ישראל ורוסיה יפתחו טיפולים רפואיים בתחום הגרעיני

מזכר הבנות שנחתם במוסקבה עשוי לשמש בסיס להרחבת שיתוף-הפעולה

ישראל ורוסיה ישתפו פעולה בתחום הגרעיני בפיתוח חומרים רדיואקטיביים לטיפולים רפואיים, כך סוכם במסגרת מזכר ההבנות שנחתם במוסקבה במהלך ביקורו האחרון של שר החוץ אביגדור ליברמן. לצורך שיתוף הפעולה ייווצרו קשרי עבודה בין הוועדה לאנרגיה אטומית בישראל לגוף המקביל לה ברוסיה. יש לציין, כי בהודעת משרד החוץ לא פורסם כי מדובר בעסקה בתחום הגרעיני.

שיתוף הפעולה שעליו סוכם הוא כאמור נקודתי ומוגבל לתחום הטיפולים הרפואיים, אך הוא יכול לשמש בסיס להרחבת שיתוף הפעולה למיזמים נוספים בתחום האנרגיה הגרעינית. בעבר פורסם, כי ישראל מעוניינת לפתח תחנות גרעיניות לייצור חשמל ואף ניהלה מגעים בנושא על ממשלו של נשיא ארה"ב ברק אובמה.

ההסכם בתחום הגרעיני הוא חלק משורת הסכמים שנחתמו במסגרת המפגש ה-11 של הוועדה המעורבת ישראל-רוסיה, בראשותם של שר החוץ אביגדור ליברמן וסגן ראש ממשלת רוסיה ארקדי דבורקוביץ'. ההסכמים שסוקרו בהרחבה בכלי תקשורת רוסיים, דוגמת סוכנות הידיעות אינטרפקס, לא זכו להתעניינות רבה בתקשורת הישראלית. לעומתם, גורמי מקצוע בתחום האנרגיה רואים בהסכמים פתח לשינוי אסטרטגי במעמדה של רוסיה בשוק האנרגיה הישראלי. "אני רואה חשיבות רבה בהכנסת שיתוף פעולה בתחום האנרגיה הגרעינית להסכם, שניתן יהיה להרחיבו בעתיד", אמר ל"גלובס" ד"ר עמית מור מחברת אקו-אנרג'י.

בערב חלג המולד הודיעה חברת אנרגיה רוסית בשם סויוז, כי תרכוש רישיונות לחיפושי נפט וגז במימי סוריה תמורת 90 מיליון דולר. מדובר בכניסה ראשונה של שחקן רוסי לחיפושים באזור הנמצא בשטח האגן הלבנטיני, האזור הגיאולוגי שבו התגלו מאגרי הגז הגדולים של ישראל וקפריסין. בנוסף, הודיעה לאחרונה גזפרום, ענקית האנרגיה הלאומית של רוסיה, כי היא ממשיכה להיות מעוניינת לרכוש גז טבעי נוזלי משדה הגז "תמר", בהתאם למזכר הבנות שנחתם בנושא לפני למעלה משנה.

לדברי מור, "רוסיה היא שחקן מרכזי באספקת גז טבעי לאירופה ושחקן עולה באספקת גז טבעי לסין ולמדינות מזרח אסיה. מבחינה מדינית, ייצוא גז טבעי לטורקיה ולאירופה, אם יתממש בעתיד, ראוי שייעשה בהבנה עם ממשלת רוסיה".