"זה כנס כלכלי-חברתי אז בחרתי לדבר היום על הנושא שיש לו את ההשפעה המכרעת ביותר על כלכלת ישראל ועל החברה הישראלית, וזה התהליך המדיני". כך אמר היום (א') שר האוצר יאיר לפיד בוועידת ישראל לעסקים 2013 של "גלובס".

"בחרתי לדבר על כך מפני שאני נחוש בדעתי למנוע את מה שנראה לי כניסיון מתמשך למוסס ולעכב את התהליך המדיני המתנהל בימים אלה מול הפלסטינים. אם גם השמאל הישראלי וגם הימין הישראלי ימשיכו לומר פעם אחר פעם ש'שום דבר לא ייצא מזה', הנבואה עלולה להגשים את עצמה והצדדים יעזבו את שולחן המשא ומתן תוך חילופי האשמות הדדיים. זה הפתרון הקל, ויהיו לא מעט אנשים משני הצדדים שישמחו אם זה יקרה, אבל אני אעשה הכל - כל דבר - כדי למנוע את כשלון המשא ומתן. לא אתן לאיש למוסס את התהליך המדיני".

לדברי שר האוצר, "נותרו רק חודשים ספורים לתאריך היעד הקצוב של סיום המו"מ המדיני. העיכוב ומשיכת הרגליים מגיעים ברובם מן הצד הפלסטיני, ואין לנו אחריות על הצד הזה. כן יש לנו אחריות על הצד הישראלי, ואנחנו צריכים לעשות כל מאמץ להגיע להסדר, מפני שהמצב הנוכחי מסכן את עתידה של מדינת ישראל. הוא מסכן אותנו מפני שמדינת ישראל לא יכולה ואסור לה לבלוע אל קירבה 3.5 מיליון פלסטינים. אם אנחנו רוצים לחיות במדינה יהודית, אנחנו מוכרחים להיפרד מהם".

"הוא מסכן אותנו מפני שכל עוד לא נפרדנו מהם, בכל רגע נתון הם יכולים להבעיר את השטח מבלי שיצטרכו אפילו לצאת מהבית. מבחינה ביטחונית הרבה יותר קל להגן על גבול מוסכם וברור מאשר על שטח שבו ישראלים ופלסטינים חיים יחד בערבובייה באותה חבית של חומר נפץ. והוא מסכן אותנו מפני שהוא גורם נזק הולך וגובר - כלכלי ופוליטי - ליחסינו עם ארה"ב ועם העולם", אמר לפיד.

עוד הוסיף השר: "ואם כל זה לא מספיק, כל שבוע שחולף בלי התקדמות ממשית במשא ומתן מסכן גם את יציבותה של הממשלה, גם מכך עלינו להיזהר. זוהי ממשלת עשייה, והממשלה הנכונה למדינת ישראל בעת הזו וגם בשנים הקרובות. המהלכים הכלכליים והחברתיים שאותם התחלנו בחודשים האחרונים זקוקים לזמן כדי להבשיל ולשאת פרי, וזה חיוני למשק ולמדינה שהממשלה הזו תמשיך לכהן בתפקידה גם אם התקדמות המשא ומתן תחייב שינויים קואליציוניים כאלה או אחרים".

"עכשיו הגיע הזמן להעלות הילוך" הוסיף לפיד. "הגענו לשלב שבו ממשלת ישראל צריכה לענות לעצמה על השאלה האם היא מנהלת את התהליך המדיני מתוך ניסיון אמיתי להגיע להסכם שלום, שכן הבעיה האמיתית אינה שזה בלתי אפשרי להגיע להסדר שלום עם הפלסטינים, הבעיה האמיתית שאיתה עלינו להתמודד - היא שזה בהחלט אפשרי. קשה, מייסר, כרוך בוויתורים, אבל אפשרי".

"לשלום יש מחיר"

שר האוצר אמר עוד, כי "אנחנו לא יכולים להמשיך לחמוק מן העובדה שלשלום יש מחיר - מחיר כואב, מחיר לאומי, מחיר פוליטי לא קל שישלם כל אחד מהחותמים על ההסכם.
ראש הממשלה הצהיר שהוא מכיר במחיר הזה ובמשמעות העובדה שהפתרון היחיד הנמצא על השולחן הוא יישום העקרון של שתי מדינות לשני עמים. אני מאמין ומקווה שיש בו את האומץ ההיסטורי הדרוש כדי לשלם את המחיר. זה מה שהוא התחייב לו בעת שהקמנו את הממשלה, זה מה שאמר ביום הקמת הממשלה ומעל בימת הכנסת ואיני מעלה בדעתי לרגע שהוא לא התכוון לכל מילה. תפקידנו היום הוא להפוך את ההצהרה הזו לתוכנית פעולה סדורה ולעמוד מאחוריה למרות כל הקשיים".

"כשהוקמה הממשלה הבטחתי לראש הממשלה שאם יבחר ללכת למשא ומתן אמיתי, 'יש עתיד' תעמוד מאחוריו ותאפשר לנו לצאת למסע הזה. אני רוצה לחזור כאן על ההתחייבות הזו. מטרתי אינה להחליש את הקואליציה או להציב כאן אולטימטום, אלא להיפך - להבהיר שחמשת השרים ו-19 חברי הכנסת של 'יש עתיד' הם יסוד קואליציוני מוצק שמאפשר ויאפשר למשא ומתן להתקדם", אמר השר.

לדברי לפיד, "הפלסטינים צריכים לדעת שננהל למולם משא ומתן הוגן אבל קשוח ולא נוותר אפילו בסנטימטר על ביטחון אזרחי ישראל. טעותו ההיסטורית הגדולה של השמאל הישראלי היתה בכך שמיהר תמיד להצהיר מראש על מה הוא מוכן לוותר ופטר בכך את הפלסטינים מלשלם מחיר תמורת השלום. לא כך מנהלים משא ומתן במזרח התיכון. הפלסטינים צריכים לדעת שגם עליהם לשלם מחיר, וגם עליהם לעשות פשרות כואבות. אם הם חושבים שגם הפעם כל מה שעליהם לעשות הוא לעמוד במקום ולחכות שנבוא אליהם, הם טועים טעות מרה".

"לפחות פעמיים בעבר הציעה ישראל לפלסטינים הצעות מרחיקות לכת, והם ברחו מאחריותם ברגע האחרון ונמנעו מלחתום על הסכם. הם אינם יכולים להלין היום על חוסר האמון העמוק שרוחש להם הציבור בישראל. אין לי שום אשליות לגבי הפלסטינים, אבל דווקא משום כך עלינו להיפרד מהם. לא נישואין איתם אנחנו מבקשים, אלא גירושין. והם יודעים היום שלא כל חלומותיהם יתגשמו. לא על חשבוננו", אמר לפיד.

"מאידך, כל הטוענים שגם אם נציע להם הכל הם יסרבו לחתום, אינם יכולים לפטור את עצמם באמירה הזו מהצורך להציע פתרונות אמיתיים הכרוכים בוויתורים אמיתיים. משא ומתן אין פירושו שאתה יושב ומחכה לרגע שבו הצד השני יגיד לא. משא ומתן פירושו שאתה חותר ללא הרף להגיע לתוצאה", אמר.

"מנהיגות אינה בוחרת בפתרונות הקלים", אמר השר, "היא בוחרת בפתרונות הנכונים ואז אינה מרפה עד שהיא מתגברת על כל הקשיים. השלום הפך להיות בשיח הישראלי למילה נרדפת לוותרנות וחולשה - אני מסרב לקבל זאת. השלום אינו איום, הוא תקווה. הוא ההבדל בין חיים של מצור, סיכונים ביטחוניים שהולכים וגוברים ולחץ בינלאומי שכבר מתחיל לתת את אותותיו, לחיים במדינה משגשגת עם חינוך טוב יותר, מערכות בריאות ורווחה חזקות יותר. חתימה על הסכם תמשוך הנה השקעות זרות, תפתח שווקי ייצוא חדשים כולל מדינות ערב, ותייצר כלכלה טובה ויציבה יותר שכל אזרח ישראלי יהנה ממנה. והשלום, בסופו של דבר, הוא גם האופציה האיסטרטגית הטובה יותר שתבטיח ביטחון אישי לכל אחד מאתנו".

"כיו"ר המפלגה השניה בגודלה, אין לי את הזכות המוסרית לעמוד מנגד. כל רגע שבו אין הסכם בינינו לבין הפלסטינים הוא סיכון מובהק לקיומה של ישראל כמדינה יהודית. עם כל יום שעובר ללא הסכם מתקרבת אלינו הסכנה של מדינה דו-לאומית, שאליה מנסה להוביל אותנו ברית בלתי קדושה של השמאל הקיצוני והימין הקיצוני, כל אחד מסיבותיו המשיחיות. במדינה כזו ידרשו מיליוני פלסטינים זכות בחירה לכנסת ישראל. האפשרויות שיעמדו בפנינו יהיו לסרב ולהפסיק להיות דמוקרטיה, או להסכים ולחסל במו ידינו את הרעיון הציוני.
שתי האפשרויות גרועות, את שתי האפשרויות צריך למנוע.

"מדינת ישראל אינה צריכה לשלוט בעם אחר. זה מנוגד למוסר היהודי, זה מנוגד לעצם הרעיון של בנייה של חברת מופת. כשר האוצר זהו תפקידי להבהיר לציבור הישראלי גם את ההשלכות הכלכליות שיהיו לכישלון המשא ומתן. מחלקת המחקר של משרד האוצר ביצעה בדיקה של תסריטים שונים של ההשלכות שיהיו לכישלון השיחות על מצבה הכלכלי של ישראל ועל מצבו הכלכלי של כל אזרח ישראלי. לא אפרט פה את סוג הסנקציות שלמולן עלולה ישראל לעמוד, כי אני לא רוצה לתת רעיונות לאוייבי ישראל, אבל התוצאות עלולות להיות הרסניות לכיסו הפרטי של כל אזרח ישראלי".

"המשא ומתן אינו המטרה, הוא כלי. תפקידנו לקדם את המשא ומתן ולא להשתמש בו כדי לחמוק מהכרעות קשות. הטרגדיה הישראלית הגדולה היא שכולנו יודעים איך זה יסתיים: מדינה אחת בצד אחד, מדינה שנייה בצד השני. הדבר היחיד שאין אנו יודעים הוא כמה זמן יעבור עד שזה יקרה וכמה דם יישפך. לפיכך, זהו תפקידנו, כהנהגה אחראית וכממשלה אחראית, לוודא שכמה שפחות זמן יעבור ומה שפחות דם יישפך.

"נהוג לדבר על חלום השלום, השלום אינו חלום. השלום הוא האופציה המעשית היחידה שתבטיח לנו חיים במדינה יהודית, בגבולות מוגדרים, שכלכלתה משגשגת, אומות העולם רוצות ביקרה וילדיה גדלים בידיעה שהוריהם - אנחנו - עשו כמיטב יכולתם כדי להבטיח את עתידם ובטחונם".

"ישראל מיוחדת בשל הבעיות המקומיות שלה וצרכי הביטחון"

לפני נאומו של לפיד, התקיים דיון עם אנחל גורייה, מזכ"ל ארגון ה-OECD בהנחיית ריצ'רד קווסט, פרשן כלכלי בכיר ברשת CNN.

קווסט אמר כי הכלכלה הישראלית משגשגת, הצמיחה סבירה והאבטלה לא נוראית. בכל תרחיש, ה-OECD צריך להיות שמח?

לדברי גורייה, "נתתי לראש הממשלה את הסקירה הישראלית של הארגון, ולמעשה מה שנכתב שם זה שישראל צומחת בשיעור של 3.7%, גבוה ביחס לצמיחה באירופה, ב-OECD ובארה"ב. ב-2014-2015 ישראל תצליח לשמור על רמת צמיחה זאת. יש לנו רמת אבטלה כאן שהיא מחצית מהרמה בגוש האירו, ונמוכה גם משיעור האבטלה בארה"ב".

- ישראל זו כלכלה שנתנה לעולם כל כך הרבה אקדמים ויזמים, אבל בדוח שלכם כתוב על דרישה להשכלה גבוהה יותר.

גורייה: "זה לא ייחודי לישראל, אנחנו בממוצע ואנחנו לא גאים בזה. סין, קוריאה והונג קונג בראש מבחני פיז"ה, וב-OECD מדינות הצפון כגון פינלנד הן בטופ הטבלה. זה לא כמה מוציאים על חינוך אלא כיצד מוציאים אותו. איך מביאים את המורים הטובים ביותר על מנת לגרום לתלמידים לשפר ביצועים. האם תפקיד המורה מספיק חשוב בחברה, האם משלמים לו מספיק?

- בישראל היו מחאות חברתיות בשנים האחרונות. מה זה אומר לך בנוגע לשינויים שצריכים להתרחש פה?

"ישראל מיוחדת בשל הבעיות המקומיות שלה וצרכי הביטחון. חסר פה הדבק שיחבר את החברה הישראלית. היו שיפורים בביצועים הכלכליים, אבך איך דואגים לכך שכל הישראלים עלו על העגלה ושאיש לא יישאר מאחור.

- (שאלה מהקהל): יש לך טיפ לישראל מה לעשות עם השתתפות החרדים והערבים בכלכלה?

גורייה: "הפנינו את השאלה לכנסת, כולל למפלגות החרדיות והערביות, והבהרנו את עניין הלכידות החברתית. הייתה סדרה של המלצות, ואנחנו משאירים את ההמלצות גם בדוח הנוכחי. מדובר בעיקר בהקניית המיומנויות הנדרשות והפתיחות של המעסיקים להעסיק חרדים וערבים".

- קווסט: אנחנו יודעים שה'פד' לא יכול להמשיך להדפיס כסף לעד. האם אנחנו צריכים להיות מודאגים?

גורייה: "אנחנו צריכים להיות שמחים שהרופא אומר לנו שאנחנו יכולים לעזוב את התרופות שלנו. זה אומר נורמליות. אולי זה יהיה קשה לשווקים, אבל המדיניות הזאת לא טובה לטווח ארוך, צמצום רכישות האג"ח צריך לקרות עכשיו כי הצמיחה עלתה שוב ורמת האבטלה ירדה. אלה חדשות טובות אחרי המיתון הקשה של השנים האחרונות. אנחנו מנרמלים את הכלכלה האמריקאית, וזה בלתי נמנע".

- מה היא העצה האחת לשר האוצר הישראלי?

גורייה: "אנחנו מביאים לממשלה את הפרקטיקות של אחרים. אתם יכולים לתת לעצמכם טפיחה על השכם, אבל שנייה אחר כך תבינו שיש עוד המון עבודה לעשות. אל תבזבזו כסף של העתיד מהגז הטבעי עוד לפני שהוא נכנס לקופה. זו אחריות בין דורית, כך תיראה ישראל בעתיד".

"ישראל - מושא לקנאה"

מיד לאחר דבריהם של גוריה ולפיד קיימו השניים מסיבת עיתונאים בה דיברו על מצבה של כלכלת ישראל, בהשוואה למדינות ה-OECD. גוריה כינה את ישראל "מושא לקנאה בקרב שאר חברי הארגון", והסביר כי "הצמיחה גבוהה, האבטלה נמוכה וההיי-טק מושך עוד ועוד משקיעים, כאשר הפקת הגז מסוגלת לשנות את כללי המשחק".

גוריה הוסיף: "אם תשתמשו בברכת הגז בחכמה ותנטרלו את אפקט 'המחלה ההולנדית', תוכלו ליהנות מהתנופה ולהפוך את ישראל למדינה עצמאית אנרגטית, דבר בעל השלכות מרחיקות לכת. המטרה של הצמיחה היא שתגיע לכולם ולשפר את רמת החיים של כל האזרחים. בהקשר הזה, יש עוד הרבה עבודה. אתם יכולים לעשות טוב יותר והצמיחה חייבת להיות מושקעת בהקטנת הפערים והקטנת העוני".

"נמשיך לפתח את כלכלת ישראל, לשמור על יציבות פיסקלית, לעודד כלכלה חדישה, כניסה של החרדים לשוק העבודה, זו הדרך להקטין פערים בחברה הישראלית", התחייב לפיד. לפיד הוסיף כי במשרד האוצר "עושים הכל" כדי שלא יהיה צורך להעלות מסים ב-2015, אולם לא התחייב לא להעלות מסים.