הנקראות ביותר

רק קמפיין וזהו זה

הקלת הרגולציה והתאמתה למאה ה-21 יאפשרו גם לשחקנים חדשים להיכנס לזירת ההשקעות

שר האוצר יאיר לפיד חזר והצהיר בחודשים האחרונים כי "מה שהיה זה לא מה שיהיה" ושהוא עתיד לבצע שינויים רבים לטובת הציבור בכלל ומעמד הביניים בפרט. והנה, לאחרונה עלתה לאוויר סדרת תשדירי האנימציה הפולניות עושות שוק הבאים ללמד אותנו איך ואיפה נכון להשקיע את הכסף שלנו. הפרזנטוריות המונפשות טולה ובז'ז'ינה, הפולניות המיתולוגיות מ"זהו זה", מדברות אל אלה ממעמד הביניים שקיבלו סכום כסף לא מתוכנן ומחפשים איפה להשקיע. הלוואי על כולנו.

נוסף לשאלה מהו המסר שתשדירים אלה רוצים להעביר ביותר משבע דקות מסך (המון זמן במונחי שיווק), עולה גם התהייה מה בער כל-כך לצאת בקמפיין כזה דווקא עכשיו. הכותרות בעיתונות הכלכלית דיווחו השנה על צניחה בהיקפי המסחר בבורסה (אם כי בימים אלה חלה התאוששות-מה), על התפטרויות בזו אחר זו של מנכ"לית הבורסה ושל יו"ר הבורסה, על שפל חדש בהידרדרות שוק האג"ח הקונצרני ובמספר הסדרי-החוב והתספורות. ובכן, אחרי תקופה בלי בשורות טובות, אפשר להבין למה היה חשוב להשקיע במסר חיובי, גם אם אין לכך קשר למציאות ולכותרות בעיתונים.

האמת הכואבת היא ששוק ההון בישראל נמצא בשפל עמוק, אבל זה לא מונע מאגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון באוצר להמליץ, בתשדירים מושקעים המיועדים לערוץ מדיה חינוכית, להמשיך לשים את הכסף בפק"מ, במניות, במט"ח, בתעודות-סל ובקרנות נאמנות, חלופות השקעה מסורתיות שלא ממש עושות את העבודה עבור מעמד הביניים, ושנוסף לכך שהתשואה שלהן על-פי-רוב צנועה, גם מידת הסולידיות שלהם כבר אינה ברורה כבעבר.

יש אלטרנטיבות בשוק ההשקעות. אלה מבינינו שחוקרים ומחפשים זוכים להיחשף לאפיקים אחרים: זירות מט"ח, אופציות ונגזרים, קרקעות חקלאיות להשבחה, ועכשיו גם מטבע הביטקוין, הזהב האינטרנטי החדש. הבעיה היא שאלה הם אפיקי השקעה ספקולטיביים שאינם מפוקחים, שמשווקיהם נוקטים לא פעם שיטות שיווק אגרסיביות והסתרת פרטים החשובים לביטחון המשקיע, ושפעמים רבות אין די ידע מצטבר לגביהם, שיסייע למשקיע הממוצע לעשות חשבון כדאיות.

בשורה התחתונה, במקום להשקיע משאבים בשימור המצב הקיים, מוטב היה שקברניטי הממשלה ינתבו אותם לשינוי המצב. והם כבר הוכיחו שהם יודעים ומסוגלים לבצע שינויים במהירות הבזק; ראו את שינוי שמו של משרד התמ"ת לכבודו של השר נפתלי בנט. על קובעי המדיניות בירושלים לדעת, כי התחושה בציבור כלפי הבורסה ושוק ההון היא של אי-אמון, תחושה שלא ניתן לפתור במחי קמפיין.

קיראו עוד ב"גלובס"


הרי להם, לקברניטי המשק, יש השפעה אמיתית על תהליכי החקיקה ועל פיהם יישק דבר ברשות נייירות-ערך. רק הקלת הרגולציה והתאמתה למאה ה-21 יאפשרו גם לשחקנים חדשים - ולחוקי משחק חדשים - להיכנס לזירת ההשקעות.

* הכותב הוא יו"ר ומנכ"ל רוביקון ביזנס גרופ

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
לכתבה הקודמתאל תבנו על האפס