גילה שוקל לאסור על חברת החשמל להגדיל את כושר הייצור

ההוראה צפויה לאפשר את התבססותם של יצרני החשמל הפרטיים ולמנוע פגיעה בתמריץ של יצרני חשמל השוקלים להיכנס לשוק, מלעשות כן.

הממונה על ההגבלים העסקיים דייויד גילה מזהיר את חברת החשמל: רשות ההגבלים העסקיים הודיעה הבוקר (ד') לחברת החשמל כי היא שוקלת לאסור עליה להגדיל את כושר ייצור החשמל שלה, במטרה למנוע פגיעה בתחרות מול יצרני חשמל פרטיים. ההוראה צפויה לאפשר את התבססותם של יצרני החשמל הפרטיים ולמנוע פגיעה בתמריץ של יצרני חשמל השוקלים להיכנס לשוק, מלעשות כן.

אתמול טען גילה כי עובדי חברת החשמל הפרו לכאורה את החוק לפחות חמש פעמים בחודשים האחרונים. בדברו בכנס בנושא רגולציה במאה ה-21 שערך בית הספר למינהל עסקים של האוניברסיטה העברית אמר גילה כי עובדי החברה ניצלו לכאורה את שליטתם במערכת הולכת החשמל על-מנת לפגוע ביצרנים פרטיים המתחרים בחברה.

יצויין כי לפי חוק משק החשמל משנת 1996 נאסר על חברת החשמל להקים תחנות כוח חדשות. בפועל החברה הקימה תחנות במסגרת תוכניות חירום והיא מתעתדת להקים את תחנת הכוח הפחמית D באשקלון ותחנה נוספת באלון תבור, בשיתוף משקיעים אסטרטגיים.

במסגרת מכתב הזמנה לשימוע שנשלח הבוקר לחברה על ידי הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, נכתב כי "התקופה הנוכחית מאופיינת בפתיחתו של מקטע ייצור החשמל לתחרות וכניסתם של יצרני חשמל פרטיים... הגדלת כושר ייצור החשמל על ידי חברת החשמל מובילה או עלולה להוביל להצרת צעדיהם של יצרני חשמל פרטיים, אשר זה מכבר החלו להתחרות בחברת החשמל במקטע הייצור".

הממונה מוסמך לתת הוראות לחברת חשמל מתוקף היותה של החברה בעלת מונופולין מוכרזת בכל מקטעי שרשרת החשמל, ובכלל זה במקטע ייצור החשמל. מחברת החשמל נמסר בתגובה כי חברת החשמל תלמד את ההחלטה. החברה נחושה להמשיך ולקדם את הרפורמה במשק החשמל כיעד מרכזי וחיוני למשק החשמל בשנת 2014.