הנקראות ביותר

"אני שמח שמישהו נהנה מההשקעה בעבודות שלי יותר מאשר במניית טבע"

עבודתו של עדי נס, "הסעודה האחרונה", שנמכרה תמורת 377 אלף דולר, נמכרה ב-2000 תמורת 3,000 דולר בלבד ■ קפיצת המחיר - עדות למעמדה המתחזק של אמנות ישראלית ■ ומה מקבל האמן? הרבה כבוד ואף לא דולר אחד לכיסו

כאשר עדי נס צילם את "הסעודה האחרונה" ישב אחד משחקני ה"חיילים" בהפסקה בין צילומים ובהה בחלל. "ככה בדיוק אני רוצה אותך", אמר לו נס, והעביר אותו למרכז השולחן. הבחור ניסה להסביר שרק הוריד לרגע את המשקפיים והוא לא רואה כלום, אבל ההחלטה נפלה. בהמשך היום הוא נותר כך, בעיניים מצועפות, נראה ובלתי רואה, אולי כמו ישו לפני נפילתו בידי הרומאים.

היצירה ללא כותרת ("הסעודה האחרונה", 1999), שנמכרה שלשום בסותבי'ס ניו-יורק תמורת 377 אלף דולר, הייתה עותק רביעי בסדרה בת 5 עותקים, שחלקם נמצאים באוספי מוזיאונים. זוהי הפעם השלישית שבה העותק הספציפי שנמכר שלשום מגיע למכירה פומבית והוא שובר את השיא הקודם, ויחד עימו את שיא המחיר לצילום ישראלי ולאמן ישראלי בן-זמננו.

המוכר הוא אספן אמנות אמריקאי, שקנה אותה בשנת 2000 ב-3,000 דולר. האמן קיבל עליה 1,500 אז דולר. הקונה הוא אספן בינלאומי שביצע את הרכישה בטלפון ולא ישב באולם המכירה.

- עדי נס, איך אתה מרגיש ביום שאחרי שיא מחיר כזה?

"עקבתי אחרי המכירה און-ליין וזו דינמיקה מרתקת. זה מרגש. זה גם קצת כמו עם ילד. לעבודות יש חיים משל עצמן. ליצירה יש את הכוח שלה, ויש לה מעריצים משלה, לא שלי", אומר נס, אב לארבעה ואמן רב-הישגים.

סיגל מרדכי, מנכ"לית סותבי'ס ישראל, אומרת כמה שעות אחרי שנחתה מניו-יורק: "במכירה הזו קטפנו את הפירות של שנים של עבודה. זו הייתה המטרה של העברת המכירות לניו-יורק (מאז 2004, ח.פ.ר) - החשיפה של אמנות ישראלית לקהל בינלאומי.

"בימים שלקראת המכירה היה מרתון של מפגשים עם קבוצות ויחידים, הקהל הבינלאומי נמשך למכירה זו בזכות המספר הרב של עבודות איקוניות, אימג'ים שכבר מוכרים לו מתערוכות בארץ ובעולם. היה פה ייצוג מאוד מוצלח, כמעט מוזיאלי, של אמנות ישראלית, וזה יצר דיאלוג מצוין עם האספנים האמריקאים. זו פעם ראשונה שהרגשנו שליצירות האמנות העכשווית יש המון כוח".

עוד במכירה: עבודת הווידיאו - Dead See, של סיגלית לנדאו, נמכרה ב-120 אלף דולר. מרדכי: "לווידיאו יש פחות אספנים. העבודה עצמה עוררה התפעלות והתפעמות. אנשים בתצוגה צפו ולא רצו לעזוב את העבודה מתחילתה ועד סופה - 11 דקות. אבל מבחינה מסחרית יש פחות אספנים לווידאו מאשר לציור ופיסול. הוא נמכר במחיר מאוד יפה ממהדורה שכבר אין עוד עותקים ממנה".

- מה יוצא מזה לאמן?

"כבוד", היא אומרת בחיוך רחב.

- ו...?

"מבחינה מסחרית חשוב שיהיה לאמן שוק משני (מכירה בין אספנים, בדרך כלל במכירות פומביות - ח.פ.ר). ברגע שנוצר ביקוש והעבודות מחליפות ידיים, זו נקודה משמעותית בקריירה של האמן. אם זה ישפיע על מחירי העבודות הבאות שלהם - אני לא יודעת, כי מדובר ביצירות איקוניות. אצל יהודית (סספורטס ח.פ.ר), אולי כן, כי אצלה אלה עבודות מאוחרות והיא ממשיכה באותו קו. אצל סיגלית או עדי לא בטוח, אבל בוודאי שזה יוצר באזז גדול וגיבוי, כאמנים שהמוניטין שלהם מגובש ויש מודעות אליהם. אנשים יזכרו את זה. זה לא הולך לאיבוד", מבטיחה מרדכי.

עירית זומר, בעלת גלריה זומר שמייצגת את נס, לצד גלריות יוקרתיות בפריז ובניו-יורק, מברכת על ההישג: "אני מאוד שמחה. זה מוכיח שוב את הרלבנטיות והערך העל-זמני של היצירה הזו ושל העבודה של עדי. זו לא הברקה חד-פעמית.

"האבסורד הגדול הוא שמי שמוכר במכירות הפומביות הם האספנים ולאמן אין כל חלק בהצלחה. זו שאלה קשה אם לאספנים יש חוב מוסרי לתת 'מעשר' לאמן, שבנה לו מוניטין בעבודה קשה לאורך השנים".

- סיגל מרדכי, יכול להיות מצב שבו חברות המכירות יחליטו להעביר אחוז מסוים מההכנסות לאמן חי?

"זה לא בידינו, זה עניין של חקיקה. בבריטניה ובצרפת ואולי גם בהולנד למיטב ידיעתי, יש חוק שמחייב העברת תמלוגים לאמנים - אבל אני לא בקיאה בנושא".

- עדי נס, מה הקשר בין מחיר השיא הזה לחיים שלך?

נס: "למכירות כאלה יש השפעה עקיפה ולא מיידית, אבל זה נחמד שהשוק מביע אמון".

- אתה יודע מראש, בזמן העבודה, איזו יצירה תקבל מעמד איקוני כזה?

"לפעמים אני חושב שאני יודע. זה קצת דומה לזמר שמשחרר אלבום לעולם ויש איזה סינגל שהופך ללהיט. בתערוכה האחרונה, 'הכפר' היה ברור ש'הבשורה' תהיה העבודה הכי איקונית - זו עבודה שהעוצמה שלה נגעה בהרבה אנשים". בעבודה זו נראית משלחת נושאת בשורה לאם בפתח ביתה, היא מעוררת קונוטציה ברורה לביקור המבשר על מות בן משפחה.

"לייצר אייקון זו לא חוכמה", מוסיף נס. "עושה את זה כל מעצב גרפי וקופירייטר במיתוג מוצר. השאלה היא איך ליצור אייקון שיש לו אורך חיים על-זמני.

"'הסעודה האחרונה' יצאה לאוויר העולם בתקופה משמעותית - עם נסיגת צה"ל מלבנון. החייל ה-1,543 נהרג ואהוד ברק הכריז על הנסיגה. היא קיבלה הרבה כיסוי בעיתונות בינלאומית, בגלל ביקור האפיפיור בארץ.

"בעיניי כמובן ההערכה הכספית היא הכי שולית. אבל אני רואה את ההשפעה של מחיר כזה בחשיפה לקהלים חדשים, שפתאום מודעים לעבודות שלי וגם העניין בצילום ישראלי בכלל מתרחב. וזו החשיבות. זה הכוח שנוצר במעבר של מכירות סותבי'ס מתל-אביב לניו-יורק".

- אתה לא מתוסכל מהרווח שאין לך חלק בו?

"השוק המשני חשוב ואין צורך להילחם בו. אמנים לפעמים מתאכזבים שעבודות מגיעות לשם - למה מוכרים אותי? זה עניין של אגו. אבל אני שמח שמישהו נהנה מההשקעה בעבודות שלי יותר ממניית 'טבע'. זה יופי שהאמן הצעיר יכול לפרגן לאספן הבוגר".

לדברי זומר, למכירה גרנדיוזית אין השפעה ישירה על מחירי השוק: "אנחנו בגלריה לא משנים את המחירים. אין לנו אינטרס שהעבודות יגיעו למכירות הפומביות ואנחנו לא רוכבים על גל של מחיר גבוה וגם לא נבהלים ממחיר נמוך או מעבודות שלא נמכרו, אנחנו עובדים לטווח ארוך".

טווח המחירים של עבודותיו של נס בגלריות רחב, ונע בין 7,000 ל-100 אלף דולר. "זה תלוי בסדרה, בגודל התמונה ובמספר עותקים (אדישנים) שכבר נמכרו", מסבירה זומר.

בסותבי'ס, נמכרה השבוע גם עבודה של יהודית סספורטס תמורת 67.5 אלף דולר. "זה מעל למחירי עבודותיה בגלריה, אבל רוב העבודות שלה מתומחרות סביב 50 אלף דולר", אומרת זומר. "אני חושבת שזה סיכון גדול של סותבי'ס, שלוקחים אמנות ישראלית עכשווית ומציגים אותה לקהל אמריקאי ובינלאומי. יש כמובן יתרון לאמנים שמוצגים בעולם ומיוצגים בגלריות בינלאומיות וכבר מוכרים לקהל בחו"ל. הרבה פעמים הביקוש קשור לקונטקסט שבו העבודה מוצגת".

ייתכן שהעובדה שהם מוצגים במכירה "הישראלית" מבודדת את האמנים מהזירה הבינלאומית של אמנות עכשווית. לשאלה אם הם לא יכולים לעלות במכירה ללא הזיהוי הישראלי, בסותבי'ס למשל, עונה מרדכי: "הם יכולים. למשל עם אורי גרשט ויהודית סספורטס כבר עשו זאת. אבל אצלנו הם זוכים ביותר בולטות. ראינו בקהל אספנים מוכרים וחזקים, גם כאלה שתומכים במוזיאונים בישראל אבל גם אספנים שהגיעו מהזירה הבינלאומית", אומרת מרדכי.

- אז חלק מהעבודות האלה חוזרות למוזיאונים בארץ, בתרומה?

"אני לא חושבת שיש כאן קנייה פילנטרופית. אלה אספנים שחושבים שהאמנות הישראלית מרתקת ושהדבר שהם רואים הוא טוב לביתם".

זירה מניפולטיבית

ניר הוד, שבמכירה של סותבי'ס נמכרה עבודה שלו מסדרת הפורטרטים האנדרוגיניים של חיילים וחיילות, נהנה בשבועיים האחרונים מתשומת לב עולמית, לאחר שמהדורה בת ארבעה פסלים שלו נמכרה ביריד האמנות ארט באזל מיאמי ב-250 אלף דולר לפסל. מדובר ביצירה "פעם הכול היה הרבה יותר טוב, אפילו העתיד" - כיפת זכוכית ענקית, בגובה 120 ס"מ, ובה חרגול קידוח נפט נע בינות לפתיתי זהב. "בעבודות שלי אני ממציא את המציאות מחדש וזה לדעתי הקסם באמנות, שיכולה לעשות איזה תיקון של המציאות", אומר הוד ל"גלובס" בשיחה מניו-יורק.

בניגוד לנס, שמעדיף להותיר את יצירותיו ללא כותרת ומאפשר לקהל להגדיר אותן (כך מתקבעים הכינויים ליצירותיו), הוד רואה בשמות העבודות חלק חשוב מהיצירה. "לפעמים יש לי שם לפני העבודה".

- השם הוא כמו בריף, מעטפת שלתוכה אתה יוצק תוכן?

"לא. זה סטייט-אוף-מיינד. זה כמו לשמוע שיר באוטו שמשפיע על כל הלך הרוח והנהיגה שלנו משתנה בהתאם. יש פרדוקס בסדרות שלי, כך עם פסי הקוקאין על הזכוכית בעבודה 'הלילה בו עזבת' וגם הפעם".

ואכן, חרגול הקידוח הפוצע את האדמה, שמשדר משהו הרסני וקשוח, נמצא בסתירה מול כיפת השלג הסכרינית, הפנטזיה התיירותית שבתוכה הוא נתון. "כילד תמיד הייתי כל-כך מוקסם מזה. לנו לא היה שלג והכיפות האלה היו כמו משהו רחוק ופנטסטי, מושלם. היום אני שונא שלג", הוא מתוודה.

- הבאת את המדבר לתוך הקונבנציה הזו.

"נכון. זה חיבור סוריאליסטי של דיבור על שחיתות, על כסף, כוחניות, מוות, לעומת הדבר השלם הטהור והפנטזיה המושלמת הזו".

- אתה מצפה למחירים גבוהים יותר במכירות פומביות?

הוד: "השוק המשני חשוב מאוד להיכרות של אספנים עם אמן, אבל מכירה פומבית היא זירה מניפולטיבית. המכירות הפומביות מבוססות על 60-80 שחקנים ראשיים ובחוץ יש עוד הרבה אספנים ומתעניינים".

התיוג הישראלי מפריע לאמן בזירה הבינלאומית?

הוד: "אני חושב שבמידה מסוימת כן, אבל זה מעולה שאמנות ישראלית מתקבלת בהצלחה כזו גדולה וזה הולך ומשתפר. אנשים בעולם לא מעניין אותם בדיחות של הגשש החיוור ולא אריק איינשטיין, אבל עבודות אמנות של סיגלית (לנדאו) או עדי (נס) - העבודות שבאמת טובות מדברות בשפה אוניברסלית. "צריך לראות את התמונה הגדולה ולא להסתנוור ממחירים גבוהים. לכל אמן יש עבודות יקרות יותר ופחות. ההייפ מסביב הוא נחמד, אבל צריך לדעת פרופורציות ולשמור על מקצוענות".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות