חשיפת החיסכון הפנסיוני לבנקים - כ-27.25 מיליארד שקל

הבנק שנהנה מהחשיפה הגדולה ביותר של המוסדיים הוא בנק הפועלים, ואחריו בנק לאומי ומזרחי-טפחות ■ 51% מתיק האג"ח והמניות של המוסדיים מושקע באג"ח ובמניות של 20 הקבוצות הגדולות

"ריכוזיות ההשקעה של הגופים המוסדיים הצטמצמה בשנתיים האחרונות". כך גורס האוצר עקב הסקירה שפרסם אגף שוק ההון, ושהתייחסה להיקף החשיפות של תיק הנכסים הפנסיוניים במגוון תחומים נכון לסוף הרבעון הראשון השנה.

מהסקירה עולה כי בבחינת ההשקעה באג"ח ובמניות של החברות הציבוריות, המרכזיות שמרכיבות את תיק הנכסים הפנסיוני של הציבור הן (בסדר יורד) בנק הפועלים, בנק לאומי, חברת חשמל, בנק דיסקונט, בנק המזרחי-טפחות, גזית גלוב, החברה לישראל, כיל, קבוצת דלק וטבע. באוצר מציינים כי "ריכוזיות זו דומה לריכוזיות בשוק ההון המקומי. בחשיפה למגזר הבנקאי גלום גם סיכון מערכתי, לנוכח הזיקה העסקית שבין המתווכים הפיננסיים השונים בישראל".

20 החברות הציבוריות הגדולות בתיקי המוסדיים באג"ח ובמניות מהוות, נכון לסוף הרבעון הראשון השנה, כ-16.9% מהתיק הפנסיוני הכולל. כלומר, פחות מאשר ב-2012, 2011 ו-2010. 51% מתיק האג"ח והמניות של המוסדיים מושקע באג"ח ובמניות של 20 הקבוצות הגדולות. זאת לעומת סך נמוך מרף ה-50% שנרשם ב-2011 וב-2010.

מהנתונים בולטת בעיקר החשיפה הגדולה של המוסדיים לענף הבנקאות. בשקלול ההשקעה בפיקדונות הבנקים, האג"ח והמניות עולה, כי החשיפה הכוללת של החיסכון הפנסיוני לתאגידים הבנקאיים קטנה ברבעון הראשון של השנה ביחס לשנת 2012 ולשנתיים שקדמו לה. כך, כ-12.7% מסך החיסכון הפנסיוני בקופות הגמל, קרנות הפנסיה החדשות והפוליסות ה"משתתפות ברווחים" של חברות הביטוח (שהם כ-27.25 מיליארד שקל), מושקעים כיום ישירות בבנקים. זאת לעומת שיעור של כ-13.3% ב-2012, ושל כ-14.8% ב-2011 ו-2010. הבנק שנהנה מהחשיפה הגדולה ביותר של המוסדיים הוא בנק הפועלים, ואחריו בנק לאומי והמזרחי-טפחות.

כמו כן, בדיקת האוצר מצאה שהענפים ששיעור החשיפה להם הוא הגבוה ביותר בתיקים הפנסיוניים הם בנקאות, נדל"ן והשקעות, החזקה, מגזר השירותים ומגזר התקשורת, כאשר "החשיפה לשלושת הענפים הראשונים, ביחס לסך הנכסים, ירדה בהשוואה לסוף שנת 2011".

עוד מציינים באוצר כי "היקף החשיפה של תיק המניות והאג"ח של החיסכון הפנסיוני למגזר הבנקאות והנדל"ן עומד על 39% מהתיק, גבוה כמעט פי שניים ממשקלם בשוק ההון".

סוגיה מרכזית נוספת בנוגע לריכוזיות תיק החיסכון הפנסיוני של הציבור נוגעת לריכוזיות ביחס לקבוצות לוויים גדולות. "יותר מ-45% מתיק האג"ח והמניות של החיסכון הפנסיוני החדש מושקע בעשר קבוצות עסקיות, ו-32% ממנו בחמש קבוצות בלבד". זאת, בדומה למשקלן של הקבוצות הללו בשוק ההון. בנוסף, נמצא כי 89% מהשקעות בחוב חברות הם בדירוג של (A-) ומעלה.