גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוצר בוחן חלופות להפסקת הסבסוד הבעייתי בפנסיה

בקיץ הסביר האוצר כי הגמלאים החדשים בקרנות הפנסיה מקבלים יותר ממה שמגיע להם, במימון אלה שעדיין חוסכים ■ "גלובס" חושף את החלופות שבוחן האוצר

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות דורית סלינגר, עשוי לשנות את אופי צעדיו לפתרון בעיית הסבסוד הצולב שקיים בעולם הפנסיה הצוברת. הבעיה נוצרת כתוצאה מהנחות תשואה גבוהות מדי בעת קביעת קצבאות הזיקנה לפורשים לגמלאות. כך, במקום מודל הפחתת הריבית התחשיבית שהוצע באוגוסט, ינקוט האוצר אחת מכמה חלופות.

ל"גלובס" נודע, כי בין היתר בוחן האוצר יצירת מסלולי קצבה קבועה לפנסיונרים, שבהם הנחת התשואה שתשמש לחישוב קצבת הזיקנה של הפורש לגמלאות תהיה צמודה לריבית חסרת סיכון. אפשרות נוספת היא יצירת מסלול קצבה משתנה, שהנחת התשואה בו תהיה צמודה לתשואות של אג"ח קונצרניות בדירוג AA.

בחודש אוגוסט האחרון פרסם הפיקוח על הביטוח את תוכניתו לשנות את הנחות התשואה המשמשות לקביעת קצבאות הזקנה בפנסיה הצוברת, הכוללת את קרנות הפנסיה החדשות ואת ביטוחי החיים. זאת באמצעות הנמכת ההנחות הללו כך שיתאימו לריבית "חסרת סיכון" (ריבית על נכסים חסרי סיכון) הנמוכה השוררת כיום בשוק. לצעד זה משמעות רבה, הנובעת מהשפעתו על הפחתת "השווי" של הכסף שנצבר בחיסכון הפנסיוני לצורך קניית קצבת זיקנה.

כך, הנמכת הנחת התשואה תביא להעלאת המקדמים שבאמצעותם מחשבים את קצבת הזיקנה, ובשל כך תביא להקטנת הקצבה הפוטנציאלית של החוסכים, ביחס לקצבת הזיקנה שלה הם זכאים בתנאים הנהוגים כיום (טרם הפחתת הריבית התחשיבית).

סוגיה זו התעוררה בגלל סביבת הריביות, הנמוכה מאוד זה זמן רב, והצפויה להישאר כך במשך תקופה ניכרת. הריבית חסרת סיכון נמוכה משמעותית מהריבית התחשיבית שלפיה מחושבות הקצבאות של הפורשים לגמלאות. פער זה גורם לחישוב שגוי של קצבאות הזיקנה שמוענקות כיום לפורשים לגמלאות, אשר מקבלים קצבה גבוהה מזו ש"מגיעה" להם, וזאת על חשבון החוסכים הצעירים בקרנות הפנסיה.

אנשי אגף שוק ההון הודיעו על כוונתם להנמיך את הנחות התשואה כאמור, לאחר שפסלו אפשרויות אחרות לטיפול בסוגיית הפער השגוי בין הריבית התחשיבית לבין זו שצריכה להיות בהינתן תנאי השוק. אפשרויות שנפסלו, למשל, הן שינוי אופן הנפקת האג"ח המיועדות, או התאמה תמידית ומיידית בין הריבית התחשיבית לריבית חסרת סיכון.

בכל אופן, באוצר הסבירו בקיץ האחרון שהפחתת קצבת הזיקנה שאותה תוכל לקנות הצבירה של החוסכים (ביחס לקצבה שהצבירה יכולה לקנות היום), היא צעד קשה אך הכרחי, שנדחה יותר מדי. או אז הסבירו באוצר, שצעד זה נועד להביא לסיומה מציאות של סבסוד צולב לא צודק של היוצאים לפנסיה, על חשבון כל החוסכים הצעירים יותר.

באוצר מחפשים חלופות

ואולם, המהלך שעליו הודיע האוצר באוגוסט הוביל לסערה ציבורית של ממש, בשל הקיטון הצפוי בקצבה הפוטנציאלית שהציבור יוכל לקבל בעתיד ביחס לזו שהוא מקבל כיום. בשל כך גנז האוצר זמנית את התוכנית, שאותה ניסח לאחר דיונים רבים וארוכים, והותיר את מצב הסבסוד הבעייתי.

מאז ועד עתה מחפשים באוצר חלופות אחרות, שיביאו לשינוי המצב הנוכחי הבעייתי, אך מבלי לזכות שוב בכותרות ביקורתיות ונשכניות על קיצוץ הפנסיה של הציבור.

עתה חושף "גלובס" את העקרונות לחלופות שנשקלו ושנשקלים באוצר במטרה לפתור את הסוגיה הבעייתית הזו, מבלי להגדיל את התנודתיות באופן חישוב הזכויות של הפורשים לגמלאות (קצבת הזיקנה).

סוגיה זו רלבנטית לחוסכים בעולם הפנסיה הצוברת, וכאלה יש רבים. באגף בראשות סלינגר בוחנים שורה של פתרונות: להפוך את הנחת התשואה במקדמים לקצבה לזהה לזו שיש במאזן האקטוארי; לכלול בהנחת התשואה מנגנון עדכון אוטומטי לסביבת הריביות בשוק; לקבוע את הנחת התשואה על-ידי הממונה, באופן זהה לכל מוצרי הקצבה.

פתרונות אחרים שנשקלים הם מתן אפשרות לפנסיונר לבחור בין שתי אפשרויות עם הגיעו לגיל הפרישה: מסלול של קצבה קבועה חסרת סיכון, או מסלול של קצבה משתנה, הכולל רכיב סיכון.

בהקשר זה בוחנים באוצר יצירת מסלול קצבה קבועה - שבו הנחת התשואה היא עקום ריבית חסרת סיכון. אופציה זו דורשת התאמת מח"מ בשיעור מינימלי (כלומר, התאמת המח"מ בין הנכסים להתחייבויות, בשיעור גבוה מאוד מסך הנכסים). כמו כן נבחנת יצירת מסלול קצבה משתנה - שבו הקצבה מתעדכנת (בדומה למה שקורה בביטוחי החיים כיום) על סמך התשואה בפועל שנרשמת על הנכסים של הפנסיונרים ועל סמך הנחת תשואה, שתיקבע בהתאם לתשואות באג"ח בדירוג AA.

אפשרויות אחרות שעלו באוצר הן רכישת קצבה קבועה שלא במועד הפרישה, באמצעות נעילת היתרה הצבורה והשקעתה בנכס חסר סיכון, או לחלופין, לאפשר לחברות המנהלות את הפנסיה הצוברת להחזיק במסלול שהשקעותיו מתבצעות בנכסים שמוחזקים עד לפדיון.

נוסף על כך, באוצר בוחנים עוד "מסלולים עוקפים", שיעקפו את הצורך בקבלת החלטה מיידית, וזאת באמצעות הגדלת שיעור הגירעון המצריך ביצוע איזון אקטוארי, והנובע מסיכוני תשואה, בטרם יידרש עדכון הקצבאות, מרמה של 1% הקיימת כיום לרמה של 5% מהתחייבויות הקרן.

באמצעות מהלך שכזה ירחיק האוצר (באופן מלאכותי) את שיעור הגירעון שמהווה טריגר להכרח לבצע שינוי עתידי בריבית התחשיבית ולאילוץ לסגור את הגירעון בצעד אגרסיבי יחסית.

אפשרות אחרת שהאוצר בוחן, שנועדה למנוע שינוי חד מדי בעדכון אופן חישוב זכויות הפנסיה של הציבור, גורס כי כאשר יתבצע שינוי הזכויות של הפנסיונרים, הוא ייפרס על פני כמה שנים, ולא יחול במכה אחת.

איך מחושבת קצבת הזיקנה בפנסיה הצוברת?

את קצבת הזקנה החודשית מחשבים כנגזרת מהחיסכון הכספי שהצטבר עבור החוסך, לפי מה שקרוי מקדם המרה, או מקדם קצבה. מקדם ההמרה מחושב בהתאם לגיל המבוטח ומצבו המשפחתי בעת הפרישה, ולפי ריבית להיוון, המבוססת על תשואת הקרן הצפויה. לדוגמה, אם לחוסך נצברו מיליון שקל, ומקדם ההמרה לקצבה בקרן הוא 200, הוא יקבל קצבה בגובה 5,000 שקל לחודש; אם המקדם יועלה ל-220, הקצבה החודשית עבור אותם מיליון שקלים שנצברו תעמוד על כ-4,545 שקל לחודש.

הפחתת הנחת התשואה (הריבית התחשיבית) מביאה להעלאת מקדם הקצבה, וכל העלאה של מקדמי הקצבה מקטינה את קצבת הזקנה שחוסך יקבל עם פרישתו לגמלאות עבור סכום החיסכון שצבר במהלך שנות עבודתו.

עקרונות לפתרונות המוצעים שנבחנים

הנחת התשואה במקדמים ובמאזן תהיה זהה

הנחת תשואה עם מנגנון עדכון אוטומטי לריבית בשוק

מתן בחירה לפורש: מסלול קצבה "קבועה", חסר סיכון, או מסלול קצבה "משתנה", הכולל מרכיב סיכון

הגדלת שיעור הגירעון הנדרש לאיזון אקטוארי והנובע מסיכוני תשואה

עוד כתבות

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא