תמונות ומחירים: כל המכוניות החדשות שינחתו כאן ב-2014

שוק הרכב החדש בישראל עדיין מוכה במיסוי מעוות ולא מיישר קו עם העולם המערבי בכל הנוגע לקבלת ההחלטות על רכישת רכב והשימוש בו ■ אבל דווקא 2014 מסמנת כיוון אופטימי ■ מה מחכה לנו על הכביש בשנה הבאה?

21 מיליארד שקל. זה, פחות או יותר, הסכום שיעבור מכיס לכיס בשוק הרכב הישראלי על רכישת רכב פרטי חדש בלבד בשנת 2013. לכך יש להוסיף עוד כ-25 מיליארד שקל שיוציאו נהגים וחברות על רכישת דלק לרכב פרטי, ועוד "כסף קטן" בהיקף של 12-15 מיליארד שקל על חלפים, תיקונים, ביטוח, אגרות ורכישות של כלי רכב משומשים.

לפחות 50% משוק הרכב החדש בישראל, שנרכש על-ידי לקוחות פרטיים, הוא בגדר "זירה פתוחה" שבה הלקוחות יכולים לבחור ולהתייחס לכלי רכב חדש כמו מה שהוא באמת: מוצר יקר ומתוחכם עם היסטוריה, אג'נדה שיווקית ו"אישיות" ייחודית, שנוצר ונהגה בידי מיטב המוחות ההנדסיים והיצירתיים של תעשיית הרכב הגלובלית.

איך תיראה תמונת שוק הרכב הישראלי ב-2014? בעיקרון, יש שני גורמים מהותיים שיכולים להשפיע מהותית על מחירי הרכב בישראל: שערי המטבע והמיסוי. החוזק יוצא הדופן של השקל הוריד השנה את המחירים בפועל של הרבה כלי רכב חדשים בשוק - לא את המחירים "הרשמיים" שמופיעים במחירוני היבואנים, אלא המחירים שבהם נמכרים כלי רכב אחרי מבצעים, הנחות, טרייד-אין ומיקוח. הפער מגיע לכמעט 10%-15% בין מחירי העסקאות למחירון בפלחים רבים של השוק. אם השקל ימשיך להיות חזק ב-2014, הפער הזה ימשך ויתרחב. אולם אם מטבעות הייבוא יתחזקו, הפער בין מחירי המחירון למחירי העסקאות עלול להיסגר מידית.

אחרי שורה של צעדי רגולציה "קוסמטיים" ב-2013, לא ידוע לנו כרגע על עוד צעדי מיסוי שמתכנן האוצר בתחום הרכב או בתחום הליסינג (שווי שימוש) וגם לא לגבי הקלות במס הקנייה המנופח. משרד התחבורה ממשיך לקדם רפורמה בתחום רגולציית הרכב, שעליה נטען בעבר כי היא "תוריד משמעותית את מחירי הרכב החדש". כרגע, קשה לנו מאוד לראות איך זה בדיוק קורה. בקיצור, פחות או יותר אותו הדבר.

התחום המסעיר יותר הוא ההתקדמות הטכנולוגית שכוללת יותר בטיחות ויותר גאדג'טים. בתחום תיבות ההילוכים ניכרה בשנה החולפת נטישה הדרגתית של התיבות האוטומטיות המקובלות לטובת תיבות רציפות (CVT) וכפולות מצמדים. ב-2014 נראה כאן יותר תיבות אוטומטיות רגילות עם שמונה ואפילו תשעה הילוכים, ולא רק ברכבי יוקרה. אפשר לצפות גם לתיבות אוטומטיות כפולות מצמדים מדור חדש, שכבר עברו את מחלות הילדות המוכרות של הפלח הזה. ומה עם תיבה ידנית? אחרי שבשנתיים האחרונות נראה היה שיש התעוררות, ב-2013 צנח דרמטית הביקוש למכוניות ידניות, אפילו בפלח המיני הזולות. קשה לנו לראות שינוי במצב ב-2014.

באגף הבטיחות נכנסה לתוקף ב-2013 רפורמה חדשה של האוצר ומשרד התחבורה, ולפיה יוענק זיכוי במס הקנייה (ליבואנים) על התקנת שורה של אבזרי בטיחות מתקדמים לרכב, כמו בקרת שיוט מסתגלת, התרעה על סטייה מהנתיב ועוד. למרבה הצער, זיכוי המס מכסה כיום חלק זניח מהעלות של מערכות הבטיחות האופציונליות הללו, ולכן נראה אותן רק בכלי רכב יקרים יותר או בכלי רכב זולים, שבהם היבואנים יצליחו לקבל "דיל" מהיצרנים על עזרי הבטיחות.

כמעט כל דגם חדש שיגיע ארצה בשנה הבאה, מהקטנים ועד לגדולים, יצויד במסך מגע כזה או אחר לשליטה על מערכות המשנה. חלק מהדגמים יצוידו גם בשניים ושלושה מסכי LCD, כולל אחד שמחליף את לוח המחוונים המקובל.

מנועים קטנים ומודגשי-טורבו כבשו את השוק כבר ב-2013 ובשנה הבאה המגמה תלך ותתרחב. כיום הציבור הישראלי כבר לא נרתע ממכוניות פאר של 400 אלף שקל עם מנועי ארבעה-צילינדרים בנפח 2 ליטר, או ממשפחתיות עם מנועי 1.2 ליטר טורבו. היצרנים, מצדם, נוהרים לתחום הזה כדי לעמוד בדרישות הפליטה המחמירות של העולם המערבי ובדרישה למנועים חסכוניים יותר.

לעומת זאת, מנועי הטורבו דיזל הסופר-חסכוניים, שבאירופה כבר משיגים כיום צריכת דלק של 30 קילומטר לליטר פלוס-מינוס, לא צפויים לגלות כאן נוכחות משמעותית ב-2014. העדכון האחרון של המס הירוק והמיסוי האגרסיבי על הסולר הופכים אותם ליקרים על גבול הכדאיות הכלכלית ומעבר לו.

ומה עם רכב חשמלי? נראה בשנה הבאה כמה ניסיונות מוגבלים לשווק כלי רכב כאלה ללקוחות "מכורים" ואולי גם לציי רכב, שצריכים להפגין בציבור "תדמית ירוקה". אבל כולם מתייחסים לשוק החדש כאל נישה מוגבלת ואף אחד לא מנסה למכור - לעצמו או לציבור - אשליות של חדירה המונית נוסח "בטר פלייס" זצ"ל. בקיצור - בנזין, אוטומטי וחסכוני.

אאודי: קטנות, גדולות והרבה כוח

אאודי נכנסה לקראת סוף השנה לטריטוריה חדשה עבורה - פרימיום קומפקט סדאן - עם ה-A3 סדאן החדשה והמעניינת. בשנה הבאה ייתכנו גרסאות מנוע נוספות שלה. עוד לפני סוף 2013 נחתה כאן גם אאודי A8, שעברה מתיחת פנים. השינויים העיקריים עדינים יחסית וכוללים פנסי חזית חדשים בטכנולוגיית LED. גם תא הנוסעים עבר שינויים קלים, וקיבל בידוד רעשים משודרג. בתחילת 2014 תגיע אלינו פצצה קטנה של ביצועים: אאודי S1 הקומפקטית, על בסיס סדרת ה-A1, עם שלדה ספורטיבית ומנוע בהספק 211 כ"ס. הביצועים יהיו אימתניים ויציבו אתגר רציני לגרסה החזקה ביותר של המיני החדשה. כל סדרת ה-A1 תעבור מתיחת פנים.

במחצית השנייה של השנה יוצגו גם ה-Q7 החדש - הכביש שטח המפואר של אאודי עם שבעה מקומות - וה-TT הספורטיבית החדשה. ה-Q7, שייחשף כנראה באפריל, יהיה רכב קל וספורטיבי יותר מהנוכחי, תודות לשימוש אינטנסיבי באלומיניום. לגבי ה-TT עדיין אין הרבה פרטים. ייתכן ששתיהן יספיקו לעלות ארצה עוד לפני סוף השנה.

אופל: מכסים כל נישה

אופל תמשיך את הקאמבק המרשים, שרשמה בשנתיים האחרונות בישראל, עם מגוון דגמים חדשים ומחודשים בשנת 2014. הקרוב ביותר יהיה אופל "קסקדה" - גרסת קופה-קבריולה מרהיבה לחמישה נוסעים על בסיס האסטרה. המכונית תגיע אלינו מאובזרת בפאר - עור, מושבים חשמליים, גג קשיח נפתח חשמלית ועוד - ועם מנוע 1.6 ליטר טורבו בהספק של 170 כ"ס. המחירים ינועו, קרוב לוודאי, בין 250 ל-300 אלף שקל.

דגם מרכזי יותר הוא הדור החדש של אינסינייה - מכונית המנהלים של אופל - שיגיע אלינו במחצית הראשונה של השנה. הרכב עבר חידוש מקיף בעיצוב החיצוני והפנימי, והמכניקה תכלול דגם 1.6 ליטר טורבו חדש, עם 170 כ"ס, חיסכון משופר בדלק ואולי גם תמחור אגרסיבי יותר.

אופל מתכוונת להיכנס השנה גם לפלח השוק של פיאט 500 ושות' עם המכונית העירונית האופנתית אופל "אדם", שתגיע ברבעון הראשון. היא תציע עיצוב צעיר ותוסס, שלל אפשרויות להתאמה אישית של צבעים (צבע שונה לגג ולגוף, למשל) ומנועים זריזים. בשלב הראשון היא תשווק רק עם תיבה ידנית, כאשר תיבה אוטומטית תופיע רק בהמשך השנה.

את מבחר החידושים הידועים חותמת אופל "מוקה" החדשה - הנציגה של אופל בפלח המתפתח של רכבי הפנאי הקומפקטיים. המוקה היא האחות התאומה של שברולט "טראקס", אם כי יש לה עיצוב פחות קרבי ותא נוסעים שונה. לארץ היא תגיע היישר עם מנוע הדור החדש - 1.4 ליטר טורבו עם 140 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

אופל אינסינייה / צילום: יח צ
 אופל אינסינייה / צילום: יח צ


אלפא רומיאו: מותחים פנים

אלפא רומיאו כבר הציגה באירופה את עיקר החידושים שלה, שיגיעו אלינו ב-2014. המיטו הקטנה עברה מתיחת פנים קלה, בעיקר בגריל, וקיבלה כמה עדכונים בתא הנוסעים, כולל מערכת מולטימדיה עם מסך מגע וניווט מובנה מבית "טום-טום". למיטו נוספה גם גרסת בסיס עם מנוע 0.9 ליטר שני צילינדרים וטורבו, שמייצר 105 כ"ס מכובדים ומוצע עם תיבה ידנית בלבד. הג'ולייטה עברה עדכונים מעט יותר בולטים, כולל חרטום בעיצוב מחודש, תא נוסעים מעודכן ושדרוג הנדסי. האירופאים יקבלו איתה מנוע דיזל חדש וחזק. אצלנו לא צפוי שינוי מהותי במנועים.

ה-4C קופה המרהיבה, שהייתה אמורה להגיע עוד השנה, תגיע אלינו בטפטוף בתחילת השנה הבאה כאשר הכמויות מוגבלות בשל סדרת הייצור המוגבלת. זו תהיה "מיני פרארי" עם מחיר די אגרסיבי - קרוב לחצי מיליון שקל. אי שם לקראת סוף 2014 צפויה אלפא להציג ספורט-סדאן חדשה ומתקדמת, שתחליף את ה-159. עדיין אין עליה יותר מדי פרטים.

אלפא רומיאו/ צילום: יח צ
 אלפא רומיאו/ צילום: יח צ

אינפיניטי: שינוי מיתוג מקיף

המותג אינפינטי יעבור שינוי מיתוג מקיף כבר בתחילת 2014. כל ליין הדגמים של החברה יקבל שמות חדשים, כאשר חלק מהדגמים גם יעבור חידוש מהותי. הדגם הראשון בסדרה והחשוב ביותר עבורנו הוא ה-Q50, שיחליף את מכונית הספורט-סדאן G37 ויגיע בסוף ינואר. זהו רכב חדש לגמרי באורך 4.78 מ', שמלבד עיצוב חדש וספורטיבי יציע בסיס גלגלים שהוארך ל-2.85 מ' ואת מרחב הפנים הגדול ביותר בקבוצה. תא הנוסעים יתאפיין בעיצוב סופר טכנולוגי עם שניים או שלושה מסכי LCD צבעוניים ותא מטען בנפח 500 ליטרים נכבדים. המנועים יכללו אופציה היברידית עם מנוע V6 בהספק כולל של 302 כ"ס וביצועים רציניים.

בהמשך השנה תופיע בחו"ל ה-G60 קופה/קבריולה, שתחליף את ה-G37 קופה אך תתבסס, לפחות בשלב הראשון, על הקופה/קבריולה הנוכחית. רק ב-2015 היא תיישר קו עם ה-Q50 החדשה.

השלישי בסדרה יהיה הכביש-שטח הקומפקטי 37XE, שייקרא לאחר העדכון QX50. את השם "Q70" שומרת אינפיניטי עבור סדרת ה-M, שמתחרה בב.מ.וו סדרה 5, ואילו רכב הפנאי הענק והמפואר המכונה כיום "FX" יקבל את השם QX70.

החברה תתחיל למכור בתחילת השנה בישראל גם "קרוס אובר" עם שבעה מקומות (מעין תואם אאודי Q7) שייקרא דווקא QX60. זהו רכב גדול ומרווח מאוד, שמפרטיו האירופאיים טרם פורסמו והוא יצויד במנוע V6 חזק. תיתכן גם גרסת טורבו-דיזל לאירופה. אנחנו מהמרים שמחירו בארץ ינוע בטווח של 450-550 אלף שקל.

אינפיניטי/ צילום: יח צ
 אינפיניטי/ צילום: יח צ

ביואיק: תרענן עם גרסה ל"לה קרוס"

השנה החולפת הייתה פאסיבית למדי בחזית ביואיק, וב-2014, אם יוחלט להמשיך את הייבוא לישראל, עשויות השורות להתרענן עם הגרסה המחודשת של הלה קרוס. השינויים המרכזיים כוללים חרטום בעיצוב חדש - עם, איך לא, עיטורי LED אופנתיים - ושדרוג מקיף של תא הנוסעים, שמציע כעת שלל מערכות בטיחות מדור אחרון וגאדג'טים למכביר. באגף ההנעה לא חלו שינויים. עדיין עם פוטנציאל לייבוא ניצבת ה-VERANO - האחות הקטנה של הלה-קרוס, שמתחרה בארה"ב בפלח הקומפקט פרימיום. המכונית קיבלה לאחרונה מנוע 2 ליטר טורבו חדש.

ביואיק לה קרוס/ צילום: יח צ
 ביואיק לה קרוס/ צילום: יח צ

ב.מ.וו: 4 פעמים 4

ה-X5 החדש והמחוכם הספיק להגיע עוד ב-2013, אולם שנת 2014 תעמוד בסימן "4" אצל ב.מ.וו. ה-4 קופה, שכבר הוצגה בישראל, תצמיח עוד שלוש גרסאות שונות, שכולן עשויות לעשות עלייה כבר בשנה הבאה. לצד גרסת קבריו צפויה ומתבקשת, בתחילת השנה, תכלול הסדרה גם גרסת "גראן קופה" - מעין גרסת קופה-סדאן ספורטיבית עם ארבע דלתות, שתוצב מול מרצדס CLA או קצת מעליה. זו עשויה להגיע לישראל במחצית השנייה של 2014.

עוד כלי מאוד מעניין על אותה פלטפורמה הוא הכביש-שטח הקומפקטי X4, שכבר הוצג על-ידי ב.מ.וו כרכב תצוגה. ל-X4 יש ממדים דומים מאוד לאלה של ה-X3, אבל הוא מעוצב במתכונת "פאסטבק" - מעין קופה מוגבהת או, אם תרצו, גרסה קומפקטית של ה-X6 המצליח. על אותו בסיס צפויה ב.מ.וו להציג גם "מוביל נוסעים" קומפקטי, שכבר הוצג כאב טיפוס. זה יהיה רכב משפחתי מרווח, עם כל הסממנים המוכרים של ב.מ.וו. עדיין לא ידוע אם הוא יוצג עוד השנה.

ה-X6 עבור עדכון מקביל לזה של ה-X5 החדש, אולם לא ברור אם הוא יספיק לעשות עלייה לפני סוף 2014. סדרה 2 הקומפקטית, שזה עתה הוצגה בחו"ל, תנחת אצלנו ברבעון השני בגרסאות 220 ו-M235 ספורטיבית. בהמשך השנה, כך לפחות חוזים כלי התקשורת הגרמניים, תתוגבר הסדרה גם בגרסת פנאי קומפקטית שתקרא "אקטיב טורר".

ייתכן שבשנה הבאה תגיע אלינו גם ב.מ.וו I3 הקטנה והמהפכנית, שמשלבת מרכב עשוי חומרים מרוכבים עם הנעה חשמלית וטווח נסיעה של כ-160 ק"מ. הגעתה תלויה בשיקולי מחיר.

ב.מ.וו / צילום: יח צ
 ב.מ.וו / צילום: יח צ

ג'יפ: אמריקה פוגשת את איטליה

הגראנד-צ'ירוקי החדש הספיק לעשות עלייה עוד ב-2013, ובמחצית השנייה של השנה הבאה יצטרף אליו גם ה"צ'ירוקי" החדש - אחד הפירות הראשונים של שיתוף הפעולה בין קבוצת קרייזלר-ג'יפ לבין חברת האם פיאט. לרכב יש עיצוב חיצוני-קיצוני עם חרטום, שמשלב בין שבכת מצנן אנכית ומאסיבית לבין פנסי היי-טק סופר-צרים ומלוכסנים. המנועים יהיו מיזוג מעניין בין ארצות הברית לאיטליה. בשלב הראשון יגיע מנוע בנזין מקובל, אך על הפרק נמצא גם מנוע 2 ליטר טורבו-דיזל מבית פיאט, שישודך לתיבה אוטומטית מתקדמת בת 9 מהירויות. תא הנוסעים החדש יהיה מרווח ואיכותי הרבה יותר, ויצויד בשלל גאדג'טים כמו מסך מגע רחב ובקרת שיוט חכמה.

אחד הדגמים היותר מעניינים של ג'יפ, שיוצג אולי כבר בתערוכת דטרויט בינואר, הוא המחליף של הקומפס/פטריוט, שיתבסס על פלטפורמה של אלפא רומיאו ג'ולייטה. תהיה לו הנעה כפולה קבועה ועיצוב מתקדם, אבל עתידו המקומי עדיין לא ידוע. בנובמבר הבא יוצג גם "מיני-ג'יפ" שיתחרה מול ניסן ג'וק ושות'. אבל ספק אם הוא יספיק להגיע אלינו לפני 2015.

גרנד צירוקי / צילום: יח צ
 גרנד צירוקי / צילום: יח צ

גרייט וול: מחכים לתקינות אירופאית מלאה

גרייט וול הסינית עדיין שומרת על פרופיל נמוך מאוד בשוק הישראלי, בעיקר בשל מבחר דגמים מוגבל מאוד בתקינה אירופאית, שכולל כיום טנדר עבודה אחד ומכונית סופר-מיני ידנית. ב-2014 המצב עשוי להשתנות אם יתאפשר הייבוא של רכב הכביש-שטח החדש "H6", שהייצוא שלו מתחיל כיום בהדרגה. זהו רכב מודרני במידות של טויוטה ראב4 ושות', שניצב על שלדה אחודה, כמו רכב פרטי, ומצויד במנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין עדכני עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. במערב זהו רכב זול מאוד יחסית - כ-4,000 דולר בממוצע פחות מטויוטה ראב4 - מה שאומר שבישראל הוא עשוי להיות משווק במחיר של ג'יפונים עירוניים. אבל, כל זה תלוי בהצלחתו לקבל תקינה אירופאית מלאה.

גרייט וול / צילום: יח צ
 גרייט וול / צילום: יח צ

וולבו: ריענון מקיף

באירופה נמכר כל הליין של וולבו - מה-S60 ועד ה-XC60, S80, V80 ועוד - לאחר מתיחת פנים חיצונית, הפחתה של הפליטה והצריכה ושדרוג תא הנוסעים. החידוש המרכזי הוא "פרצוף" משפחתי חדש עם מראה ספורטיבי יותר, שכולל פנסים, גריל, פגושים ומכסה מנוע חדש. תא הנוסעים מצויד כסטנדרט במערכת מולטימדיה עם מסך מגע תקני בגודל 7 אינץ', חיבור WI-FI ועוד. המנועים הם הקיימים אם כי צריכת הדלק של רובם שודרגה.

במחצית השנייה של השנה תציג וולבו באירופה את המחליף של ה-XC90 הקשיש. זהו הדגם הראשון שפותח עצמאית אחרי עידן פורד ובמימון ושיתוף עם הבעלים החדש, קונצרן "גילי" הסיני. עדיין לא ידוע הרבה על הרכב, למעט העובדה שהוא יהיה קל יותר ויצויד גם במנוע ארבעה צילינדרים טורבו קטנים וחזקים, כמו שאר דגמי וולבו.

הונדה: גרסת סטיישן חדשה לסיביק

החידוש הרשמי העיקרי של הונדה בישראל ב-2014 תהיה גרסת הסטיישן החדשה והאלגנטית של הסיביק, שמכונה "TOURER" ותגיע במחצית הראשונה של השנה. אורכה 4.52 מ' והיא מציעה תא מטען גדול ב-107 ליטר מגרסת ה-5 דלתות - סך הכל 460 ליטר לפני קיפול המושב האחורי. המנועים לקוחים מסדרת הסיביק הרגילה כאשר הדגם האוטומטי מצוידת במנוע ה-1.8 ליטר הוותיק.

בארצות הברית כבר משווקת ההונדה סיביק סדאן, לאחר שעברה מתיחת פנים חיצונית קלה ועדכון מקיף יותר בתא הנוסעים. עדיין לא ברור מתי יגיע גם אלינו השדרוג. במחצית הראשונה של השנה צפויה הונדה להשיק את הג'יפון החדש שלה - מתחרה ספורטיבי-אלגנטי בפלח של ניסן ג'וק ושות'. הכלי הוצג כבר בסוף 2013 בתערוכת טוקיו עם מנוע 1.5 ליטר וחידוש מעניין עבור המותג - תיבה אוטומטית כפולת מצמדים במקום ה-CVT המסורתי. בשלב הראשון הכלי יושק בארצות הברית, אם כי לאירופה הוא עשוי להגיע רק ב-2015.

שאר החידושים של המותג תלויים בשאלה האם הונדה-ארה"ב "תפשיר" ותאפשר סוף-סוף ייצוא של מכוניות מתוצרת ארצות הברית ישירות לישראל. אם תהיה פריצת דרך, אפשר לצפות לשלל דגמים מעניינים כמו המיניוואן "אודיסי", רכבי הכביש-שטח הגדולים סיביק קופה ועוד.

טויוטה: לנד-קרוזר מחודש, אוריס סטיישן חדשה

אחרי שנה עמוסה בחידושים, מורידה מעט יבואנית טויוטה את הרגל מהגז. החידוש הקרוב ביותר של המותג ב-2014 יהיה הלנד-קרוזר המחודש, שינחת כאן בשלהי ינואר. השינויים החיצוניים קלים וכוללים סט חדש של פגושים, גריל ומכסה מנוע, עם פנסי LED אופנתיים. בתוך התא שינו כמה מתגים את המיקום, ומערכת ההנעה הכפולה נשלטת כעת על ידי בורר מצבים סיבובי. האבזור כולל צג מולטימדיה מגע צבעוני, כמקובל בדגמי טויוטה האחרונים, ומערכת בטיחות חדשה שעוקבת אחר שטחים מתים בצדי הרכב. המנועים לא עברו שינוי, אך טויוטה מבטיחה נסיעה חלקה ומאוזנת יותר תודות לכיול מחודש של המתלים.

ברבעון הראשון תגיע אלינו גם גרסת הסטיישן של האוריס הפופולרית או "אוריס טורינג ספורט" כפי שמכנה אותה טויוטה. מגוון גרסאות המנוע מקביל לזה של האוריס האצ'בק ויש גם גרסה היברידית, שעשויה להיות פופולרית מאוד בציים.

ביוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, שואפים להרחיב את הייבוא של כלי הרכב מארצות הברית, שבינתיים מסתכם בטויוטה קאמרי וקאמרי הייבריד. לא ברור אם תוכניות ההרחבה יתממשו עוד במהלך 2014, אבל על הכוונת נמצא בין השאר המיניוואן האמריקני הגדול טויוטה "סיינה", שהפך לסוג של להיט מחתרתי בישראל עם מאות כלים, שהגיעו ארצה בייבוא אישי בשנים האחרונות. ייתכן שלצדו יגיעו, באותן אוניות, דגמים אמריקאיים נוספים ובהם רכב הפנאי-שטח "היילנדר", עם שבעה מקומות (ואופציה היברידית בארה"ב), שגם הוא כבר נמצא בישראל באופן לא רשמי.

מכונית נישה מעניינת נוספת, שעשויה להגיע בסוף השנה, היא גרסת הקבריו של טויוטה FT-86 הספורטיבית, שהוצגה בתערוכת טוקיו על תקן אב-טיפוס ותיחשף כנראה בתערוכת ז'נבה במארס כדגם סדרתי.

טויוטה לנד קרוזר/ צילום: יח צ
 טויוטה לנד קרוזר/ צילום: יח צ

יגואר: יורדים לשטח

אחרי הרבה טיזרים וחשיפות של אבות טיפוס, תציג יגואר מאוחר בשנה הבאה את הדגם הסדרתי של ה"קרוסאובר" הגדול והמפואר שלה, שיתחרה בב.מ.וו X5 ושות'. שמו של הרכב לא פורסם עדיין רשמית, אולם הוא צפוי להציג כמה חידושים מרתקים וביניהם שלדה קשיחה מאלומיניום - ראשונה מסוגה בפלח הזה. על-פי הנתונים הראשוניים הכלי ישקול רק כ-1,650 ק"ג ויהיה קל במאות קילוגרמים מהכלים המתחרים בפלח הזה. עיצוב הפנים יתבסס על ה-XJ וכך גם המנועים ותיבות ההילוכים.

עוד חידוש שיופיע בשנה הבאה יהיה גרסת הקופה הסגורה של ה-F-TYPE, שכרגע נמכרת עם גג רך מתקפל בלבד. לרכב שהוצג לאחרונה יש עיצוב מרהיב וחיבור מעניין בין הזנב לגוף. גרסת העל שלו, עם מנוע V8 בהספק 550 כ"ס, מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש בכ-4 שניות ולגרד את ה-300 קמ"ש.


לקסוס: CT200 מחודשת וקופה חדשה

יחסית למותג נישה יוקרתי, צפויה לקסוס לקבל לא מעט חידושים בשנה הבאה. בסוף הרבעון הראשון תגיע לכאן ההיברידית-הקומפקטית-יוקרתית לקסוס CT לאחר מתיחת פנים ועדכון של תא הנוסעים והמתלים. תא הנוסעים מצויד כעת במערכת מולטימדיה עם מסך מגע מדור חדש ובלוח מחוונים עדכני. גם המתלים עברו עדכון וניתן יהיה להזמין את המכונית עם חבילת "F SPORT", שכוללת גלגלים גדולים יותר, פגוש בעיצוב אגרסיבי ומתלים מוקשחים.

סדרת ה-GS, שכבר התחדשה בשנה שעברה, תקבל השנה עוד אופציה חדשה ומעניינת: GS300H. המכונית מצוידת במערכת ההנעה של לקסוס IS החדשה עם מנוע בנזין 2.5 ליטר ו-225 כ"ס, ואם גם היא תזכה לקבוצה ירוקה 2 הזכאית למס קנייה היברידי מוקטן, כמו ה-IS, זו עשויה להיות הגרסה הזולה ביותר של המכונית.

ברבעון הרביעי של השנה תגיע אלינו ה-RC הספורטיבית - מעין גרסת קופה של ה-IS, שתצויד גם היא בהנעה היברידית. אולי עוד לפני סוף 2014 יגיע אלינו רכב כביש שטח קומפקטי אופנתי, שכינויו יהיה "LEXUS-NX". הרכב אמור להתחרות באאודי Q5 ושות', וגם לו תהיה הנעה היברידית, בין השאר.

יונדאי: ה-I10 גדלה

יונדאי פותחת את 2013 עם ה-I10 החדשה, שתהיה גדולה מרווחת יותר משמעותית מהנוכחית. למעשה, ממדיה כמעט זהים לאלה של ה"גטס" הישנה והיא תציע את תא המטען הגדול ביותר בקבוצה שלה - כ-250 ליטר. המנועים בנפח 1.0 ו-1.25 ליטר נותרו ללא שינוי משמעותי ותא הנוסעים שודרג ושופר בכל הנוגע לאיכות לאבזור.

בארצות הברית כבר חשפה יונדאי אל האלנטרה המחודשת, או כפי שהיא נקראת אצלנו "I35". השינוי החיצוני העיקרי כולל חרטום מעודן יותר עם פנסים, גריל ופגושים חדשים. תא הנוסעים עבר כמה עדכונים ויגיע עם מסך מגע כסטנדרט. בארצות הברית מוצעת המכונית גם עם מנוע 2 ליטר משודרג. לא ברור אם גרסה כזו תוצע גם באירופה. מכונית הספורט יוקרה "ג'נסיס קופה" כבר עברה תקינה בארץ ופתחה בכך את הדרך למכוניות ייבוא אישי. בינתיים עברה המכונית מתיחת פנים מקיפה ושדרוג, מה שאולי עשוי לסמן גם את הייבוא הסדיר שלה לישראל.

צפוי להגיע בשנה הבאה גם ה"גראנד-סנטה-פה" - גרסה ארוכה ביותר מ-20 ס"מ מהסנטה פה הרגיל, עם תוספת לא מבוטלת לגובה. הרכב יציע שפע של מקום למטען, יותר מקום לרגליים בשורה השלישית ואת המנועים המוכרים של הסנטה.

מאזדה: שתיים, שלוש הקשב

מאזדה רק מתחילה לקטוף את הפירות מהשקת ה-3 סדאן החדשה, אבל בשנה הבאה היא מתכוונת להשלים את סדרת ההשקות שלה עם הדור החדש של המאזדה 2. ככל הידוע כרגע זו תהיה מכונית חדשה לגמרי, ולא מחודשת, שניצבת על פלטפורמה עצמאית של מאזדה. היא תהיה גדולה יותר מהנוכחית ותצויד בחרטום המשפחתי העדכני של המותג.

המנוע המרכזי יהיה ה-1.5 ליטר "סקייאקטיב" של המאזדה 3 החדשה, ותהיה גם תיבה אוטומטית מדור חדש. על אותה פלטפורמת המאזדה 2 או 3 החדשה מהנדסת כיום החברה גם מיני-ג'יפון אופנתי, שיתחרה בפלח השוק המצטופף והולך של ניסן ג'וק ושות'. שמו יהיה, ככל הידוע כרגע, CX-3. שני הדגמים הללו יוצגו בשלב די מאוחר בשנה הבאה, כך שהגעתם אלינו ב-2014 עדיין מוטלת בספק.

באגף הספורטיבי אמורה מאזדה לחשוף בשנה הבאה את הדור החדש של ה-MX-5 "מיאטה", שמפותחת בפרויקט משותף עם לא אחרת מאשר אלפא-רומיאו (שתציג על אותו בסיס את ה"ספיידר"). עדיין לא ידוע אם ועד כמה הרכב רלוונטי גם אלינו.

MG: התרחבות מטה

מותג הרכב של קונצרן SAIC האירופאי כבר נמכר בישראל זה כשנתיים, ובמחצית השנייה של השנה הבאה תצטרף למשפחה גם מכונית סופר-מיני עם עיצוב מעניין, שפותחה בבריטניה ותיוצר בסין. ל-MG3 יש אורך של 3.7 מטרים ותא נוסעים מרווח למדי. באירופה היא מוצעת עם חבילות אבזור נדיבה מאוד ועם מנוע ה-1.5 של אחותה המשפחתית. כרגע, היא מוצעת באירופה עם תיבה ידנית בלבד.

מיני: הדור החדש

בסוף מארס תנחת בישראל המיני החדשה. בשלב הראשון היא תגיע בגרסת השלוש דלתות המוכרת, עם קווי עיצוב דומים מאוד למיני המסורתית - אבל רק במבט ראשון. בפועל זוהי מכונית חדשה לגמרי, עם ממדים גדולים משמעותית - תוספת של 10 ס"מ לבסיס הגלגלים, כמה ס"מ לרוחב וכמה עשרות ליטרים לנפח תא המטען - אבל עם משקל קל יותר ושלדה מעודכנת.

זו גם אמורה להיות המיני הטכנולוגית המתוחכמת ביותר עד כה. רשימת החידושים התקניים והאופציונליים כוללת בין השאר בולמי זעזועים אקטיביים עם בחירה בין מצב "ספורט ו"נוחות"; הגה חשמלי עם תגבור משתנה לטובת שליטה נוחה בחניה; ותיבת הילוכים אוטומטית המונחית על-ידי GPS, שמזהה את השיפוע, הזווית והמהירות של פניות אליהן נכנסת המכונית ובוחרת את ההילוך האופטימלי עצמאית. תיבה כזו, אגב, הוצגה עד כה רק ברולס-רויס.

גם המנועים חדשים לגמרי. מנוע ה-1.6 ליטר המסורתי מפנה את מקומו למנוע 1.5 ליטר עם שלושה צילינדרים וטורבו, שיוצע עם הספק של 134 כ"ס במיני קופר ו-2 ליטר בנזין עם 189 כ"ס בקופר S הרגילה ו-220 כ"ס בגרסה המשודרגת. בשלבים מאוחרים יותר יוצגו על בסיס אותה פלטפורמה שאר הגרסאות, כולל ה-PACEMAN וגרסת פנאי/שטח שתייצג את מיני בפלח הג'יפונים.

מרצדס: מהקצוות אל האמצע

מרצדס כבר החלה בחשיפה הדרגתית של ה-C קלאס החדשה, שתגיע אלינו כבר במחצית השנייה של 2014. מהמידע שפורסם עד כה זו תהיה מכונית גדולה מהנוכחית, עם עיצוב הרבה יותר ספורטיבי ומשקל נמוך - עד 100 ק"ג פחות מהמכונית הנוכחית - תודות לשימוש נרחב באלומיניום. החיסכון במשקל עתיד לקצץ עד 20% מצריכת הדלק, בהתאם למנוע.

התמונות הרשמיות הראשונות של תא הנוסעים חושפות עיצוב ספורטיבי וקליל יותר משל ה-C הקיימת, עם סממני עיצוב, שנלקחים היישר מסדרת A ו-CLA. כל הדגמים יגיעו עם מסך מגע בגודל 7 אינץ' כסטנדרט, וכאופציה מסך 8.4 אינץ'. השליטה בפונקציות השונות תתבצע על-ידי "עכבר" רב כיווני, בדומה ל-S קלאס הגדולה.

רשימת אופציות ההיי-טק ארוכה וכוללת מתלי אוויר עם שיכוך משתנה, מערכת תצוגה עילית שמקרינה מידע עשיר וצבעוני על השמשה מול הנהג, מערכות בטיחות מתקדמות כולל סיוע בהיגוי בשעת חירום ועוד. מבחר המנועים יתחיל כבר במנועי ה-1.6 ליטר טורבו-בנזין של סדרת ה-A קלאס עם התיבה האוטומטית כפולת המצמדים.

עוד חידוש, שיגיע גם הוא במחצית השנה, הוא סדרת ה-GLA הקומפקטית, שמבוססת על סדרת A קלאס ומיועדת להתחרות בדגמים כמו אאודי Q3 ב.מ.וו X1 ועוד. העיצוב של ה-GLA מזכיר מאוד את ה-A, למעט מתלים מעט יותר מוגבהים, גלגלים גדולים וכמה סממני "שטח" קוסמטיים. האורך הכולל הוא 4.42 מ' - כמעט זהה לאאודי Q3 - וההנעה היא רגילה או כפולה-קבועה. מערכת ההנעה הכפולה מאפשרת לשנות בלחיצת כפתור את תכנות המנוע כדי להתאים אותו לנסיעה בשטח. המנועים הם המבחר המוכר של סדרה A עם גרסאות בנזין בנפח של 156 עד 211 כ"ס וכמה דיזלים. והמחיר? קרוב לוודאי שיהיה דגם התחלתי בפחות מ-220 אלף שקל.

במחצית השנייה של השנה, במקביל להתרחבות היצע סדרת ה-S קלאס, תגיע אלינו גם ה-S קופה שתציע לאלפיון העליון עיצוב מרהיב, תא נוסעים מפואר ומנוע בהספק 455 כ"ס.

גם סמארט הקטנה לבית מרצדס תעבור חידוש נעורים במהלך השנה. זו תכלול עדכון מקיף של ה-FOR2 הדו-מושבית וגם מכונית מיני עירונית חדשה עם ארבע דלתות והרבה טכנולוגיה מתקדמת, על בסיס הרנו טווינגו החדשה.


מיצובישי: מחשמלת את השטח

מיצובישי יפן מנסה כיום לצוף מעל הקשיים העסקיים שלה, וכרגע החידוש המרכזי שלה עבורנו הוא הגרסה ההיברידית הנטענת של הכביש-שטח הפופולרי אאוטלנדר. המכונית תגיע אלינו בתחילת 2014 ותהיה ה-SUV הראשון מסוגו בישראל. לכלי יש מנוע בנזין תקני, ששולט בגלגלים הקדמיים, ומנוע חשמלי, שמניע רק את הגלגלים האחוריים. השניים יוצרים מעין הנעה כפולה ללא קשר מכני ישיר בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים. מנוע הבנזין בנפח 2 ליטר מייצר 95 כ"ס והמנוע החשמלי מוסיף עוד 82 כ"ס לחבילה. נתון צריכת הדלק הממוצעת בו נוקבת מיצובישי דמיוני כמעט: קרוב ל-50 ק"מ לליטר.

עוד חידוש לתחילת השנה הוא המכונית המיני-משפחתית החדשה "אטראז'" בתצורת סדאן, שעד כה שווקה באסיה בלבד. המכונית מיוצרת בתאילנד והיא תגיע אלינו עם מנוע 1.2 ליטר חסכוני בהספק 82 כ"ס ותיבה רציפה מטיפוס CVT. המחיר המשוער: סביב 90 אלף שקל. בדרך נמצא גם רכב הפנאי "ASX", שכבר נמכר באירופה זה כשלוש שנים. הרכב עבר לאחרונה תקינה ויצויד במנוע 1.6 ליטר ובתיבה אוטומטית.

פרארי: שדרוגים קיצוניים

בעיקרון, פרארי ישראל פותחת בפני לקוחותיה בישראל את כל רשימת הדגמים של היצרן, ובלבד שישלמו עבורם. לפיכך יוכלו לקוחות ה-458 "איטליה" לשדרג בשנה הבאה, אם ירצו, לגרסת ה"ספסיאלה" החדשה של המכונית. מדובר בשדרוג קיצוני למדי: הפחתה של 90 ק"ג במשקל ותוספת של 27 כ"ס למנוע - 605 כ"ס בסך הכל. הנתונים מרשימים בהחלט: אפס ל-100 קמ"ש ב-3 שניות עגולות, אפס ל-200 קמ"ש ב-9.1 שניות, ומהירות מרבית "מעל 320 קמ"ש". גם המחיר יהיה משודרג.

ישראלי אחד כבר הצליח להשתחל לרשימת ההזמנות הסגורה של מכונית-העל החדשה של פרארי, "LA-FERARI" עם הנעה היברידית, הספק של 963 כ"ס, שלדה אקטיבית ותג מחיר של כ-1.5 מיליון אירו לפני מיסים. עם זאת, ספק אם המכונית נרכשה לצורך יבוא ארצה. בטריטוריה היותר "עממית" של פרארי צפויה להיות מוצגת בשנה הבאה הפרארי קליפורניה החדשה, שתהיה יותר ממתיחת פנים. יהיה לה עיצוב דרמטי יותר ומנוע V8 בנפח 3.8 ליטר עם הספק משוער של כ-530 כ"ס. עדיין לא ברור אם תספיק לעשות עלייה ב-2014.

מזראטי: ה- LEVANTE צפויה להגיע

אחרי שסדרת ה"גיבלי" האסטרטגית נחתה בישראל, החידוש המרכזי של מזראטי ב-2014 יהיה רכב הכביש-שטח הגדול והמפואר "LEVANTE", שיצא להתמודד בפלח של פורשה קאיין, ב.מ.וו X5 ושות'. הרכב מבוסס על רכב התצוגה "קובאנג", ומתחת לעיצוב העגלגל והשרירי שלו ניצבת הפלטפורמה של ג'יפ גראנד-צ'ירוקי, בחסות החברה-הבת של קונצרן פיאט, קרייזלר-ג'יפ. הרכב אמור היה להיות מיוצר במקור בדטרויט, אבל לבסוף נקבע שהוא ייוצר במפעל המרכזי של פיאט בטורינו.

המנועים יהיו ה-3 ליטר טורבו וה-3.8 ליטר המוכרים של מזראטי, ותיבת ההילוכים האוטומטית תהיה בת 8 מהירויות. הדגמים החזקים יוכלו להפליג אל מעבר ל-280 קמ"ש. ייצור הרכב יתחיל בשלהי המחצית הראשונה של השנה, מה שאומר שאלינו הוא עשוי להגיע עוד לפני סוף 2014.

ניסן: חידושים מהגדול ועד לקטן

אחד הדגמים החשובים ביותר של ניסן בשנה הבאה הוא הקאשקאי החדש, היורש של אחד ממובילי המכירות בפלח רכבי הפנאי הישראלי. הדור החדש של העיצוב המשפחתי הנוכחי של ניסן עם חרטום מסיבי, יוצר קשר חזותי הדוק יותר עם פלח רכבי הכביש-שטח. זהו גם כלי גדול ומרווח יותר משמעותית. הוא ארוך ב-5 ס"מ מהדגם היוצא, רחב ממנו ב-2 ס"מ מציע נפח מטען גדול יותר בעשרות ליטרים - אם כי הגובה דווקא פחת, בהתאם לצו האופנה.

בעת ההשקה נחשפו ארבעה מנועים מבית רנו. הראשון הוא 1.2 ליטר טורבו עם 116 כ"ס, שמחליף את מנוע ה-1.6 ליטר הבסיסי. השני הוא מנוע 1.6 ליטר טורבו בהספק 150 כ"ס, שמחליף את מנוע ה-2 ליטר הפופולרי. בנוסף יוצעו שני דיזלים בהספקים של 110 ו-130 כ"ס. בחו"ל לפחות ניתן יהיה להזמין את הרכב עם הנעה קדמית או הנעה כפולה מדור חדש עם שליטה אלקטרונית. אצלנו אין כמעט ביקוש להנעה כפולה בפלח הזה.

כבעבר, תיבת ההילוכים היא רציפה (CVT) עם שליטה ידנית. התיבה הזו תוצע לראשונה גם עם דגם הדיזל החזק. תא הנוסעים עשיר ויוקרתי יותר מבעבר וכולל כסטנדרט מסך מגע ושלל מערכות בטיחות. בינתיים אין פרטים על הדגם בעל שבעת מקומות הישיבה, אם כי גם הוא יגיע אלינו במקביל בשנה הבאה. לישראל הוא יגיע כנראה רק ברבעון האחרון של 2014.

על אותה פלטפורמה - ועם עיצוב דומה מאוד - יתבסס גם הניסן X-TRAIL החדש, שיגיע אלינו במחצית השנייה של 2014. הכלי יהיה גבוה יותר, רחב יותר וארוך יותר מהקאשקאי וגם לו יהיה תא נוסעים משודרג משמעותית, כאשר השינוי הגדול ביותר יהיה תצורת ישיבה ל-7 נוסעים בשלוש שורות, עם מושבים, שמתקפלים לתוך רצפת תא המטען מאחור. עדיין אין הרבה פרטים על המנועים אבל אפשר לצפות לתיבה רציפה ולמערכת הנעה כפולה מתקדמת.

עוד חידוש חשוב לניסן בארץ יהיה ה-NOTE החדש עם עיצוב יותר בוגר ויוקרתי מבפנים ומבחוץ. הדור החדש מרווח עוד יותר מקודמו עם נפח מטען גדול יותר ותא נוסעים מאובזר היטב. מבין המנועים, המעניין יותר עבורנו הוא מנוע 1.2 ליטר בהספק 98 כ"ס עם תיבה רציפה. המחירים בארץ עדיין לא ידועים אבל העובדה, שהכלי מיוצר בבריטניה, פירושה שהוא לא ישווק במחיר רצפה. אצלנו הוא ברבעון השני.

המיקרה הקטנה כבר משווקת באירופה לאחר שעברה מתיחת פנים קוסמטית, שמתמקדת בעיקר בחזית בולטת וספורטיבית יותר. במנועים לא נרשם שינוי משמעותי פרט לשיפור צריכת הדלק והקטנת הפליטה. המכונית אצלנו כבר בתחילת 2014.

בחזית החשמלית צפויה להגיע אלינו בשנה הבאה ה-LEAF החדשה, שעברה מתיחת פנים מקיפה וקיבלה תא נוסעים איכותי ומהודר יותר. החידוש העיקרי יהיה מנוע וסוללה משודרגים, שאמורים להציע טווח נסיעה רצוף של עד 200 ק"מ - במקום 160 כיום - בתנאים אופטימליים. קרסו שומרת על פרופיל די נמוך בשיווק המכונית ומציעה אותה עם חבילת השקה מעניינת מאוד, שכוללת התקנת עמדת טעינה מהירה בבית הלקוח.

סימני שאלה אופפים את מחליפת ה-TIIDA הקשישה. דגמים עדכניים כבר הוצגו בארה"ב ובאסיה, אבל אצלנו עתידם עדיין לא ברור.

פיאט: מיניוואן קומפקטי

פיאט עדיין עסוקה ברה-ארגון וגל הדגמים החדשים שלה, שפותחו בשילוב קרייזלר, יופיע רק בשלהי 2014. בינתיים החידוש המרכזי של פיאט בישראל, שעמו תפתח את 2014, הוא גרסת ה-LIVING של פיאט 500L. זהו מיניוואן קומפקטי מאוד - פחות מ-4.5 מ' אורך - שמוצע בתצורה של חמישה מקומות ישיבה או שבעה בשלוש שורות. המנועים מגיעים מסדרת הפיאט 500 וכך גם מדיניות העיצוב הייחודית, שמאפשרת שילובי צבעים שונים בין צבע הגוף לצבע הגג וצבעי הריפוד.

סוזוקי: על אש קטנה

סוזוקי נהנית כיום בישראל - ובשאר העולם - מהצלחה יוצאת דופן של הקרוסאובר החדש, שמחליף בהדרגה את ה-SX4 האצ'בק הקיים. מקורות בחו"ל מדווחים, שגרסת הסדאן, שמבוססת על הפלטפורמה המוגדלת והמורחבת של הקרוסאובר, תופיע במהלך 2014 והיא אף צולמה במהלך ניסויי כביש מתקדמים. ייתכן שהיא אף תיוצר במפעל של מארוטי ההודית, לצד האלטו, מה שמבטיח לה תמחור מעניין מאוד בשוק המשפחתיות הישראלי אם וכאשר תגיע.

גם האלטו החדשה כבר מצולמת כיום בעדשות צלמי הריגול ברחבי העולם. על פי המידע הראשוני, היא תהיה גדולה ומרווחת הרבה יותר מהנוכחית ותציע יותר הספק. ככל הנראה היא לא תספיק להגיע אלינו ב-2014.

סובארו: טורבו חזקה ולגאסי משודרגת

סובארו, שבונה על 2014 בתור שנת הקאמבק, תפתח את המחצית הראשונה של השנה עם דגמי ה-WRX וה-STI החדשים, שאולי לא יימכרו בכמויות גדולות אבל יתרמו לא מעט לשדרוג תדמית המותג. המכונית תהיה עם מרכב בעיצוב אגרסיבי יותר משל הסדאן הרגילה - כנפיים, כונס אוויר וכדומה - ויהיה לה מנוע 2 ליטר טורבו שמחליף את מנוע ה-2.5 ליטר היוצא. ההספק האירופאי טרם נחשף, אבל הגרסה האמריקאית תייצר 268 כ"ס ותאיץ מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-6 שניות. תא הנוסעים מאובזר וקרבי, והמכונית תוצע עם בחירה בין תיבת הילוכים ידנית בת 6 מהירויות לתיבה רציפה ספורטיבית.

לכיוון יותר מיינסטרימי תפנה הלגאסי החדשה, שבינתיים הוצגה רק על תקן רכב קונספט. אם לשפוט על-פי תרגיל העיצוב המוקדם, סובארו מאמצת את המדיניות של מאזדה בפיתוח ה-6 החדשה. כלומר: עיצוב ספורטיבי עם הרבה יותר נוכחות מבעבר וממדים חיצוניים ופנימיים גדולים מאוד, שמציבים את המכונית בין פלח D לפלח E. בסיס הגלגלים של הקונספט, למשל, ארוך בלא פחות מ-13 ס"מ משל הלגאסי הנוכחית, והאורך הכולל הוא מעל 4.8 מ'. המכונית תוצג ביפן במחצית השנה לציון יובל ה-25 לסדרת הלגאסי, ועדיין לא ברור אם היא תספיק לעשות עלייה כבר ב-2014.

סיאט: תא משפחתי מורחב

סיאט תרחיב ב-2014 את משפחת הדגמים המבוססים על פלטפורמת הליאון החדשה (שמשותפת גם לגולף, אוקטביה ועוד), כאשר על הפרק נמצאת גרסת סטיישן נאה המכונה "LEON ST", שעם מנועי דיזל עשויה להיות להיט בשוק המוניות. עשויה להגיע גם מובילת הנוסעים ALTEA שהדור החדש שלה חולק את רוב רכיביו עם הדור החדש של פולקסווגן "גולף פלוס" (ע"ע). דגם נוסף, שיוצג כנראה כבר בתערוכת ז'נבה בחודש מארס, הוא רכב פנאי-שטח אופנתי על בסיס הליאון, שיתחרה בדגמים כמו ניסן קאשקאי, סקודה יטי וכדומה. ייתכן שהוא יספיק להגיע אלינו עוד לפני סוף 2014.

סיטרואן: מיניוואן מהעתיד

החידוש העיקרי והקרוב ביותר של סיטרואן היא ה-C4 גראנד פיקאסו, שמבוססת על פלטפורמה חדשה לגמרי של הקונצרן. כמו במקרה של פיז'ו, גם במכונית הזו מחליפים קווים רבועים וחדים את הקווים העגלגלים. האורך הכולל נותר דומה, אך תכנון מתקדם איפשר להאריך את בסיס הגלגלים ל-2.84 מ' - בסיס הגלגלים הארוך ביותר בקבוצה.

הנתון מתורגם לשפע של מרחב לרגליים בכל השורות. את עיצוב הפנים מכנה סיטרואן "לופט", והוא כולל שלל חללי אכסון מעל ומתחת לנוסעים ועמדת פיקוד עתידנית עם שני מסכי מגע ענקיים, שהמידע המוצג עליהם ניתן לתכנות על פי ההעדפות. המנועים יהיו אלה המוכרים, כאשר החידוש יהיה תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות מתוצרת יפן עם מנוע בנזין. בחו"ל יש גם גרסת דיזל עם תיבה רובוטית, אך עתידה המקומי לא ידוע.

סיטרואן צפויה להציג בשנה הבאה גם את ה-DS1 - אחות קטנה למשפחת ה-DS, שאמורה להתחרות ישירות בפיאט 500 - מעין "עירונית פרימיום" המחיר לא יהיה זול, אבל אם לשפוט על-פי תמחור ה-DS3, הוא עדיין יהיה נגיש יחסית.

סקודה: שיפור בהמשכים

סקודה מסיימת שנה מצוינת שבה חיזקה את מעמדה בחבורת הצמרת של שוק הרכב הישראלי. ב-2014 היא תוסיף עוד כמה קלפים חזקים ל"יד" שלה. הראשונה היא הסקודה "רפיד ספייסבק" - מעין גרסת סטיישן מוגבהת ומורחבת של הרפיד. בסיס הגלגלים זהה לרפיד, המנועים מקבילים וכך גם תיבות ההילוכים. האורך קצר יותר מהרפיד סדאן, אבל תא המטען יכול לבלוע מאסות רציניות. אפשר להמר שהמכונית תהיה פופולרית במיוחד בפלח המוניות, עם מנוע דיזל ותיבה אוטומטית.

החידוש השני, שגם הוא ינחת כאן בתחילת 2014, הוא הדור החדש של הסקודה YETI. רכב הפנאי הקומפקטי, שהביא את הלקוחות הפרטיים בישראל אל המותג סקודה ושיפר את תדמיתה האפורה, שומר על קווי המתאר הכלליים של ה-YETI הנוכחית. אבל הוא מעט גדול יותר, נראה מלוטש ויוקרתי יותר, ומצויד בשלל עזרי אופנה עדכניים - כמו פנסי LED בחזית. קיבולת המטען גדלה וצריכת הדלק השתפרה בכל הגרסאות.

פולקסווגן: גולף פלוס ורכבי פנאי

אחרי ההשקה המוצלחת של הגולף בישראל, תתרחב המשפחה במחצית הראשונה עם גרסת הקומפקט-מיניוואן. הרכב ארוך ורחב מהגולף פלוס הנוכחית, ומציע תא נוסעים ענק ושפע של מקום למטען. גם הפולו אמורה לעבור מתיחת פנים ולקבל מנועים מעודכנים. במחצית הראשונה של השנה תגיע אלינו פולקסווגן UP הקטנה, עם מנוע 1 ליטר סופר-חסכוני ועם תיבת הילוכים אוטומטית חדשה. נבחן גם הייבוא של החיפושית החדשה, עם מנוע 1.2 ליטר ומחיר מפתיע.

אי-שם במהלך השנה הבאה תציג פולקסווגן רכב קרוס-אובר יוקרתי חדש וגדול - מעין גרסה ספורטיבית לטוארג, שתתחרה ישירות בב.מ.וו X6. הרכב הרחב והנמוך יחסית הוצג עד כה כאב טיפוס בלבד תחת השם "קרוס-קופה", וייתכן שלדגם הסדרתי תהיה הנעה היברידית - אולי אפילו נטענת - כבר מבראשית.

פורד: חושבים בקטן, מתקדמים בגדול

כבר הפסקנו לספור כמה מיני-ג'יפונים הצטרפו לשוק הישראלי לאחרונה. אבל גם לפורד תהיה נציגה באמצע השנה הבאה ושמה "אקו-ספורט". עם אורך של 4.24 מ', גובה נכבד וחרטום בעל נוכחות, היא תתחרה ישירות בשברולט טראקס ושות', ותציע תא נוסעים איכותי ומאובזר בנדיבות, שנראה כמו גרסה מוקטנת של הפוקוס. האירופאים מגלים התלהבות ממנוע טורבו-בנזין בנפח זעיר של 1 ליטר (עם 125 כ"ס), אבל אצלנו אפשר להמר שהמנוע העיקרי יהיה 1.5 ליטר בנזין מקובל יותר, עם הספק של 110 כ"ס. והמחיר? נחכה ונראה.

עוד דגם שיגיע אלינו בוודאות הוא הדור החדש של פורד קונקט, או כפי שהוא מכונה בחו"ל "טורנאו קונקט". זהו כלי חדש לגמרי, שנוטש את התדמית המסחרית האפורה לטובת תא נוסעים איכותי ומאובזר היטב במתכונת של פורד פוקוס ועיצוב חיצוני מהודר. הרכב ישווק כאן בגרסה "רגילה" באורך 4.42 מ' לחמישה נוסעים, ובגרסה "ארוכה" לשינוע נוסעים עם תוספת של לא פחות מ-40 ס"מ ומקום לשבעה נוסעים בשלוש שורות.

פורד הציגה תמונות של המונדיאו החדשה עוד בתחילת השנה, אבל לישראל תגיע המכונית רק במחצית השנייה של 2014. מלבד עיצוב חדש ומרשים מביאה עמה המכונית תא נוסעים שופע מערכות היי-טק, מתלים מעודכנים ומנועי טורבו-בנזין חזקים בנפח 1.6 ו-2 ליטר. הגרסה המעניינת ביותר היא הגרסה ההיברידית, עם סוללת ליתיום מתוחכמת ומנוע בנזין נקי. הגרסה הזו אמורה להגיע למהירויות שיוט של 100 ק"מ לשעה על חשמל בלבד, וצריכת הדלק שלה נמצאת בטריטוריה של 30 ק"מ לליטר פלוס. ספק אם היא תספיק להגיע אלינו לפני 2015, אבל הכל פתוח.

פורד S-MAX אמורה לעבור בשנה הבאה חידוש, לאחר שכבר הוצגה בצורה כמעט מוגמרת על תקן רכב קונספט. השינויים כוללים תא נוסעים חדש, חרטום בנוסח המונדיאו החדשה ומנועים רעננים. ברקע נמצא גם הקומפקט-מיניוואן C-MAX, שיוצג בשנה הבאה בגרסה היברידית מתוחכמת אך עתידו המקומי תלוי במחיר.

פורד הספיקה להציג דגם קונספט, שמראה את הכיוון אליו הולך ה-EDGE החדש: מחודד יותר, ספורטיבי יותר וקומפקטי יותר למראה. ייתכן שגם הוא יספיק לעשות עלייה.

פיז'ו: 308 חדשה בדרך, RCZ עם שרירים

פיז'ו פותחת את השנה בישראל עם הג'יפון האופנתי פיז'ו 2008, שכבר נמכר באירופה זה מספר חודשים. הרכב דומה בממדיו לניסן ג'וק, רנו קפטור ושאר המתחרות בפלח, והוא מציע תא נוסעים מאובזר היטב עם מנוע 1.6 ליטר בהספק 120 כ"ס ותיבה אוטומטית. יש גם גרסת 1.2 ליטר ידנית וטווח המחירים דומה לזה של המתחרים.

למכונית החדשה והחשובה ביותר של פיז'ו, המשפחתית 308 החדשה, ייקח עוד זמן עד שתגיע אלינו - כנראה רק במחצית השנייה של 2014. עיצובה החיצוני מייצג תפנית חדה מהקו העגלגל המסורתי של הצרפתים והוא נראה זוויתי, "טכני" ומוצק לא פחות מהגולף של פולקסווגן. תא הנוסעים משלב מחוונים אנלוגיים בתצורה המוכרת של פיז'ו 208 ביחד עם מסך רב-מגע ענק, שניתן לתכנות בהתאם לטעמו של הנהג. התא עצמו מרווח יותר תודות לממדים המוגדלים של המכונית, מציע יותר נפח למטען ושלל מערכות בטיחות מדור אחרון. המנועים לא השתנו משמעותית, כאשר העיקרי יהיה 1.6 ליטר עם 125 כ"ס. אפשר לצפות לתיבת הילוכים אוטומטית מודרנית מדור חדש, כנראה עם שש מהירויות. מאוחר יותר ב-2014 תופיע גם ה-308GTI, עם הספק של 200 כ"ס.

באמתחתה של פיז'ו נמצאת גם ה-RCZ המחודשת, שעברה מתיחת פנים מקיפה וקיבלה חרטום חדש, גלגלים חדשים, תא נוסעים עדכני ושלל אופציות כמו למשל "גג קרבון" בצבע שחור.

בפסגת ההיצע תעמוד גרסת ה-RCZ-R, עם מנוע 1.6 ליטר טורבו בהספק 270 כ"ס 33 קג"מ וביצועים רציניים - אפס ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות ו-250 קמ"ש. העיתונאים הצרפתים מדברים על אפשרות שתושק בשנה הבאה גם ה-601 - גרסת הקופה ארבע-דלתות היוקרתית של ה-508 - אבל עדיין אין פרטים רבים בנושא.

פורשה: מבול של חידושים

שנה מעניינת מחכה לפורשה בישראל. הפאנאמרה המחודשת נחתה בארץ עוד לפני סוף 2013, ובשנה הבאה יצטרפו אליה שתי גרסאות מעניינות. הראשונה היא גרסת "לימוזינה" מוארכת של הפאנאמרה עם תוספת נכבדה של 15 ס"מ לבסיס הגלגלים, שכולה מוקצית למרחב הרגליים של היושבים מאחור.

התוספת השנייה, שתגיע מאוחר יותר, היא גרסה היברידית נטענת החדשה של הפנאמרה. מדובר במכונית, שתוכננה לפנות היישר אל הלקוחות העשירים והירוקים של "טסלה S". לפאנאמרה הזו יש מנוע V6, שבשילוב עם אחד המנועים החשמליים החזקים בשוק (90 כ"ס) וסוללת ליתיום חזקה מייצר 417 כ"ס. את הסוללה ניתן לטעון מרשת החשמל באמצעות מטען פנימי מובנה ולנוע עד 20 ק"מ על כוח חשמלי בלבד.

צריכת הדלק המוצהרת היא כמעט 30 ק"מ לליטר, אבל ברור שאם מישהו ירצה למצות את פוטנציאל הביצועים של המכונית (אפס ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות) הצריכה תהיה טיפוסית למכונית ספורט ולא לרכב חצי-חשמלי. המחיר בישראל תלוי מאוד במיסוי: קבלת מלוא ההטבה המגיעה לרכב היברידי נטען בישראל עשויה להעניק לה מחיר מעניין מאוד (במונחים של לקוחות פורשה, כמובן).

דגם שמעניין יותר את העם (שבתחומי צפון תל-אביב) הוא הקומפקט SUV הראשון של פורשה, שיושק במחצית הראשונה של 2014 תחת השם "מאקאן" (MACAN). הרכב מבוסס על פלטפורמת אאודי Q5 אולם הוא יציע עיצוב פנים וחוץ טיפוסי של פורשה. מתחת למכסה המנוע מסתתר כוח אש רציני. מנוע הבנזין ההתחלתי, בשלב הראשון, יהיה V6 בנפח 3 ליטר עם טורבו בהספק של 340 כ"ס, תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות ומהירות מרבית של כ-270 קמ"ש.

המהדרין יוכלו להזמין את דגם ה"טורבו S" עם 3.6 ליטר, שני מגדשים, 400 כ"ס, אפס ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות ומהירות פוטנציאלית של כ-270 קמ"ש. חובבי החיסכון יוכלו להזמין את גרסת הדיזל שמסתפקת ב-258 כ"ס, אבל בסיוע מומנט מפלצתי (58 קג"מ) תאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות. המחירים עדיין לא ידועים, אבל אפשר לצפות למחיר שיתחרה בב.מ.וו X3 ושות'. במהלך מארס הכלי ינחת בישראל.

חובב הצילום (במצלמות המהירות), שאינם מסתפקים בפורשה 911 טורבו "הרגילה", יוכלו להזמין בשנה הבאה את גרסת הטורבו S החדשה עם 560 כ"ס (תוספת של 40 כ"ס), 71 קג"מ, אווירודינמיקה ואלקטרוניקה משודרגת ומהירות מרבית (לא רשמית) של מעל 320 קמ"ש. לא מספיק? גם ה-GT3 מצטרפת לחבורה, עם משקל מופחת, תוספות אווירודינמיות קיצוניות, שילדה מוכנה למסלול ותיבה אוטומטית, שנתפרה במיוחד עבורה. המחירים ינועו בטווח של 1.6-1.9 מיליון שקל.

קדילק: CTS חדשה ודרמטית

את 2014 צפויה קדילק לפתוח עם הדור החדש של ה-CTS, שכבר נמכר בארצות הברית. עיצובה של המכונית נותר דרמטי ומהווה משב רוח מרענן בנוף של מכוניות יוקרה, שמתחילות להיראות דומות זו לזו. אורכה של המכונית צמח ל-4.97 מ' מה שמציב אותה ישירות מול מכוניות כמו אאודי A6 וב.מ.וו 5, ויש לה בסיס גלגלים נדיב באורך 2.9 מ', שאמור להעניק מרחב רגליים טוב גם ליושבים מאחור.

המנועים המקומיים עדיין לא ידועים נכון לכתיבת הכתבה, אבל קרוב לוודאי שאחד מהם יהיה עם 6 צילינדרים בנפח 3.6 ליטר והספק משודרג של 325 כ"ס. בארצות הברית מוצע גם מנוע 2 ליטר טורבו עם 276 כ"ס, ייתכן שגם הוא ייובא. UMI עשויה לייבא בכמויות מוגבלות גם את גרסת ה-CTS-V עם אותו מנוע 3.6 ליטר, בתוספת שני מגדשים שמייצרים 426 כ"ס. תא הנוסעים החדש גדוש בגאדג'טים ובמערכות בטיחות מתוחכמות, שנשלטות ממסך מגע ענק בגודל 12.3 אינץ'.

עוד חידוש של המותג בתחילת 2014 יהיה גרסת הנעה קדמית בלבד של הכביש-שטח המפואר SRX, שמן הסתם תהיה זולה יותר, ולא במעט, מגרסת ההנעה הכפולה.

בארצות הברית משיקה קדילק ב-2014 גם את ההיברידית נטענת ספורטיבית ELR בעלת העיצוב המרהיב, אך ספק אם היא תגיע אלינו השנה. כך גם לגבי ה-SUV הענק אסקלייד, שהדור החדש שלו ייצא לשוק האמריקני ב-2014.

קרייזלר: בעמדת המתנה

אחת המכונית האמריקניות בעלות הפוטנציאל המעניין ביותר עבור השוק הישראלי היא הדודג' DART החדשה, שנמכרת בארצות הברית זה כשנה. אבל בינתיים, שיקולי מחיר מונעים את הגעתה אלינו. חובבי קרייזלר יוכלו להסתפק ב-200C, שתגיע אלינו כנראה במחצית הראשונה. המכונית, שנמכרת בארצות הברית זה כשנתיים, מחליפה את הסייברינג ותגיע אלינו ככל הנראה עם מנוע 2.4 ליטר בהספק 173 כ"ס ואולי גם עם V6 חזק. היא תתחרה בשברולט מאליבו ושות' בפלח הדועך של מכוניות המנהלים.

ריינג'רובר/לנדרובר: קופצים משישה לתשעה

אל הריינג'רובר והריינג'רובר ספורט החדשים, שכבר נמכרים בישראל, יצטרף בעוד זמן לא רב גם הדיסקאברי המחודש, שהושק באירופה לאחרונה. השינויים מינוריים: כמה עדכונים חיצוניים, לוגו חדש ועדכונים נסתרים בשלדה. מנוע הטורבו דיזל עודכן והוא מציג צריכת דלק משופרת ופליטה מופחתת.

גם ה-EVOQUE האלגנטי הוצג אחרי מתיחת פנים קלה, שמתמקדת בחרטום, כאשר החידוש המרכזי הוא אימוץ תיבת הילוכים אוטומטית חדשה בת לא פחות מ-9 מהירויות. התיבה הזו צפויה לתרום להפחתה לא מבוטלת בצריכת הדלק ובפליטה של כל המנועים. שמועות מדברות גם על גרסת קבריו של הרכב שתופיע ב-2014. נחכה ונראה.

לנדרובר צפויה להציג עוד שני דגמים חדשים במהלך 2014, ככל הנראה לקראת סוף השנה. האחד הוא הדור השלישי של הפרילנדר הקומפקטי, שצפוי להציג עיצוב יותר אופנתי אם כי לשמור על מכניקה דומה. גם הגרסה הסדרתית של הדיפנדר המיתולוגי אמורה לצאת אל אור הזרקורים. אם לשפוט על-פי אבות הטיפוס שהוצגו עד כה, זה יהיה רכב הרבה יותר אופנתי ועדכני מהנוכחי, שעיצובו כמעט לא השתנה במשך 50 שנה, אבל הוא עדיין ישמור על יכולות שטח מקצועיות לגמרי.

לנדרובר הציגה גם גרסה מוארכת של הריינג'רובר המפואר וגרסה היברידית, אך הרלוונטית שלהן אלינו עדיין לא ברורה.

רנו: קוסמטיקה ועוד

אחרי מתיחת הפנים למגאן סדאן יעברו בקרוב שאר הגרסאות במשפחה - האצ'בק, קופה וסטיישן - מתיחת פנים דומה, שמתמקדת בעיקר בעיצוב רענן וספורטיבי יותר של החרטום. גם תא הנוסעים צפוי לעבור שיפור מהותי ולעלות כיתה ברמת האבזור, מה שיאפשר לו להתמודד טוב יותר עם המתחרות מיפן וקוריאה. מנוע ה-1.6 הקלאסי צפוי כנראה לפנות את מקומו למנוע 1.2 ליטר טורבו, עם תיבה כפולת מצמדים, כמו בקליאו.

הקליאו סטיישן, או "ESTATE" כפי שמכנים אותה הצרפתים, תגיע אלינו במחצית השנייה של השנה. למרות סיווגה כסופר-מיני, היא תספק מרחב פנים ושימושיות בליגה של מכוניות סטיישן משפחתיות, עם נפח הטענה שמגיע עד כ-1,400 ליטר לאחר קיפול המושב האחורי. פריט ייחודי ברכב הוא מושב נוסע קדמי, שניתן לקיפול מלא - ולא רק מסעד הגב - לטובת הובלת חפצים ארוכים במיוחד. המנועים יהיו דומים לאלה של הקליאו החדשה, שכבר נמכרת בארץ. בכפוף למחיר ולמיסוי תיתכן גם גרסת טורבו-דיזל שהייעוד העיקרי שלה הוא שוק המוניות.

הקולאוס המשודרג כבר נמכר בחו"ל אחרי מתיחת פנים יסודית ואלינו הוא יגיע ברבעון השלישי, אחרי הצגת הגרסאות האוטומטיות. השינוי העיקרי הוא עיצוב מחדש של החרטום, שנראה כעת יותר סולידי ורבוע. לכלי יש מערכת הנעה כפולה משודרגת, אך ניתן להניח שבארץ דווקא גרסת ההנעה הקדמית תהיה הפופולרית. גם הגראנד-סניק הוותיקה צפויה לעבור מתיחת פנים, ותוצע כנראה לראשונה עם מנוע 1.2 ליטר טורבו.

כמה אקזמפלרים של רנו טוויזי החשמלית הקטנטונת כבר נעים בארץ הקודש, ומאמצים לא מבוטלים נעשים מול משרד התחבורה כדי לאפשר את שיווקה בישראל ב-2014. אם הם יצלחו זו תהיה אלטרנטיבה מעניינת לצעירים עירוניים מאותגרי חניה ותקציב, במיוחד אם העיריות יעמדו בהבטחתן לרשת את הערים בנקודות טעינה.

ברבעון השלישי של השנה הבאה תחשוף רנו את הטווינגו הקטנה החדשה, שבניגוד לעבר תוצע גם בגרסת 5 דלתות, מה שעשוי להעניק לרנו כרטיס כניסה לשוק הלוהט של המכוניות ה"עירוניות". נתוני מוקדמים ותמונות מלמדים על עיצוב מאוד צעיר ואופנתי ועל ממדים נדיבים יחסית. הפרויקט, אגב, מבוצע בשיתוף עם מרצדס ואמור להניב פלטפורמה שתהיה משותפת לסמארט 5 דלתות.

שברולט: עידן הטורבו

בסוף 2013 עתידה שברולט להיכנס ל"עידן הטורבו", כאשר כל הדגמים העיקריים שלה בישראל יזכו רשמית לקבל את מנוע ה-1.4 ליטר טורבו המודרני כסטנדרט: שברולט קרוז, קרוז סטיישן, קרוז האצ'בק והמיניוואן אורלנדו. מלבד הזינוק בביצועים, המכוניות החדשות יהיו גם חסכוניות יותר משמעותית וירוקות יותר. גם הקומפקט SUV טראקס, שרק לא מכבר נחת בארץ, יגיע עם מנוע ה-1.4 ליטר טורבו החדש.

ברבעון הראשון של השנה תשווק כאן רשמית המאליבו החדשה. אמנם המכונית כבר שווקה כאן ב-2013 על אש נמוכה, אבל בינתיים היא עברה מתיחת פנים בארצות הברית כך שהשיווק המלא של הדגם המעודכן יחל רק ב-2014. המנוע העיקרי יהיה 2 ליטר טורבו חזק, ואפשר לצפות לתמחור אגרסיבי בשער הדולר הנוכחי.

בין לבין תגיע אלינו הסוניק RS - גרסה ספורטיבית "לכל כיס" של הסוניק האצ'בק. גם היא תצויד במנוע ה-1.4 ליטר טורבו ובשילוב עם תיבה ידנית, שלל עזרים קוסמטיים ומתלים מוקשחים היא תנסה לגזול לקוחות מסיאט קופרה ושות'. אנחנו עוד מחכים לייבוא סדיר של שברולט קאמרו, שכבר עברה תקינה בישראל ומגיעה במסות בערוץ הייבוא האישי. בינתיים, כמו הפורד מוסטנג, לא ידוע על כוונות ייבוא קונקרטיות לייבא אותה.

קיה: מוזיקת סול

קיה פותחת את 2014 עם הדור המחודש של מכונית הפנאי האופנתית "סול", שעברה שורה של עדכונים. חיצונית קיבלה המכונית חרטום חדש ובעל אישיות עם פנסי LED אופנתיים ופגושים מודגשים יותר. המכונית היא ארוכה ורחבה מעט יותר מהמכונית הנוכחית וניצבת על בסיס גלגלים ארוך יותר לטובת מרווח הפנים.

תא הנוסעים חדש ומצויד בעמדת פיקוד בעיצוב חדש ובשלל גדג'טים. באגף המנועים לא חל הרבה שינוי. גם קיה אופטימה אמורה להגיע השנה לאחר מתיחת פנים. בחו"ל כבר הספיקו לצוץ תמונות ריגול של הדור החדש של המיניוואן הגדול "קרניבל" שאמור לחזור השנה לאחר היעדרות מהשוק. אם יספיק להגיע ארצה עוד השנה הוא ימלא נישה חיונית, שמשוועת לדגמים.