‎חברת נתיבי איילון הזמינה חוות דעת על האפשרות להפוך את אחד הנתיבים לאורך נתיבי איילון בתל אביב לנתיב אגרה בתשלום - כך נודע ל"גלובס". חוות הדעת התבקשה על ידי משרד התחבורה. זהו הצעד המעשי הראשון במסגרת תוכנית משרד התחבורה להוספת נתיבים מהירים בגוש דן.

החברה ביקשה לקבל חוות דעת ממהנדס התנועה האמריקאי יואל ליש, בעל מוניטין בתחום תכנון כבישים והסדרים בכבישי אגרה. ליש משמש יועץ של חברת נתיבי איילון ומגיע לישראל לעתים תכופות לצורך הרצאות והדרכות. חוות הדעת התבקשה לגבי הסבת נתיב אחד לנתיב אגרה, בקטע שבין צומת חולון בכניסה מכביש מס' 1 לתל אביב, וצפונה עד מחלף גלילות מזרח בחיבור לכביש 5.

אם מהלך כזה יתבצע, מדובר למעשה בהמשך של נתיב האגרה הקיים המתחיל בנתב"ג ומסתיים בצומת חולון, שיימשך ישירות וברצף אחד עד מחלף גלילות מזרח. על הפרויקט ממונה ניצן יוצר, האחראי בנתיבי איילון על תחום הנתיבים המהירים.

גורמי תחבורה בכירים מעריכים, כי הפיכת נתיב באיילון לנתיב אגרה, ללא שום אפשרות להרחיב את הכביש הקיים, תגרום לצפיפות גדולה עוד יותר בשעות הלחץ בנתיבי איילון. אחד מהם אמר: "מדובר במכה לעם ורווחה נוספת לעשירים".

עוד מצביעים המומחים על קושי מעשי, משום שניתן להפריד באופן פיזי רק את הנתיב השמאלי (המערבי) משאר הנתיבים לצורך נתיב אגרה, אבל משמעות הדבר היא, שרק הנוסעים בנתיב האגרה יוכל להשתמש בשול הדרך השמאלי. מנתיבי איילון נמסר: "אנחנו התקשרנו עם יואל ליש על מנת לתת למשרד התחבורה חוות דעת שנייה בעניין פרויקט תחבורתי".

ממשרד התחבורה נמסר, כי לא מדובר בנתיב אגרה אלא נבחנת אפשרות להקמת נתיב מהיר בדומה לנתיב הקיים בכביש 1, להקלת התנועה בכניסה לתל אביב. מכל מקום הנתיב לא יבוא על חשבון הנתיבים עצמם, יהיה חניון "חנה וסע" בדומה לחניון בכביש 1 והתחבורה הציבורית תיסע בו בחינם כמו גם רכב עם 4 נוסעים ויותר. ‏‏‎

בענף התחבורה הביעו פליאה על כך, שהכנת חוות הדעת הוטלה דווקא על נתיבי איילון, ולא על חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) או חברת כביש חוצה ישראל. זאת, מכיוון שמערכת היחסים בין שר התחבורה ישראל כץ לבין נתיבי איילון עומדת בצל יחסיו עם ראש העיר רון חולדאי, על רקע מינויו של אבי חודין, מקורבו של חולדאי, למנכ"ל החברה. וכן משום שחברת חוצה ישראל נחשבת לבעלת הידע בהפעלת כביש אגרה, כאשר מכיוון נוסף הגוף עליו סומך השר כץ יותר היא חברת נתיבי ישראל.