בחברת אס.סי. ג’ונסון, תאגיד ענק ובינלאומי לממכר תכשירי ניקוי, יודעים בדיוק כיצד לגשת לקונים שלהם. אחת מהטקטיקות שלהם היא הבלטת העובדה שהחברה הענקית הזו, המוכרת במיליארדי דולרים מדי שנה, היא בעצם, עסק משפחתי. בחברה גילו את מה שמחקרים בכל העולם מוכיחים - עצם ההצגה של עסק כעסק משפחתי, עוזרת לעסקים.
באס.סי. ג'ונסון הגדילו לעשות והוסיפו את המילים "Family company" ללוגו שלהם. כעת, כל מי שמסתכל על הלוגו של החברה יודע שמדובר בעסק משפחתי, על כל מעלותיו ותכונותיו הטובות. הדבר הזה עוזר, לפי מחקרים עדכניים, ליצירת זהות ונאמנות אצל קהל הלקוחות. החברה, יצויין, היא אכן עסק משפחתי משגשג ונמצאת בידי משפחת ג'ונסון כבר חמישה דורות.
לא רק בלוגו שלהם מככבת העובדה שמדובר בעסק משפחתי. החברה השיקה פרסומת המבליטה את העובדה שמדובר בעסק משפחתי, ומבהירה לצופים כיצד העובדה הזו אמורה לשכנע אותם להיות לקוחותיה: "אנו סופגים השראה מהמשפחות המקיפות אותנו", נאמר בפרסומת, "אנו מונעים מהשאיפה לעשות את מה שנכון. זו לא רק התחייבות עסקית, זו התחייבות משפחתית".
חברה זו הפנימה היטב את חשיבות המשפחה גם בגלל אופי המוצרים שהיא מוכרת: כחברת מוצרי ניקיון הלקוחות שלה הם אלה שרואים במשפחה מתוקנת הגרה בבית נקי ומתפקד, את אבן היסוד של החברה. באתר שלהם הם מציינים כי "אנו מבינים את המשפחה שלכם כי אנחנו בעצמנו משפחה… אנו מבינים את השמחות היומיומיות שלכם, ואת המתחים היומיומיים".
זו טקטיקה שיווקית מבריקה, אבל הם לא לבד - הרבה מאוד עסקים כבר הפנימו את הצורך להבליט את העובדה שהם עסקים משפחתיים, אפילו אם מדובר בתאגידי ענק בינלאומיים. חברות רבות בוחרות להדגיש את העובדה שהן עסק משפחתי כי הן יודעות שזה יוצר אוטומטית אצל הצרכן את התחושה שמדובר בעסק נאמן, ערכי ואינטימי. כך, למשל, ענקית הממתקים מארס כותבת באתר שלה כי: "כעסק משפחתי בן כמעט מאה שנה, אנו מונחים על ידי חמישה עקרונות". העקרונות לא באמת חשובים (אם כי הם מבטאים ערכי משפחה ואחריות תאגידית), חשובה יותר העובדה שהם הצליחו לשרבב את המילה משפחה לתוך האתר.
באותו אופן נכתב באתר תאגיד קרגיל, חברה המגלגלת כמעט 150 מיליארד דולר בשנה, כי "לחברה, שהוקמה ב1865 ונמצאת מאז בידיים פרטיות, יש 130 אלף עובדים ב63 מדינות". גודלה של החברה ומספר עובדיה פחות חשוב מציון העובדה שכבר 150 שנה החברה הזו היא עסק משפחתי פרטי.
ואילו באתר תאגיד הבנייה וההנדסה האמריקני בכטל נכתב כי "כמי שבנו מסורת משפחתית הנפרשת על יותר ממאה שנה, נמשיך להיות חברה פרטית המונעת מערכים אלו". למרות שמדובר בחברת בנייה, חשוב להדגיש את היותה עסק משפחתי, כיוון שהדבר הופך אותה מתאגיד אכזרי וענק לעסק נעים, ידידותי לסביבה ותומך בקהילה.
יכול להיות שתאגידי הענק האלה משתמשים בידע השיווקי הזה בציניות. בינם לבין ערכי משפחה הרבה פעמים אין שום קשר. אבל מה שנכון להם, נכון גם לעסקים משפחתיים קטנים יותר, שבאמת עדיין מחזיקים בערכים משפחתיים. ובעיקר, מה שנכון עבורם - יהיה נכון עבור העסק המשפחתי שלכם. אם זה מול לקוח, בפרסומת הראשונה או בשלט שאתם תולים, זכרו: הפגנת העובדה שמדובר בעסק משפחתי היא דבר טוב לעסקים.
גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>