שרים מאשרים חלוקת דרכונים ישראלים לאוליגרכים, בתמורה לתרומות של מיליוני שקלים למוסדות המדינה. תחקיר ערוץ 9 חושף את שוק הדרכונים הישראלים שפועל בחסות החוק ובשיתוף-פעולה של הדרג הפוליטי.

התחקיר המיוחד של הכתבת מאיה זינשטיין גילה, כי במרוצת השנים הפך חוק שבמקור יועד להביא השקעות כלכליות למדינה, לאמצעי לגיוס תרומות עבור ארגונים ממשלתיים ומוסדות רשמיים כגון "יד ושם" והסוכנות היהודית.

על-פי חוק הדרכונים הישראלי, עולה חדש חייב להוכיח כי העביר את מרכז חייו לישראל כתנאי להנפקת דרכון. בשנת 2004 הועבר תיקון לחוק בהחלטת ממשלה, לפיו ניתן להנפיק דרכון לאזרח ישראלי- עולה חדש, אשר לא קבע את מרכז חייו בישראל בהליך מיוחד ובהמלצת שר.

זאת, אם מדובר באזרח המייצג בחו"ל את מדינת ישראל בתחומי המדע התרבות והספורט, או כזה השוהה בחו"ל דרך קבע לצורך עסקיו, ו"תורם תרומה ממשית לכלכלת ישראל על-ידי קיום פעילות כלכלית בהיקף נרחב במדינה. לשם בחינת התרומה לכלכלת ישראל תידרש המלצת השר אשר תחום טיפול משרדו נוגע ישירות לתחום אליו מופנית התרומה לכלכלה". קריטריון נוסף התווסף בתיקון שני בשנת 2007, לפיו זכאי לדרכון גם מי שפועל בתחום החינוך הציוני בגולה לחיזוק הקשר בין מדינת ישראל לקהילות היהודיות בחו"ל. כל אלה, על-פי המלצת שר.

השר הרלוונטי לתחום פעילותו של האזרח המבקש דרכון, מעביר המלצה לשר הפנים, ושר הפנים נותן את האישור הסופי להנפקת הדרכון. כך אזרח ישראלי, שלא התגורר יום בחייו בארץ יכול להשיג דרכון - ללא תקופת ההמתנה המפורטת בחוק.

התחקיר מגלה כי בעשור האחרון מאז כניסת החוק לתוקף השימוש הנעשה בו אינו תואם בהכרח את נוסח החוק ומוכיח שצמחה תעשיית חלוקת דרכונים. כך למשל תועדה במצלמה נסתרת פגישה עם הרב פנחס אלטהויז מארגון חב"ד במהלכה הוא מספר כי הוא מתווך בין אנשים המעוניינים "להשיג" דרכון לבין ארגון "יד ושם" וארגונים נוספים כגון אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית. הרב אלטהויז הציע לנציגת ערוץ 9 לסייע לה להשיג דרכון ישראלי, תוך חודש, עבור אזרח ישראלי עולה חדש אשר מעולם לא התגורר בארץ. זאת בעבור תרומה של 400 אלף דולר ל"יד ושם" ותשלום במזומן של 20 אלף דולר דמי תיווך עבורו.

יו"ר "יד ושם", אבנר שלו, אישר במסגרת הריאיון לתחקיר כי אלטהויז הינו חבר קרוב של "יד ושם" וכי הארגון עובד איתו. כאשר נשאל על קיומה של התופעה הכחיש בתוקף וטען כי מדובר בשניים שלושה מקרים.

במסגרת הכתבה מתראיינים השרים לשעבר, ח"כ פואד בן אליעזר, החושף כי מטפל בפניות אישיות אליו של אנשים הזקוקים לדרכון ומספר על מקרה בו תיווך למתן המלצה לדרכון לאדם אשר תרם 2 מיליון דולר לסוכנות היהודית. יוסי פלד מאשר כי העניק בעבר המלצות לדרכונים עבור תורמים של "קרן היסוד" וארגונים נוספים. יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, המספר על התהליך.

בחמש שנים האחרונות ניתנו 196 המלצות עפ"י הפירוט הבא - יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין בתפקידו כשר ההסברה והתפוצות העניק 49 המלצות, ח"כ אלי ישי בתפקידו כשר הפנים העניק 33 המלצות (וכך יוצא שהשר בעצם המליץ לעצמו), שרת הקליטה סופה לנדבר המליצה על 21 דרכונים, שר הפנים גדעון סער בתפקידו הקודם כשר החינוך המליץ על 17 דרכונים, שרת התרבות והספורט לימור לבנת המליצה על 22 דרכונים, ח"כ בן אליעזר בתקפקידו הקודם כשר התמ"ת המליץ על 13 דרכונים, ח"כ יעקב מרגי בתפקידו כשר הדתות המליץ על 11 דרכונים, יוסי פלד בתפקידו כשר בלי תיק המליץ על 7 דרכונים. ועוד שורה של שרים העניקו המלצות בהליך מיוחד זה (הפירוט המלא בתחקיר).

כל השרים סרבו לפרט מה עמד מאחורי החלטתם להעניק המלצה להנפקת דרכון ישראלי בהליך המקוצר. מיד ושם נמסר, כי "מאז שנת 2004 בהתאם להחלטת הממשלה העביר יד ושם 11 המלצות לשר החינוך להענקה/הארכה של דרכון ישראלי וההמלצות של יד ושם מסתמכות על תרומה משמעותית ליד שם בסדר גודל של כ 300,000 דולר".