יקר לחנות בירושלים: מחיר חניה יומית נושק ל-60 שקל

תל-אביב היא שיאנית התעריפים לחניה לפי שעה - כך לפי בדיקת המועצה לצרכנות

ירושלים היא העיר היקרה בארץ לחניה יומית, ותל-אביב היא העיר היקרה בארץ לחניה בשעה הראשונה - כך עולה מבדיקת סיירת המועצה לצרכנות (סמ"ל).

עוד מגלה הבדיקה כי לא כל חניוני הרכב מקפידים על התקנה המחייבת להציג את המחיר לכל רבע שעה, החל מהשעה השנייה.

המחיר הממוצע של חניה יומית בירושלים, 58 שקל, גבוה בכ-38% ממחירי חניה יומית דומה ב-3 הערים הגדולות הבאות: תל-אביב, חיפה ובאר-שבע, אולם במחצית החניונים שנבדקו, יש לשלם מחיר יום שלם גם בחניה קצרה - כך שבתמחור על-פי שעה, ירושלים עשויה להיות זולה יותר לנהג החונה.

סיירת המועצה לצרכנות בדקה בין התאריכים 5-6 בנובמבר את מחירי הכניסה ב-85 חניונים ב-9 ערים גדולות: ירושלים, תל-אביב, באר-שבע, חיפה, הרצליה, רחובות, ראש-העין, חדרה וראשון-לציון.

החניונים שנבדקו נבחרו אקראית, במרכזי הערים, כשכמה פרמטרים נבדקו: מחיר כניסה חד-פעמית ליום שלם, מחיר לשעת חניה ראשונה, האם קיים שלט המציג מחירון, והאם קיימת הצגת מחיר לרבע שעה - כפי שקובעת תקנה מהשנים האחרונות, המחייבת גבייה בפעימות של 15 דקות לאחר השעה הראשונה.

הממוצע העירוני לחניה יומית גבוה בירושלים, ולאחריה תל-אביב (42 שקל), באר-שבע (40 שקל) וחיפה (40 שקל). ראשון-לציון קוטפת את כתר האטרקטיבית עם מחיר ממוצע של 14 שקלים לחניה יומית, ולפניה בהפרש קטן חדרה וראש-העין.

תל-אביב בכל זאת לא מאכזבת עם המחיר הגבוה ביותר לחניה בשעה הראשונה - 16 שקל בממוצע. לאחריה בסדר יורד ירושלים (14 שקל), חיפה, הרצליה ובאר-שבע (11 שקל בממוצע בכל עיר). את התעריפים הנמוכים לשעת חניה, סביב 5 שקלים, גובים ברעננה, ראש-העין, רחובות וחדרה.

ב-19% מכלל החניונים שנבדקו ברחבי הארץ לא היה כלל שלט כלשהו, וב-81% מהחניונים נמצא שלט המציג את המחירים. מתוך אלה שהציגו מחירים, 14% לא הציגו כנדרש תמחור לרבע שעה החל מהשעה השנייה. 43 חניונים (מתוך 85 שנבדקו) הציגו מחיר חד-פעמי בלבד, ללא מחיר שעתי - ובהם נדרשים הנהגים לשלם מראש סכום יומי מקסימלי.

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, אומר כי "מצוקת החניה מאלצת את הציבור בערים הגדולות להשתמש בחניונים, ועל כן מחיר החניה גבוה הוא בבחינת ניצול ציני של בעיית הנהגים, ומחיר חניה יומי הוא דרך לגבות מחיר כניסה חד-פעמי גבוה ממי שנזקק לשירותי החניה. המועצה לצרכנות מקדמת חקיקה אשר תחייב את בעלי החניונים בהצגה של מחיר שעתי, בצד המחיר לכניסה חד-פעמית".

תעריפי חניה
 תעריפי חניה