איזי כהן: "ההסכם עם הוועד טוב, סביר והוגן לשני הצדדים"

בראיון ל"גלובס" אומר מנכ"ל כלל ביטוח: "הרוכשים הסינים של החברה יודעו בתהליך, ואנו מתואמים עמם בעניין. ההסכם הקיבוצי לא נחתם מתוך ואקום"

ביום חמישי שעבר נפל דבר בענף הביטוח - בחברת כלל ביטוח נחתם הסכם קיבוצי, שנראה ככזה שמסמן את הדרך להסכמים נוספים שייחתמו אחריו גם בחברות אחרות בענף. בסוף השבוע כלל ביטוח הצמידה להסכם את תג המחיר שלו, 19-39 מיליון שקל לשנה; לצד ההישג של עובדי החברה וההסתדרות ישנם גם כמה דגשים שהיו חשובים לחברה, ובהם קשירת חלק מהתגמול הנוסף של העובדים לעמידה ביעדי רווחיות.

"גמרנו את ההסכם הקיבוצי בכלל ביטוח תוך 10 חודשים, ובארגון של 3,000 עובדים זה מראה בגרות משני הצדדים", אומר היום (א') בראיון ל"גלובס" מנכ"ל כלל ביטוח, איזי כהן. "בהסכם הזה הבאנו כמה דברים חדשניים שחשובים לעידן הבא, והחשוב שבהם: ככל שהחברה תעמוד ביעדי הרווח שלה, העובדים יתוגמלו יותר-ויותר גם בשכר, שירותי רווחה ובונוסים.

"ההסכם טוב, סביר והוגן לשני הצדדים. מצד אחד החברה לא נתנה תוספות חריגות לשכר, ומהצד השני העובדים קיבלו הסכם ברור והוגן שמוגדר בו היטב מה יקבלו אם וכאשר התנאים המתלים ימולאו. זו פריצת דרך גם מבחינת החברה שקיבלה את ההכרה בכך שעמידה ביעדי הרווח של החברה הינה דבר מהותי וחשוב שלטובת הארגון וגם לטובת העובדים".

"מסתכלים קדימה"

ב-2012 הסתכמו עלויות השכר והתגמולים בכלל חברה לביטוח ופעילויות ביטוחי האשראי והבריאות בכ-691 מיליון שקל. מדובר בסכום שכולל גם תשלומים כפולים וגדולים לכמה בעלי משרה בכירים ועובדים אחרים שהועזבו מהחברה, כך שמדובר בגידול של כ-14% ביחס לעלות של 605 מיליון שקל שנרשמה ב-2011. כך, מדיווחי כלל ביטוח עולה כי העלויות הנוספות מהוות כ-3%-6% מהוצאות השכר שהיו עד כה, לשנה.

כהן: "לא מדובר בעלויות שהחברה לא תעמוד בהן. מה גם שחלק מהעלויות היינו משלמים בכל מקרה, ואין כאן בעיה של 'טייס אוטומטי' (העלאות שכר קבועות, ר.ש)".

תקופת ההסכם הקיבוצי נקבעה עד תום 2016. בהסכם נקבעו ארבע פעימות של העלאות שכר לעובדים (כולל בעבור 2013). העלאות השכר הללו אינן מקשה אחת, והן כוללות העלאת שכר שנתית של 3% לעובדים (שחצייה העלאה קבועה של 1.5% בשנה וחצייה לפי החלטת המנהלים). אם החברה עומדת ביעדי הרווח, תהיה תוספת שכר נוספת בשיעור 0.75%. בין היתר החברה גם תגדיל את ההפרשות לחיסכון הפנסיוני של העובדים ולקרנות השתלמות, תוך קביעת מנגנון שיקשה עליה לפטר עובדים ביחס לקיים כיום.

כמו כן, השכר המינימלי בחברה יעלה ל-5,000 שקל בחודש (מהלך שרלבנטי בעבור כ-130-140 עובדים). כהן: "עוד כשנכנסתי לחברה העליתי לבעלי השכר הנמוך את השכר ב-500 שקל. קביעת הרף התחתון היא בריחה מהאזור הלא רצוי".

התאפשר לך לחתום על ההסכם הקיבוצי כפי שהוא, עם ההתחייבויות העתידיות לעובדים, בין היתר משום שאין עכשיו בעל בית מובהק, שגם בוחן הוצאות בהסתכלות ארוכת טווח?

כהן: "לא. הבעלות בחברה לא שייכת בכלל לסוגיה זו. ההסכם הקיבוצי היה צריך לעבור אישור דירקטוריון וגם הסינים (רוכשים שחתמו כבר על הסכם לרכישת השליטה בכלל ביטוח, ושנמצאים כיום במגעים לאישורם מול גורמי הרגולציה, ר.ש) יודעו ואנו מתואמים עמם בעניין זה. לפיכך, הנושא הזה היה בידי ובידי ההנהלה עד אותו הרגע שהמלצנו לגופים הללו לחתום על ההסכם, והוא בשום פנים לא נעשה מתוך ואקום. החברה מתנהלת על בסיס ניהול תקין של עסקיה, ללא קשר לשאלת הבעלות בשליטה בה".

- הצורך בהסכם הזה מלמד שבמשך השנים העובדים הלא-בכירים בענף הביטוח השתכרו מעט מדי ולא נהנו מרווחי הענף?

"לא הייתה תלות בין עמידה ביעדים לקבלת תוספת שכר והכללים לא היו מוגדרים, גם בשירותי רווחה. עתה הכללים הברורים הוגדרו. החברות נתנו תוספות שכר לאורך השנים, וכעת זה מוגדר".

- מה אפשר ללמוד לדעתך מההסכם שלכם לגבי מה שיקרה בענף?

"יהיו עוד הסכמים בענף, ובמגדל זה כבר על הפרק. זה ברור ואין חולקים על העניין הזה. מהיום הראשון הכרתי בוועד ובהתאגדות. היה צריך להגיע להסכם לטובת שני הצדדים. חבל על כל שעה שעוברת במגדל ללא הסכם. לגבי ההסכמים, שאם וכאשר יבואו, חשוב שיכללו עמידה ביעדים - זה יוצר מחויבות לעובד".

- מאז כניסתך לכלל ביטוח קצצת פעילויות ומשרות בחברה. חברה שלא הספיקה להתייעל עד כה איחרה את המועד?

"לא, אבל הן תצטרכנה לעשות זאת בתאום מול הוועד".

- ביום חמישי איבדה מניית כלל ביטוח 1.8% מערכה, והיום נסחרה עד שעות הצהריים במגמת עלייה. המשקיעים במניות של חברות הביטוח צריכים לחשוש מכך שההסתדרות נכנסת לענף?

"בשום פנים ואופן לא. הניהול עדיין בידי ההנהלות. זה מוסיף הוצאות, אך אפשר לנהל את זה. שילבנו את העובדים בעשייה ובהבאת החברה להישגים".

- במערכת הבנקאות אנו רואים מקומות שבהם ההנהלות איבדו חלק ניכר מהכוח לנהל את החברות ולהוביל תהליכים.

"כאן זה לא יהיה כך".

- מה קורה עם העסקה לרכישת השליטה בכלל ביטוח?

"אני אשמח שהמהלך יתבצע. הם עובדים במלוא המרץ מול הפיקוח על הביטוח וגם בעלויות גבוהות מאוד. הם מנסים לעשות הכול לקצר את התהליך ולגמור את זה להשקעה לטווח ארוך".

- איך החיים בראשות כלל ביטוח בצל האירועים באולמו של השופט איתן אורנשטיין, שדן בחודשים האחרונים בעתיד השליטה באי.די.בי, ובשרשור גם אצלכם?

"אנו מנטרלים את כל האירועים הללו ומנהלים את החברה כרגיל. כלל ביטוח היא חברה נהדרת שעובדת תחת רגולציה מאוד הדוקה של חברות ביטוח. החברה עברה תהליכים מאוד רציניים של ארגון מחדש ב-2013 ואנו מסתכלים קדימה".

ובינתיים במגדל: העיצומים נמשכים

בה בעת שבכלל ביטוח נחתם הסכם קיבוצי, אצל המתחרה הגדולה מגדל אין לפי שעה צפי לרגיעה ביחסים בין ועד העובדים לחברה ובעל השליטה בה, שלמה אליהו, שלא מכיר בו.

במכתב שראשי ההתארגנות במגדל שלחו ביום חמישי שעבר לחברי דירקטוריון הקבוצה, ולמפקחת על הביטוח דורית סלינגר, נכתב: "במשך למעלה מחודשיים בעל השליטה בחברת הביטוח מגדל מסרב להכיר בהתאגדות העובדים כמתחייב בחוק הסכמים קיבוציים, וזאת למרות שמעל למחצית מעובדי מגדל חברה לביטוח הצטרפו להסתדרות". לדבריהם, אליהו פוגע במכוון בהתאגדות העובדים תוך פגיעה בממשל התאגידי והם מתריעים במכתבם: "לכם חברי הדירקטוריון חובת נאמנות אישית לחברה... באחריותכם להורות להנהלת החברה לכבד את החוק ולהפסיק לנסות לשבור את התאגדות העובדים הלגיטימית".

בד בבד, התארגנות העובדים במגדל וההסתדרות הודיעו היום (א') כי חלק מהעובדים נקטו עיצומים, בהמשך לעיצומים שנקטו עובדים אחרים בשבוע שעבר. "עובדי מרחב ירושלים במגדל עזבו את עמדות העבודה שלהם כמחאה על סירוב הבעלים וההנהלה להכיר בוועד העובדים", מסרו.

זאת, כאמור, בהמשך לעיצומים בעלי אופי דומה שהתקיימו בשבוע שעבר באזורים אחרים בארץ.

מטעם העובדים המשיכו והתריעו: "בימים הקרובים עיצומי העובדים יימשכו ויחריפו... כל השבוע נערוך עיצומים ברחבי החברה - בכל פעם במקום אחר".