אולמרט נגד נתניהו: "הכרזנו מלחמה על הממשל בארה"ב"

ראש הממשלה לשעבר: "אנחנו צריכים להישמר מכל דבר שעלול להשתמע ממנו רצון להתנגח עם בעלת הברית הגדולה ביותר שלנו" ■ נתניהו: "קל מאוד לשתוק, לקבל טפיחות על השכם מהקהילה הבינלאומית ולהרכין ראש, אבל אני מחויב לביטחון עמי"

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט אתמול ביקורת נוקבת נגד ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו, בשל התנהלותו מול ארה"ב על רקע הסכם הגרעין שנחתם בין איראן לבין המעצמות בז'נבה. בדיון מיוחד שערך המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר אולמרט: "הכרזנו מלחמה על הממשל האמריקאי. בראש ובראשונה אנחנו צריכים להישמר מכל דבר שעלול להשתמע ממנו רצון להתנגח עם בעלת הברית הגדולה ביותר שלנו".

"יש מדינה אחת בעולם שמצביעה באו"ם בעד ישראל לכל אורך השנים, באופן שיטתי, גם במקרים שבהם לא בהכרח היינו במאה אחוז צודקים. תמיד הם עמדו לימיננו", אמר אולמרט. "כל ההתקפות האלה, כל הניסיונות לשסות את הקונגרס בממשל האמריקאי - זו טעות חמורה ביותר. הדרך היחידה היא לשתף פעולה עם ארצות-הברית, בצניעות, באיפוק, בחוכמה, ולא לנהל את הוויכוח בהתקפות בלתי פוסקות על הממשל האמריקאי".

"זו לא הפעם הראשונה שבה ממשלות ישראל מתמודדות עם אתגרים קיומיים", עקץ אולמרט את ראש הממשלה נתניהו. "הממשלה שעמדתי בראשה התמודדה עם אתגרים קיומיים לא פחות מסוכנים, חמורים ודחופים ולא תמיד היו בינינו לבין הממשל האמריקאי הבנות והסכמות על דרכי הפעולה. אנחנו עשינו ושתקנו. העובדה שהיו או לא היו הסכמות עם הממשל האמריקאי הפכה להיות לא רלוונטית מכיוון שנשמרה כסוד כמוס שאף פעם לא נחשף".

"בנוגע להגדרת האינטרס הלאומי של ישראל, אין הבדל בין הממשלה הנוכחית ובין הממשלה שקמה ב-2009, וכך גם לגבי הממשלה שבראשה עמדתי - אין לאפשר את קיומה של איראן גרעינית", אמר אולמרט. "עם זאת, חל שינוי יסודי בהתנהלות של מדינת ישראל מ-2009. אנחנו לא השמענו איומים או חיסלנו אנשים בדיבורים, אנחנו פעלנו בשקט. יש כאלה שסבורים שהיו פעולות מכאיבות וקשות מאוד שאולי תרמו לעבודה שלאיראן לא היה כוח גרעיני כבר ב-2009", רמז ראש הממשלה לשעבר לפעולות שונות שיוחסו לישראל.

זמן קצר לאחר דברי אולמרט, השיב ראש הממשלה לדברים. בטקס הדלקת נר חמישי בבית כנסת ברומא, אמר נתניהו: "קל מאוד לשתוק, לקבל טפיחות על השכם מהקהילה הבינלאומית ולהרכין ראש, אבל אני מחויב לביטחון עמי".

"כפי שאתם יודעים", אמר נתניהו, "כראש ממשלת ישראל, אני מתריע שוב ושוב מול הסכנות הקשורות בתכנית הגרעין האירנית. בניגוד לאחרים, כשאני רואה שאינטרסים חיוניים לביטחונם של אזרחי ישראל נמצאים בסכנה - לא אשתוק. יש לנו קול רם וברור בין האומות ונשמיע אותו כדי להתריע בזמן מפני הסכנה".

בהתייחסו לאפשרות של הפעלת אופציה צבאית מול הרפובליקה האסלאמית, אמר נתניהו: "נפעל נגד האיום עם הזמן, אם צריך".