גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חן יאני: "הבנתי שעל דוגמנות ברמות הגבוהות משלמים מחיר"

חן יאני, שחקנית ומוזיקאית, מדברת על הקריירה: "אני אמנית"; ועל הפרויקט החדש "המחשפות": "אתה חולם להיות ככה וככה, ואז באה הצעה"

שלוש שנים של עבודה קשה כדוגמנית, ריצה בין אודישנים, חלקם בבדידות גדולה, עברו על חן יאני עד שהתחילה לגעת בהצלחה. היא הייתה בפריז, בלונדון ובניו יורק, וכשסוף-סוף הצטלמה למגזינים נחשבים והקמפיין עם הכסף הגדול, שאליו שאפה, נראה קרוב מאי-פעם, הרגישה שהיא לא מסוגלת. נכון יותר, הגוף שלה התחיל לדבר. היא עלתה במשקל, איבדה את המוטיבציה, אבל המשיכה ללכת לפגישות ולצילומים כמו רובוט, עד שהסוכנות שלה בניו יורק אמרה לה שהיא חייבת הפסקה, שתלך הביתה.

"הפער בין מה שבפנים למה שבחוץ", היא אומרת, "היה בלתי אפשרי; היה ברור לי שאני חייבת לעבור עם עצמי תהליך". היא חזרה לארץ, אבודה, נאחזה במוזיקה שליוותה אותה בתקופות הקשות בחו"ל, ומהנקודה הנמוכה הזו התחילה לצמוח לאט. למדה משחק, הופיעה בסרטים, ביניהם "נמס בגשם" הבלתי נשכח, ולא הפסיקה לרצות עוד. התחנה הנוכחית שלה במסע שהיא עוברת בדרך להגשמה, היא כסולנית "המחשפות", כמחליפה של ענבל פרלמוטר ז"ל, תחנה שהצליחה להפתיע גם אותה.

"כשהייתי קטנה אהבתי קולנוע, סרטי אקשן ומלחמה, ואני ואחי הגדול כל הזמן צילמנו את עצמנו", כך יאני. "לכבוד בת המצווה שלי עליתי לגג עם חברה וצילמנו את עצמנו. הייתי טום בוי, רזה, עם פרצוף עגול. עד אז אף אחד לא התייחס אליי בכיתה, לא הייתי מקובלת, תמיד בשוליים. ופתאום התחילו להגיד לי בבית הספר, למה שלא תדגמני. ככה זה התחיל. משם התגלגלתי לנערת השנה של מעריב לנוער, וכשזכיתי הייתי מלאה באמביציה. זאת הייתה הדרך שלי לפלס את דרכי לחברה, מוטיבציה מטורפת לקבל הכרה".

- ואז גילית שיש חו"ל.

"נסעתי מטעם התחרות למילאנו, דירה ענקית, עם המון דוגמניות ואודישנים. לא הייתי בחו"ל קודם ורציתי עוד. בארץ לא רצו אותי, כי המראה לא עבד כאן, הרגשתי לא שייכת".

- עזבת את הלימודים לטובת הקריירה.

"לקח לי שנה לשכנע את ההורים. הם עירבו פסיכולוגית, ובסופו של דבר היא אמרה להם, די, שחררו אותה. זה היה צעד מאוד אמיץ מצדם לתת לילדה בת 17 לצאת לקריירה בחו"ל, בעיקר כי עד אז חייתי בקריית מוצקין, במעטפת מחבקת, בלי שום צורך להתאמץ. אבל הייתה לי אש בפנים שהייתה חייבת להתפוצץ. זה התחיל מגיל 13, כשהיינו לוקחות טרמפים ל'אלנבי 58' בתל אביב לבלות. רציתי להיות בעיר גדולה. החלטתי להגיע לסוכנות הכי טובה, התחלתי לחקור, והבנתי שאני רוצה להגיע לסוכנות של קייט מוס ושל שירז טל בפריז. התייצבתי שם והתקבלתי".

- זה לא טריוויאלי להיות כל-כך ממוקדת מטרה בגיל כל-כך צעיר ולדעת לשווק את עצמך ככה.

"אני הנעתי את זה, חד-משמעית. רציתי לעשות משהו אחר מההורים. אבא משווק קרמיקות ואימא מנהלת בסניף פרפקט ליין. הם אנשים חרוצים, עובדים, אבל נראה לי שרציתי להפתיע את עצמי. הבנתי שאם אני עושה משהו, זה בשביל התשוקה. ראיתי מספיק את ההורים סובלים, כשעברו סיטואציות כלכליות קשות, וזה גרם לי להבין שאם לא אלך עם עצמי עד הסוף, אגיע למקומות האלה".

- המוטיבציה הייתה לעשות כסף?

"רציתי להביא כסף והייתה גם מוטיבציה של הצלחה, שילוב של הכרה וזוהר, שאני אהיה הישועה המשפחתית. יש בי האמונה שזה יקרה, אבל אני עדיין לא שם כלכלית. זה גם לא לעשות משהו רגיל. אנחנו דור אחר מדור ההורים - דור שרוצה להעז. בשנה הראשונה בפריז חטפתי כאפה רצינית של בדידות. החזקתי בציפורניים, אבל לא הראיתי לאף אחד שאני סובלת. זה עשה אותי מה שאני היום".

- ודאי היה רגע שאמרת די, לא יכולה יותר.

"לא רציתי להפסיק לרגע; גם כשהסוכנת אמרה לי, לכי תעשי מנוחה של שנה. אני לא אחזור בלי כל המדליות".

- ואיפה הייתה המוזיקה?

"כל הזמן ברקע, איתי. הכרתי המון מוזיקאים בלונדון - את הסולן של טייק ד'את, את אלטון ג'ון, נפתחתי. כשחזרתי לארץ למדתי על גיטרה".

- ואיך הייתה החזרה?

"הלם תרבות ברמה קיצונית. לא התחברתי לתל אביב. נהגי מוניות עצבנו אותי, הייתי צריכה לפרנס את עצמי, אז התחלתי לעבוד כברמנית. התחלתי לחשוב על משחק. קבעתי פגישה עם אייל כהן, מלמלתי, והוא זיהה בי משהו והתחיל לתת לי שיעורי משחק פרטיים. היו כמה מעידות של חזרה לחו"ל, שלא עבדו, וזה גרם לי ללכת ללמוד שנה במכינה של ניסן נתיב, ואז התקבלתי ליורם לוינשטיין".

- דגמנת כדי להתפרנס?

"לא. מחקתי את הכול. לא יכולתי עם הדימוי של חן הדוגמנית. הבנתי שהדוגמנות ברמות הגבוהות זה רק ביזנס וכסף וזוהר, שמשלמים עליהם מחיר".

- לאן כיוונת? לקולנוע, לתיאטרון?

"לתיאטרון פחות. קולנוע הכי השפיע עליי".

- ומה עם התיאטרון הממוסד?

"אני לא יודעת אם אני מתאימה לממסד, אבל למדתי כדי לסיים משהו בחיים שלי. לא סיימתי בגרות, לא עשיתי צבא מטעמי בריאות, ולוינשטיין היה בשבילי מוסד".

- איך שיווקת את עצמך כשחקנית?

"כמו בגיל 16, כשהייתי דוגמנית. זה אצלי בילט אין. עשיתי התאמה בין המשחק לדוגמנות, וכבר בשנה א' דאגתי שיכירו לי את זוהר יעקובסון, והייתה לי סוכנות. כל התקופה הזאת היה לי קשה עם העובדה שלא קטפתי את הפירות בדוגמנות. לקח לי שנים לשחרר. נפרדתי מזה לגמרי. המשחק היה תחליף לסיפוק ולגדילה. למדתי לעשות אודישנים, ואני כבר מגיעה לשלבים האחרונים. יש השקה בין דוגמנות לקולנוע - הדימויים, ההשתנות, ההוויה".

- ואז הגעת ל"נמס בגשם".

"מורן מרציאנו (מלהק), שהכיר אותי וידע שבווג הראשון שלי הצטלמתי כמו בחור, הראה את התמונה שלי לבמאי. ידעתי שאני חייבת לעשות את הסרט הזה. עשיתי גם תפקידי אורח בסדרות. הייתי רוצה להיות מיינסטרים, אבל כנראה זאת לא אני, זה עניין של בחירות".

- אולי אילו היית משתתפת בטלנובלות ובתפקידי הנחיה היית מלוהקת גם למיינסטרים.

"לא רציתי הנחיה כי ידעתי שזה לא אני. זה כמו שלא עשיתי ספורט אילוסטרייטד וגם עשיתי את הווג הצרפתי. רציתי להיות שחקנית בקאמרי או בהבימה, ולא, לא קטפו אותי לתיאטרון. היקום בא אליי והראה לי לאן אני מיועדת".

- הסרט עשה את התפנית המיוחלת?

"זה תפקיד של פעם בחיים. כמו זה של הילארי סוונק ב'בנים אינם בוכים'. לאט-לאט אני מתקרבת לוורסטיליות משחקית שמקרבת אותי למיינסטרים. אנשים שמכירים אותי, כמו דורון ערן, שלקח אותי ל'הבורר', תפקיד הכי מיינסטרימי. ב'הצרות שלי עם נשים' עשיתי תפקיד של קלולס, הכי לא אני. ערן פסח, הקואוצ'ר שלי למשחק, שליווה אותי לאורך הלימודים בבית הספר, הכין אותי לאודישנים ובזכותו קיבלתי את הפרס על 'נמס בגשם'".

- ועכשיו, "המחשפות" סחבו אותך מהמסלול של קריירת המשחק.

"אתה חולם להיות ככה וככה, ואז באה הצעה כזו. הכרתי את יפעת נץ בתקופה שבה חיפשתי את עצמי, גרתי עם אחי, ואורלי פרל לימדה אותי לנגן בגיטרה. מלאני פרס שמעה אותי ודחפה, תמשיכי לנגן. היו לי לחנים קטנים שהתביישתי להשמיע. היו לי פחדים נוראיים, אבל גם צמחה לי אמביציה מטורפת, כמו בתחילת הדוגמנות, להצליח, להגיע מעבר לים".

- בלי ללמוד מוזיקה בצורה מסודרת.

"גיליתי שאני מוזיקלית. התחלתי לכתוב ולהלחין אחרי בית הספר. היה קשה לי להתמודד כלכלית כי לא הרווחתי. התרחקתי מהדוגמנות; הייתי מלצרית, ברמנית, והיו לי גיטרה וקלידים בבית, אז צללתי לשם".

- כמו שפתאום התחלת לרקוד במופע של שרון אייל.

"שהיא הכי לא מיינסטרים. הערצתי את שרון, היא מאסטר, הכי יפה בעולם".

- רקדת בעירום.

"מטושטש. הייתי באטרף להתקבל לתיאטרון גדול, ואז היא הגיעה. עכשיו זה נגמר והגיעו 'המחשפות', שאני מתכוונת להתאבד עליהן. חזרתי לדוגמנות, בקטנה, בפרויקט של תמר קרוון, שיחקתי בסרט של שירה גפן, 'בורג', ואני עובדת על הצגה בפרינג'. אני כבר לא מגדירה את עצמי - שחקנית, זמרת, תיאטרון, קולנוע; אני אמנית".

אישי: 30, רווקה, גרה בתל אביב קריירה: דוגמנות: קמפיינים בינלאומיים, לרבות לדולצ'ה וגבאנה ולקנת' קול. קולנוע: "מלח ים", "נמס בגשם", "סרק סרק". טלוויזיה: "הצרות שלי עם נשים", "הבורר". תיאטרון: "גבול" "עכבAרים". מוזיקה: סולנית "המחשפות". ריקוד: "האוסן" של להקת שרון אייל עוד משהו: בגיל 15 נבחרה לנערת השנה של "מעריב לנוער"

עוד כתבות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות