"הנדל"ן בישראל נפיץ; פוטנציאל נזק גרוע מהסאב-פריים"

אמיר איל, יו"ר קבוצת איל, השולטת בבית ההשקעות אינפיניטי: "כשהריביות יעלו אי-שם בעתיד, ההחזרים החודשיים יעלו לסכומים שלא יוכלו לשלם, והם עלולים להפסיד את מלוא ההון העצמי שהשקיעו"

"המצב בשוק הנדל"ן בישראל נפיץ ובעל פוטנציאל נזק הגרוע ממשבר הסאב-פריים בארה"ב. אנשים לוקחים משכנתאות בהיקף ולתקופה העלולים להביא עליהם לאסון כלכלי למשך שנים ארוכות. כשהריביות יעלו אי שם בעתיד, ההחזרים החודשיים יעלו לסכומים שלא יוכלו לשלם והם עלולים להפסיד את מלוא ההון העצמי שהשקיעו. לצערי, בשלב זה עדיין אין סימן אמיתי לפתרונות מכיוון הממשלה על אף שהיא מכהנת כבר למעלה משנה וחצי והנושא בוער". כך אומר היום אמיר איל, יו"ר קבוצת איל, השולטת בבית ההשקעות אינפיניטי.

קבוצת אינפיניטי, המנהלת כיום נכסים בהיקף של כ-32 מיליארד שקל, סיכמה את 2013. איל התייחס למפת הפעילים בשוק שנתיים-שלוש קדימה: "אני צופה העלמות מהמפה של עוד 3-4 בתי השקעות כל אחד מסיבות שונות. אנחנו רואים שמרבית המיזוגים מתרחשים בתקופות משבר, כאשר ההכנסות קטנות, ההוצאות גבוהות ומי שממונף נשבר. הדוחות הכספיים מראים בהחלט שיש כמה גופים 'שבירים' הנמצאים 'על המדף'. בהתבסס על מאזן הקבוצה הכולל הון עצמי מהותי ללא חוב, אנו מתכוננים בשנת 2014 לבצע רכישות נוספות ובוחנים הזדמנויות בתחומי הפעילות שלנו".

עוד אמר איל: ה"מפץ הגדול" שהחל בשנת 2005 עם ועדת בכר להפחתת הריכוזיות בשוק ההון וצמצום ניגודי העניינים המובנים בפעילותם של המתווכים הפיננסים בשוק ההון הישראלי, הופך ל-"ריכוז הגדול". "כיום ברור שחוזרים את כל הדרך חזרה: התמזגות מסיבית של בתי השקעות בשוק ההון הישראלי ויצירת סיטואציה של מיעוט דעות אשר אינה מטיבה לשוק בכלל ולחוסך הישראלי בפרט".

רו"ח בנימין איל, מנכ"ל אינפיניטי ניהול השתלמות וגמל, אמר כי "הציבור מובל כ'צאן לפנסיה'. תיקון 3 שנכנס לתוקף משנת 2008 למעשה הנציח עיוותיים בשוק הפנסיוני הישראלי וחיזק את מוצר הפנסיה על חשבון קופות הגמל. בעוד שחסכון הגמל הינו אישי ונפרד, ברור כבר היום שחוסכי הפנסיה החוסכים כקולקטיב, יהיו כפופים לקיצוץ זכויות גורף אשר יעמיד את הפנסיה שלהם על עשרות אחוזים פחות מזכויותיהם המוצגות כיום. עלייה בתוחלת החיים וגרעונות אקטואריים לא יותירו מקום אלא לקיצוץ זכויות פנסיוניות וירידה דרמטית ברמת החיים בפרישה. זו ממש הטעייה של הציבור לשלוח את כולם 'על עיוור' לסוג חסכון פנסיוני אחד אצל 4 גופים מנהלים עיקריים, תוך ריכוזיות יתר בוטה".

הוא מוסיף, כי סגירת האפשרות לחסכון הוני לטווח בינוני/ארוך (קופות הגמל המסורתיות), עודדה את האזרחים החוסכים להפנות משאבים לטובת צריכה ולא חסכון, כאשר בהחלט ניתן לייחס חלק מעליות המחירים בשוק הנדל"ן הישראלי בשנים האחרונות כנגזרת של מהלך זה. מעבר לתועלת המיידית של פתיחתו מחדש של אפיק קופות הגמל כאפיק חסכון פנסיוני הוני, הרי שלמחוקק יש הזדמנות להשתמש בו ככלי חסכון למטרות נוספות לתועלת הציבור, למשל: קופת גמל לחסכון ללימודים, מכשיר הוני שהטבת המס בו תותנה לשימוש בכסף לטובת השכלה גבוהה (חסכון לילדים).

איל התייחס לנושא חסכון פנסיוני אישי וציין שלמרות שבעולם יותר ויותר כספים פנסיוניים מושקעים באמצעות ניהול מותאם אישית, הרי שבישראל המודל החכ"ם עדיין מתעכב ולא נראה כרגע מתי יוחל. "על המחוקק להתיר לחברות מנהלות הגמל לפתח מוצרי חסכון ואנונה שיהוו תחרות לפוליסות החסכון שמשווקות חברות הביטוח. בשני המקרים מדובר על מערכות ניהול זכויות עמיתים ואין סיבה שלא לאפשר פעילות זו אצל חברות מנהלות".

שוקי המניות ימשיכו לעלות בחודשים הקרובים

גיל לוי, מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות העריך כי כלכלת ישראל תמשיך להציג נתוני מאקרו טובים: גירעון ממשלתי על פי היעד, שיעור אבטלה נמוך, אינפלציה נמוכה ושיעור צמיחה גבוה ביחס למדינות המפותחות. יחד עם זאת, השקל החזק ייצור בעיה קשה למגזר היצוא ומאיים על תעשיות שלמות. חוזק המטבע יהווה אלמנט קריטי להמשך צמיחת המשק וביצועיו.

לוי מעריך שיש סיכוי גבוה לירידת ריבית נוספת, ושבנק ישראל יאלץ להתערב באופן משמעותי יותר בזירת המט"ח.

כל אלה מביאים את החברה להמליץ על תיק אגרות חוב במח"מ בינוני בהתבססות על חברות בדירוג השקעה או במח"מ בינוני-סינטטי בגיוון רחב יותר של חברות.

בנוגע לשוקי חו"ל ציין לוי, כי להערכתו כלכלת ארה"ב תמשיך במגמת השיפור אם כי הנתון שפורסם בגין הרבעון השלישי 2013 שהראה צמיחה בשיעור של 4.1% יהיה קשה לשיחזור, בעיקר עקב גידול ברמת המלאים, ההאטה בהוצאות משקי הבית והקיפאון בהשקעה של הסקטור העסקי בציוד. בהקשר לגוש האירו צופה לוי צמיחה מינורית, שיפור כלכלי לא עקבי ולא רוחבי אשר יחייב השקעה סלקטיבית.

לוי מעריך כי שוקי המניות ימשיכו במומנטום חיובי לפחות בחודשים הראשונים של 2014, ולפיכך ממליץ על מרכיב מנייתי גבוה יחסית. הקצאת המניות המומלצת מפנה כ-65% לישראל (הרוב במדדים מובילים וחלק במניות ספציפיות), כ-20% לחברות בארה"ב (במדדים מובילים, בדגש על מדדי המניות הראשיים), כ-10% להשקעה באירופה (בדגש על ענפי הפארמה, הפיננסים וחברות MID-CAP בתחומים שונים). והיתרה באסיה בדגש על סין והודו.