מגזין G: המכוניות שתראו בכבישי ישראל ב-2014

שוק הרכב הישראלי נמצא בתהליך מואץ של שינוי. קבלו את הטרנדים שיבלטו השנה

אם בשנת 2010 מישהו היה אומר לנו שהמכונית הנמכרת ביותר בישראל ב-2013 תהיה מכונית מיני קוריאנית באורך 3.7 מטרים, קרוב לוודאי שהיינו שולחים אותו להסתכלות. באותה תקופה נראה היה ששום דבר לא יערער את ההגמוניה רבת השנים של המשפחתיות סדאן. כולן התכנסו באותה עת לאותו אורך, עיצוב, בסיס גלגלים ומנועים. בקיצור, תמצית השמרנות המוטורית של הלקוח הישראלי.

אבל, עובדה: המכונית הנמכרת ביותר בשנה שעברה הייתה קיה פיקנטו; פלח משפחתיות הסדאן משתרע כיום בין 110 אלף ל-140 אלף שקלים ובין נפח של 1.2 לשני ליטרים. "כרטיס הכניסה" לרכישת רכב של מותג יוקרה גרמני נמצא כיום בטווח של 170 עד 230 אלף שקלים, מכוניות מיני חדשות אפשר למצוא במחיר של משפחתית בת 4 ולג'יפונים עירוניים יש רשימת המתנה.

השינויים הדרמטיים האלה לא צפויים לעצור ב-2014. הגבולות המוכרים של הפלחים הישנים והחדשים יתרחבו, ספי המחיר הפסיכולוגיים ייחצו, וכוכבים חדשים ייווצרו בשוק הליסינג. להלן כמה מהטרנדים החדשים הצפויים, היישר מכדור הבדולח.

דגמי "מיתון": משפחתית חדשה במחיר משומשת

מכוניות המיני והסופר-מיני אידיאליות כרכב שני למשפחה או כרכב ראשון למשפחה צעירה, אבל משפחה עם שלושה ילדים או עם שני ילדים, שרוצה לצאת לשופינג רציני ו/או לנופש פעיל, תתקשה מאוד לאכלס את הכבודה ברכב בגודל כזה.

הסובלים מחסרון כיס - ובדרך כלל יש בישראל מתאם הפוך בין רמת ההכנסה הפנויה לגודל התא המשפחתי - מצאו עד כה פתרון בשוק המשומשות. אבל, כפי שאמרנו לא פעם, שוק המשומשות הוא סוג של "קזינו", שהסיכויים בו הם נגד המהמר. כלומר, המכוניות הטובות באמת, אלה עם הקילומטרז' הנמוך, הבעלות המוקפדת וההיסטוריה הנקייה מתאונות, כמעט לא מגיעות לשוק. הן נמכרות מפה לאוזן בתוך המשפחה, בין חברים או למקורבים בחברות הליסינג. מה שכבר נמצא ב"שוק" מתגלה לעתים קרובות כזול לרכישה, אבל כיקר מאוד לתחזוקה לאורך שנים.

אל הוואקום הזה יישאבו ב-2014 רכבי low cost. סקודה וסיאט כבר הכניסו יד ורגל לפלח החדש עם הראפיד ועם הטולדו, שבתוך פחות מחצי שנה מכרו כ-3,000 יחידות. גם פיז'ו עשתה זאת, בעיקר בשוק הציים, עם ה-301, ואילו המותג הסיני MG העלה בשנה שעברה כמה מאות יחידות על כבישי הארץ.

ב-2014 תצטרף לתחרות גם דאצ'יה, המותג הרומני של רנו, עם ואנים, עם סטיישנים ואפילו עם רכב פנאי, שיתומחרו כולם בפער לא גדול מיפנית משומשת בת שנתיים. בינתיים מדובר בדגמים ידניים, אך אוטומטיים עשויים להופיע בהמשך. "מלמטה" תתרחב התחרות בפלח המשפחתיות הקטנות בין המתחרות הקוריאניות לבין מיצובישי אטראז', שאמנם אינה בגודל של משפחתית "אמיתית", אבל עדיין מציעה שימושיות של תא מטען גדול בטווח המחירים (אחרי מבצעים) של כ-85 אלף שקלים ופחות.

למי זה טוב?

למי שחרד משוק המשומשות ורוצה להקטין את פער המחירים בין מכוניות "מהניילונים" לבין אלטרנטיבות מקבילות בנות 3. אמנם יהיו פשרות באבזור ובגימור, והמחיר עדיין לא לגמרי עממי, אבל בשקלול ההוצאות החזויות לשלוש שנים של שימוש, זו עדיין אטרקציה לבעלי ארנק מכווץ.

יוקרתיות קומפקטיות: ה-SUV דורס את ההאצ'בק

המכירות של מכוניות האצ'בק הקומפקטיות בעלות שמות מותגים יוקרתיים זכו להצלחה שיווקית מכובדת בשנתיים האחרונות והכשירו את הלבבות לדור חדש של "סמלי מעמד נגישים". אבל המכוניות הללו, דוגמת מרצדס A קלאס, אאודי A3, ב.מ.וו סדרה 1 ושות', היו ונותרו נישה עם פוטנציאל מוגבל, לא מעט בשל הממדים הקומפקטיים ותצורת ההאצ'בק, שנתפסת בישראל כ"עממית".

אז מה עושים? מגביהים את המתלים ואת הגג, מוסיפים כמה סממני "פנאי" חיצוניים, ובינגו - קיבלנו זן חדש של "רכבי כביש-שטח יוקרתיים קומפקטיים", שהסטטוס שלהם (ושל בעליהם) נוסק אל על. ב.מ.וו עשתה זאת עם ה-X1, שהדור האחרון שלו נראה כמו X3 מוקטן. אאודי הלכה בעקבותיה עם ה-Q3, שבמבט ראשון קשה להבחין בינו לבין האח הגדול Q5. השנה תצטרף לתמונה גם מרצדס עם סדרת ה-GLA, המבוססת על סדרה A החדשה, ומאוחר יותר גם לקסוס עם דגם היברידי קטן וזול יותר מה-RX.

למי זה טוב?

לשוחרי הסטטוס ה"חסכנים". גרסאות בסיס של ג'יפונים יוקרתיים בטווח המחירים הקריטי של כ-200 עד 220 אלף שקלים הופכות אותן לנגישות גם ללקוחות שבאים "מלמטה" - כמו נהגים של ג'יפונים יפניים וקוריאניים - וגם מהווים אלטרנטיבה "מכובדת" ללקוחות של כלים גדולים יותר ויקרים יותר מבית אותם מותגי יוקרה.

בקיצור, זה "כרטיס מעבר" מהשקעה של 350 אלף שקלים להשקעה של 200 אלף, בלי לאבד הרבה סטטוס או נוחות משמעותית. ב.מ.וו ואאודי כבר נמצאים בטווח המחירים הזה (230-220 אלף שקלים לפני הנחות, כ-200 אלף שקלים עם הנחות), והמרצדס GLA הבסיסית תגיע עם גרסת בסיס באותו טווח מחירים.

מכוניות מיני וסופר מיני: סכר המחיר נפרץ

מכוניות המיני רשמו זינוק מסחרר בשלוש השנים האחרונות, אבל 2014 תתאפיין בפרק חדש באבולוציה של הפלח הזה: הגעתן של מכוניות מיני מקסי. יונדאי עתידה לירות את יריית הפתיחה החודש, כשתציע את ה-I10 החדשה עם מראה ומפרט של מכונית סופר מיני. סוזוקי תצעד בעקבותיה במחצית השנייה של השנה עם הדור החדש של ה-ALTO, שתהיה גדולה כמעט כמו הסוויפט דור קודם.

השתיים הללו יצטרכו להתמודד בשתי חזיתות: מול מכוניות שניצבות על הגבול בין מיני לסופר מיני, דוגמת מיצובישי ספייס סטאר החדשה, שכבר חדרה במרץ לטבלת המכירות בשלהי 2013; ומול מכוניות סופר מיני אמיתיות, שמחירי הבסיס שלהן זולגים כיום במהירות לפלח המיני. חלק מהמכוניות הללו, כמו פורד פיאסטה, ניסן מיקרה ושות', כבר מתחרות בפלח בגרסה הידנית שלהן. ב-2014 נראה גם סופר מיני אוטומטיות נכנסות לתחרות.

למי זה טוב?

למי שרוצה יותר תמורה לכסף. בפלח המיני יש הרבה רווחיות, במיוחד בתקופה של שערי מטבע נוחים, וזה יתבטא בתמחור אגרסיבי. מכוניות המיני הגדולות מהדור החדש יתומחרו ב-2014 באגרסיביות בטווח של 70-60 אלף שקלים לדגם אוטומטי מאובזר, ומכוניות הסופר מיני, ה"פולשות" בטווח של 75 אלף שקלים, פלוס מינוס, לדגמים אוטומטיים.

אנחנו לא מדברים כאן בהכרח על מחיר המחירון הרשמי אלא על מחירי השוק האמיתיים, כפי שהם משתקפים במבצעי מכירות תקופתיים, מבצעים למועדוני לקוחות או מכירות "אפס קילומטרים" של חברות הליסינג.

ג'יפונים עירוניים: מחכים לליסינג

כמעט עשרת אלפים רכבי כביש-שטח ופנאי קומפקטיים (סגמנט C) נמכרו בשנה שעברה בישראל. בהתחשב בעובדה שהפלח הזה כמעט שלא היה קיים לפני חמש שנים, זהו ללא ספק זינוק רציני. ב-2014 המבחר יהיה גדול מתמיד, וכך גם טווח המחירים (האמיתיים), שינוע מסביבות ה-130 אלף שקלים ועד פחות מ-110 אלף שקלים.

אבל הפלח הזה רק עושה צעדים ראשונים. "מלמעלה" חותכים כיום היבואנים את מחירי הבסיס של כמה מרכבי הפנאי הגדולים והמרווחים יותר, ומביאים אותם קרוב מאוד לטווח המחיר של הכלים הקומפקטיים. ניסן קשקאי, למשל, נמכר לאחרונה במחירי חיסול שנושקים לאלה של שברולט טראקס או רנו קפטור.

מנגד יגיעו לשוק ב-2014 דגמי בסיס, שיציעו תמחור אגרסיבי במיוחד - כמו פורד אקו ספורט החדש. בשורה התחתונה, הפלח הזה ימשיך לדחוק את הגבולות המסורתיים שלו וימשיך "לדרוס" את פלח המשפחתיות, שכבר עכשיו נשען על לקוחות שמרניים מאוד, כלומר על ציי הרכב.

למי זה טוב?

לציי הרכב ולמשתמשי הליסינג, שלוחצים כיום על חברות הליסינג לספק כלים כאלה כתחליף למשפחתיות המסורתיות, אבל נענים בשלילה. חברות הליסינג מתנגדות בעיקר מפני שההנחות שהן מקבלות על כלים כאלה הן מינימליות. כאשר תתגבר התחרות וייכנסו לתחרות דגמים של "מותגי ליסינג" - כמו מאזדה CX-3, שתנחת כאן השנה, הסכר ייפרץ.