מי רוצה להיות מיליונר? עמי גניגר כבר הצליח

השקעה בחברת המדיה הבריטית Avesco הניבה לתיא השקעות, שבשליטת עמי גניגר, רווח מצטבר של כ-80 מיליון שקל ב-4 שנים

תשואה של יותר פי 5 על ההשקעה בפרק זמן של ארבע שנים - זהו בתקציר סיכום ההשקעה המוצלחת של תיא השקעות, שבשליטת עמי גניגר, בחברת המדיה הבריטית Avesco.

היום נסחרה מניית תיא השקעות בעלייה של 13%, לאחר שאמש הודיעה החברה, המנוהלת על ידי יואב פרץ, כי את הרווח שנוצר ל-Avesco כתוצאה מזכייה בתביעה משפטית נגד קונצרן הבידור וולט דיסני, תחלק האחרונה כדיבידנד לבעלי מניותיה. בנוסף, הודיעה תיא כי בכוונתה למכור את מרבית מניותיה ב-Avesco לחברה עצמה (בדרך של Buy-Back).

Avesco, שמניותיה נסחרות בבורסה המשנית של לונדון תחת (סימול: AVS.LN) לפי שווי של 57.6 מיליון ליש"ט, מספקת באמצעות מספר חברות ציוד ושירותים לאירועים ולענפי השידור והבידור, תמיכה טכנית לכנסים, אירועי ספורט, מופעי מוזיקה ותוכניות טלוויזיה.

במהלך המשבר הפיננסי של 2008-2009 החברה חוותה ירידה משמעותית בהיקפי הפעילות ובמחזורים שלה, בעקבות ירידה בהיקפי הפרסום, מה שגרר נפילה בשוויה. בתיא, שחיפשו השקעות בחו"ל בתחומי המדיה והטלוויזיה, זיהו את ההזדמנות בחברה האנגלית, ובשנים 2009-2010 רכשו 29% מהון המניות של Avesco, בהשקעה של 3.5 מיליון ליש"ט.

הפיכתה של תיא לבעלת מניות גדולה ב-Avesco לוותה גם בכניסה של נציגיה, גניגר וכרמית חובש, לדירקטוריון החברה האנגלית. בשלב זה כבר היה ידוע כי Avesco הינה חלק מקונסורציום שהגיש תביעה נגד קונצרן דיסני.

הפיצוי מדיסני יחולק כדיבידנד

השותפים בקונסורציום, בהובלת חברת Celador, היו הבעלים של פורמט התוכנית "מי רוצה להיות מליונר", וחתמו בתחילת העשור הקודם על הסכם להקמת שותפות עם דיסני העולמית לשימוש בפורמט. דיסני לא העבירה לקונסורציום את התמלוגים שהתחייבה לשלם, בטענה כי ההוצאות היו גבוהות מההכנסות שהניב הפורמט, והצדדים נכנסו לסכסוך שהגיע לבית המשפט האמריקאי.

במארס האחרון, לאחר שמונה שנים בהם התנהל המשפט בערכאות שונות, קבע ביהמ"ש כי דיסני תשלם לקונסורציום 319 מיליון דולר, לאחר שהסכום תפח לאורך השנים בשל תוספת ריבית והצמדה. חלקה של Avesco במיזם עמד על 25%, וחלקה בתמורה הסתכם נטו בכ-70 מיליון דולר לאחר הוצאות בגין המשפט.

סכום הפיצוי התקבל בקופתה של Avesco בחודש יוני, וכעת כאמור היא החליטה לחלקו כדיבידנד למשקיעים, בהיקף של 28.5 מיליון ליש"ט. חלקה של תיא בדיבידנד עומד על 8.6 מיליון ליש"ט. ומאחר שעבור מכירת מניותיה ב-Avesco חזרה לחברה אמורה תיא לקבל כ-9.4 מיליון ליש"ט, הרי שבסך הכול ינבעו לה מדיבידנד ומהמכירה 18 מיליון ליש"ט, או 103 מיליון שקל. מדובר ברווח מצטבר של כ-80 מיליון שקל על ההשקעה.

תיא תישאר עם החזקה של 1.1% במניות Avesco בשווי של 630 אלף ליש"ט, אותן אינה יכולה למכור בשלב זה מסיבה טכנית. בכוונת החברה למכור גם אותן, כשהדבר יתאפשר, במהלך הרבעון הראשון של 2014.

מנכ"ל תיא, פרץ, אמר היום ל"גלובס" כי "החלטנו למכור את ההחזקה בחברה כי השבחנו את הערך". באשר לשימוש שייעשה בתמורת המכירה והדיבידנד אומר פרץ, כי "האסטרטגיה של תיא היא להשקיע את מרב המשאבים מחוץ לישראל, ונחפש השקעות שונות בתחומי המדיה בעולם. באשר לחלוקת דיבידנד, זה נתון להחלטת הדירקטוריון, ואחרי שהכסף ייכנס - הוא יקבל החלטה האם לבצע חלוקה".

שווי תיא הוכפל

כאשר ביצעה תיא את ההשקעה ב-Avesco, עמד שוויה בבורסה המקומית על כ-60 מיליון שקל. מאז, ובעיקר בשנה האחרונה, הכפילה המניה את ערכה, כך שתיא נסחרת היום לפי שווי של כ-128 מיליון שקל. נציין, כי מלבד ההשקעה ב-Avesco, מחזיקה תיא גם ב-65% מהבעלות על אולפני הרצליה, וכן ביצעה השקעות שונות בהיקף קטן בחברות נוספות בתחומי המדיה.