הבנקים יעדיפו הסדר משותף מול דנקנר; חצי מהחוב יימחק

ההסדר יתמקד בערבויות האישיות שנתן דנקנר לבנקים, בהיקף 470 מ' ש' - כמחצית מהחובות של גנדן וטומהוק

נוחי דנקנר החל במגעים לפירעון החובות האישיים שלו לבנקים. לצורך כך שכר דנקנר את עו"ד ליפא מאיר, שירכז את המגעים מול הבנקים, במטרה לגבש הסכם אחד וזהה מול כל הנושים, שלפיו כל בנק יקבל את חלקו היחסי בחוב.

דנקנר, שאיבד לאחרונה את השליטה באי.די.בי, מחזיק בשתי חברות פרטיות: גנדן, שבאמצעותה שלט בעבר באי.די.בי, ומעליה טומהוק. נוסף על כך נטל דנקנר מהבנקים חוב פרטי.

סך החוב של גנדן וטומהוק לבנקים מוערך בכ-900 מיליון שקל, אולם ברור כי אין מקור להחזר החוב. על כן, ההסדר ייסוב סביב הערבויות האישיות שנתן דנקנר לבנקים השונים. סך החוב אשר לו ערב דנקנר מוערך ב-470 מיליון שקל - כמחצית מהחובות לבנקים.

הבנק בעל הערבות הגדולה ביותר של דנקנר הוא הפועלים, עם 150 מיליון שקל, אחריו לאומי עם 120 מיליון שקל, בגין חוב של כחצי מיליארד שקל בגנדן. נוסף על הערבות של דנקנר, בידי לאומי גם ערבויות של בעלי מניות נוספים בגנדן, דוגמת משפחת שימל ואחותו של דנקנר, שלי ברגמן.

לדנקנר ערבות אישית גם לדיסקונט, בגובה של כ-100 מיליון שקל, ולמזרחי טפחות, של 60 מיליון שקל (בשתי הלוואות - לגנדן ולטומהוק). חוב נוסף הוא לקרדיט סוויס, בגובה של 40 מיליון שקל.

כאמור, בימים האחרונים החל דנקנר לגשש עם הבנקים על אפשרות לגבש הסדר חוב כולל. מבחינת דנקנר, גיבוש הסדר חוב משותף עם הבנקים הוא צעד מתבקש, שיסייע לו להיחלץ מהתסבוכת הפיננסית מבלי שיוכרז כפושט רגל.

השיקול התדמיתי של הבנקים

בבנקים עדיין לא החזירו לדנקנר תשובה, אולם ההערכות הן שרוב הסיכויים כי יסכימו לכך, מכמה טעמים. ראשית, האלטרנטיבה היא לקחת את דנקנר לבית המשפט - הליך ארוך, מסורבל ויקר. כמו כן, האלטרנטיבה של הכרזה על דנקנר כפושט רגל עלולה להביא לכך שהבנקים לא יצליחו לחלץ הרבה מהערבויות.

הסיבה לכך היא שלדנקנר אין ככל הנראה הרבה נכסים, ולמעשה הנכס המרכזי שלו הוא הבית בהרצליה פיתוח, שרק מחציתו רשומה על שמו. לעומת זאת, בהגעה להסדר מרצון, תהיה לדנקנר מוטיבציה להביא כספים מבחוץ, בין היתר מאביו יצחק דנקנר, הנחשב לאדם אמיד.

מה שעוד עשוי לגרום לבנקים לרצות ולשתף פעולה הוא השיקול התקשורתי והתדמיתי. בבנקים זוכרים את הסערה שעמה נאלצה להתמודד מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח, כאשר נודע כי הסכימה למחיקת חלק מהחוב בגנדן, וחוששים מאוד מתרחיש נוסף שכזה. אם כל הבנקים יגיעו להסכמה ביחד על הסדר, גם אם הוא יכלול מחיקה של חלק ניכר מהחוב, יהיה להם קל יותר להתמודד עם ביקורת שכזו ביחד.

גיבוש הסדר חוב משותף של הבנקים ידרוש את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה. ככל הידוע לא נעשתה עדיין פנייה שכזו לגילה, אולם ההערכות הן כי הוא יאשר זאת, כשם שאישר לפני כמה חודשים לבנקים לגבש ביחד הסדר חוב בקבוצת אי.די.בי.

כיצד הגיע דנקנר לחובות אישיים כה גבוהים? החוב בגנדן נועד לממן את רכישת מניות השליטה באי.די.בי, שבוצעה לפני כ-10 שנים, ובגינו העמיד דנקנר ערבות אישית של כ-150 מיליון שקל.

בטומהוק ההלוואות שניטלו מהבנקים שימשו לכמה מקורות: כהון העצמי לרכישת אי.די.בי (מה שמעיד עד כמה הייתה רכישה זו ממונפת), להגדלת ההחזקות של דנקנר בגנדן ולתמיכה בחברת גנדן תיירות (המחזיקה בין היתר בחברת ישראייר).

החובות האישיים והערבויות של נוחי דנקנר לבנקים
 החובות האישיים והערבויות של נוחי דנקנר לבנקים