהם, ו-40% את נתוני קופות הגמל.

החברה הוקמה אשתקד ומאחוריה עומדים צוראל; אייל הלחמי, המשמש כסמנכ"ל טכנולוגיות; ודוד וייס, סמנכ"ל מוצר. יו"ר החברה הוא אורי לוין, אחד מיזמי חברת הניווט Waze ומי שגם השקיע בעצמו בחברה.

בשונה מהשירות של FeeX שמספקת לגולשים המלצות, ומשאירה את הסקת המסקנות המלאה לצרכן, ישנה חברה בהתהוות בשם RAK אשר מספקת פלטפורמה אינטרנטית שמאפשרת למשתמשים להשוות בין מגוון רחב של שירותים פיננסיים וביטוח.

המשתמש מתבקש למלא פרטים שמאפשרים לחברה לאפיין את פרופיל הלקוח והחברה מתממשקת למערכות של גופים מוסדיים ומציגה לו הצעות מחיר. אם המשתמש רוצה לבחור באחד המסלולים, הוא מופנה לטופס מילוי פרטים מקוון או לחילופין רוכש וזאת באמצעות סוכנות ביטוח דיגיטלית העובדת בשיתוף עם RAK מוצר ביטוחי.

"גלובס" הוא מבעלי RAK.